REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto jest konsumentem usług ubezpieczeniowych?

Edyta Ryś
Prawnik -ekspert w dziedzinie dochodzenia odszkodowań i prawa cywilnego.
W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną.
W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną.

REKLAMA

REKLAMA

Konsument w szerokim - potocznym znaczeniu rozumiany jest jako osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar lub usługę.

W tradycyjnej ekonomii przyjmuje się, że konsument jest, obok producenta ,podstawowym uczestnikiem gry rynkowej. Relacje między oboma tymi podmiotami są istotą funkcjonowania rynku. Gdy wielkość oferty sprzedaży oferowanej przez producentów przekracza zapotrzebowanie konsumentów mówi się o rynku konsumenckim. Gdy na rynku występują silne niedobory produktów i usług mówi się o rynku producenta.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, gdy na rynku dominuje jeden producent, który może dyktować ceny i asortyment towarów mówi się o rynku monopolistycznym. W ekonomii, zwłaszcza w marketingu konsument jest pojęciem w dużym stopniu statystycznym, tzn. nie analizuje się konsumentów jako indywidualne osoby lecz raczej jako rodzaj masy, w której występują określone tendencje i typowe zachowania (vide: www.wikipedia.pl).

Z prawnego punktu widzenia zgodnie z treścią art. 221 kodeksu cywilnego "za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową". 

Zobacz: Zawierając umowę ubezpieczenia sprawdź jak kształtują się warunki ubezpieczeń

REKLAMA

We współczesnym ustawodawstwie zarysowała się tendencja do poszerzania uprawnień konsumentów, co ma na celu poprawę ich pozycji prawnej w kontaktach z przedsiębiorcami. W państwach, gdzie funkcjonuje model gospodarki rynkowej przybywa ustaw i innych aktów normatywnych poświęconych w całości regulacji stosunków przedsiębiorca-konsument. Doprowadziło to do wyodrębnienia z prawa cywilnego odrębnej dziedziny określanej mianem prawa konsumenckiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek ubezpieczeń istnieje w Polsce od 1990 r., jesteśmy w dalszym ciągu w aktywnej fazie jego rozwoju. W dziedzinie ubezpieczeń funkcjonuje coraz lepsze prawo, nad rozwojem rynku czuwają specjalne organy państwowe, a sądy coraz częściej wydają wyroki korzystne dla ubezpieczonych. Dlatego też tak wiele uwagi poświęca się prawnej ochronie konsumentów "usług ubezpieczeniowych". Wpływa na to szeroki zasięg społeczny ubezpieczeń. 

Aby wyeliminować istniejące zagrożenia, niezbędna jest przede wszystkim zmiana świadomości i postaw uczestników rynku ubezpieczeń. Po latach państwowego monopolu ubezpieczeń funkcjonuje nadal niski stopień tej świadomości, nazywany nawet "ignorancją ubezpieczeniową". Skutek jest taki, że ubezpieczeni nie potrafią zadbać do końca o swoje prawa. 

Na płaszczyźnie konsument – Zakład Ubezpieczeń to Zakład ma silniejszą pozycję jako przedsiębiorca zawodowo zajmujący się działalnością ubezpieczeniową. W płaszczyźnie prawnej przewaga ekonomiczna zakładu ubezpieczeń jest bez znaczenia, gdy występuje on wobec ubezpieczającego jako strona umowy ubezpieczenia opartej na zasadzie równorzędności stron. 

Zobacz: Czym jest jednorazowe odszkodowanie za uszczerbek zaistniały przy prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej?

Zagrożenia interesów konsumenta ubezpieczeń wynikają raczej z masowości zawieranych umów. W ubezpieczeniach na szeroką skalę są stosowane wzorce umowne - ogólne warunki ubezpieczeń, opracowywane przez zakłady ubezpieczeń. Ubezpieczający ma niewielkie możliwości indywidualnych negocjacji i często zawiera umowę przez akceptację wzorca proponowanego przez zakład ubezpieczeń. Rodzi to faktyczne zagrożenia, co prowadzi do wniosku, że ochrona ubezpieczonych w Polsce jest na średnim poziomie w porównaniu do krajów UE. 

W ubezpieczeniach OC należy przyjąć szerokie pojęcie konsumenta obejmujące w szczególności osobę poszkodowaną. W ubezpieczeniach OC należy się skupić nie na konsumencie samej usługi ubezpieczeniowej, ale na konsumencie innej usługi, którą ustawodawca uznał za niebezpieczną i objął obowiązkowym ubezpieczeniem OC.

W ten sposób ubezpieczenie staje się faktycznym narzędziem ochrony konsumenta w wielu dziedzinach życia. W związku z tym w ubezpieczeniach przyjmuje się szerokie pojęcie "konsumenta", które odnosi się nie tylko do ubezpieczających (zawierających umowy ubezpieczenia), lecz do ubezpieczonych (w umowach na rzecz osoby trzeciej), a także poszkodowanych (w ubezpieczeniach OC) nie będących stronami ani podmiotami umów ubezpieczenia. Dotyczy to nie tylko osoby fizycznej, ale także osoby prawnej. 

Zobacz serwis: Szkoda osobowa - NNW

Edyta Ryś

Autorka jest prawnikiem w kancelarii odszkodowawczej Adiutor Centrum sp.j.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabezpieczenie przyszłości firmy. Czyli czym jest zarząd sukcesyjny?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, z sukcesami, ale nagle… coś się dzieje. Co z twoim przedsiębiorstwem, jeśli ciebie zabraknie? Czy twoi bliscy będą w stanie kontynuować działalność? Właśnie tutaj wchodzi na scenę zarząd sukcesyjny – pomysł ustawodawcy na to, by firma mogła płynnie funkcjonować, nawet gdy jej twórca nie może już jej prowadzić.

Transport: Kiedy przewoźnik może powołać się na siłę wyższą?

Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

Ważna zmiana w prawie: 3499,50 zł co miesiąc można zarobić bez rejestrowania działalności gospodarczej w 2025 roku

Działalność nierejestrowana czyli bez obowiązku wpisu do CEIDG – Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej ma tę unikalną zaletę, że nie trzeba płacić składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i składki zdrowotnej. To duża ulga, zwłaszcza więc dla osób chcących dorobić działalność nierejestrowana to wygodne rozwiązanie.

Wakacje składkowe. Przedsiębiorcy złożyli już ponad 333 tys. wniosków

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 1 do 12 listopada przedsiębiorcy złożyli ponad 333 tys. wniosków o wakacje składkowe. W jakim województwie było ich najwiecej, a w jakim najmniej? 

REKLAMA

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek?

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek? Czym jest świadczenie interwencyjne? Komu przysługuje? Jakie warunki należy spełniać by je otrzymać? Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

REKLAMA

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA