REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto jest konsumentem usług ubezpieczeniowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Ryś
Prawnik -ekspert w dziedzinie dochodzenia odszkodowań i prawa cywilnego.
W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną.
W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną.

REKLAMA

REKLAMA

Konsument w szerokim - potocznym znaczeniu rozumiany jest jako osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar lub usługę.

W tradycyjnej ekonomii przyjmuje się, że konsument jest, obok producenta ,podstawowym uczestnikiem gry rynkowej. Relacje między oboma tymi podmiotami są istotą funkcjonowania rynku. Gdy wielkość oferty sprzedaży oferowanej przez producentów przekracza zapotrzebowanie konsumentów mówi się o rynku konsumenckim. Gdy na rynku występują silne niedobory produktów i usług mówi się o rynku producenta.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, gdy na rynku dominuje jeden producent, który może dyktować ceny i asortyment towarów mówi się o rynku monopolistycznym. W ekonomii, zwłaszcza w marketingu konsument jest pojęciem w dużym stopniu statystycznym, tzn. nie analizuje się konsumentów jako indywidualne osoby lecz raczej jako rodzaj masy, w której występują określone tendencje i typowe zachowania (vide: www.wikipedia.pl).

Z prawnego punktu widzenia zgodnie z treścią art. 221 kodeksu cywilnego "za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową". 

Zobacz: Zawierając umowę ubezpieczenia sprawdź jak kształtują się warunki ubezpieczeń

REKLAMA

We współczesnym ustawodawstwie zarysowała się tendencja do poszerzania uprawnień konsumentów, co ma na celu poprawę ich pozycji prawnej w kontaktach z przedsiębiorcami. W państwach, gdzie funkcjonuje model gospodarki rynkowej przybywa ustaw i innych aktów normatywnych poświęconych w całości regulacji stosunków przedsiębiorca-konsument. Doprowadziło to do wyodrębnienia z prawa cywilnego odrębnej dziedziny określanej mianem prawa konsumenckiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek ubezpieczeń istnieje w Polsce od 1990 r., jesteśmy w dalszym ciągu w aktywnej fazie jego rozwoju. W dziedzinie ubezpieczeń funkcjonuje coraz lepsze prawo, nad rozwojem rynku czuwają specjalne organy państwowe, a sądy coraz częściej wydają wyroki korzystne dla ubezpieczonych. Dlatego też tak wiele uwagi poświęca się prawnej ochronie konsumentów "usług ubezpieczeniowych". Wpływa na to szeroki zasięg społeczny ubezpieczeń. 

Aby wyeliminować istniejące zagrożenia, niezbędna jest przede wszystkim zmiana świadomości i postaw uczestników rynku ubezpieczeń. Po latach państwowego monopolu ubezpieczeń funkcjonuje nadal niski stopień tej świadomości, nazywany nawet "ignorancją ubezpieczeniową". Skutek jest taki, że ubezpieczeni nie potrafią zadbać do końca o swoje prawa. 

Na płaszczyźnie konsument – Zakład Ubezpieczeń to Zakład ma silniejszą pozycję jako przedsiębiorca zawodowo zajmujący się działalnością ubezpieczeniową. W płaszczyźnie prawnej przewaga ekonomiczna zakładu ubezpieczeń jest bez znaczenia, gdy występuje on wobec ubezpieczającego jako strona umowy ubezpieczenia opartej na zasadzie równorzędności stron. 

Zobacz: Czym jest jednorazowe odszkodowanie za uszczerbek zaistniały przy prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej?

Zagrożenia interesów konsumenta ubezpieczeń wynikają raczej z masowości zawieranych umów. W ubezpieczeniach na szeroką skalę są stosowane wzorce umowne - ogólne warunki ubezpieczeń, opracowywane przez zakłady ubezpieczeń. Ubezpieczający ma niewielkie możliwości indywidualnych negocjacji i często zawiera umowę przez akceptację wzorca proponowanego przez zakład ubezpieczeń. Rodzi to faktyczne zagrożenia, co prowadzi do wniosku, że ochrona ubezpieczonych w Polsce jest na średnim poziomie w porównaniu do krajów UE. 

W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną. W ubezpieczeniach OC należy się skupić nie na konsumencie samej usługi ubezpieczeniowej, ale na konsumencie innej usługi, którą ustawodawca uznał za niebezpieczną i objął obowiązkowym ubezpieczeniem OC.

W ten sposób ubezpieczenie staje się faktycznym narzędziem ochrony konsumenta w wielu dziedzinach życia. W związku z tym w ubezpieczeniach przyjmuje się szerokie pojęcie "konsumenta", które odnosi się nie tylko do ubezpieczających (zawierających umowy ubezpieczenia), lecz do ubezpieczonych (w umowach na rzecz osoby trzeciej), a także poszkodowanych (w ubezpieczeniach OC) nie będących stronami ani podmiotami umów ubezpieczenia. Dotyczy to nie tylko osoby fizycznej, ale także osoby prawnej. 

Zobacz serwis: Szkoda osobowa - NNW

Edyta Ryś

Autorka jest prawnikiem w kancelarii odszkodowawczej Adiutor Centrum sp.j.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA