Kategorie

Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 180 dni został wydłużony termin na rejestrację pojazdu używanego sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz na zawiadomienie starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu.
Nabywcy i zbywcy pojazdów (w tym oczywiście samochodów) mają obowiązek zgłosić fakt nabycia lub zbycia do odpowiedniego wydziału komunikacji (w starostwie powiatowym, urzędzie miasta na prawach powiatu, czy w urzędzie dzielnicy w przypadku Warszawy). Zgłoszeniu podlega przeniesienie własności pojazdu zarówno na podstawie umowy sprzedaży jak i w przypadku darowizny. Zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu. Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, że najłatwiej zgłosić to online przez internet.
Leasing czy wynajem? Przed takim dylematem staje niemal każdy przedsiębiorca poszukujący samochodu do firmy. Jeśli zależy Ci na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing – podpowiadają eksperci z Carsmile. Jeśli natomiast chcesz zmniejszyć i uprościć miesięczne rozliczenia, a także zrezygnować z czasochłonnej obsługi aut firmowych, wybierz abonament w wynajmie długoterminowym.
Porada dotyczy związku pomiędzy umieszczeniem reklamy na samochodzie a sposobie korzystania z pojazdu – problematyka VAT.
Droższe auto w firmie warto wyleasingować jeszcze w tym roku. Od 1 stycznia wejdą bowiem zmiany w przepisach. Co się zmieni?
Sejm uchwalił m.in. 9-proc. CIT dla małych firm, oraz zmiany dotyczące kosztów w przypadku nabycia i eksploatacji samochodów osobowych przez firmy.
Nadchodzą niekorzystne zmiany dla przedsiębiorców wykorzystujących samochody zarówno dla celów służbowych jak i prywatnych. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, to dla większości przedsiębiorców koszty uzyskania przychodu spadną z obecnych 100 proc. do 75 proc, co przełoży się na wyższe opodatkowanie.
Opublikowane przez Ministerstwo Finansów projekty zmian w ustawach o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) oraz prawnych (CIT), potwierdzają ogłoszony w tym roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów firmowych. Chociaż będą one obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, to przedsiębiorcy już zaczęli się rozglądać za alternatywami za granicą, w tym w Estonii.
Leasing może być korzystny nie tylko dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Jak się okazuje, jest on bardzo dobrym sposobem na finansowanie inwestycji również dla mniejszych firm. Kiedy mała firma powinna rozważyć wzięcie leasingu?
Kto korzysta ze służbowych aut do celów firmowych i prywatnych, odliczy od przychodu tylko połowę wydatków, a użytkujący pojazdy prywatne – jedynie jedną piątą.
Obecnie dostępnych jest wiele sposobów na sfinansowanie samochodu, ale do najpopularniejszych zalicza się leasing i kredyt. Oba te rozwiązania mają oczywiście swoje wady i zalety.
Kredyt samochodowy to nie jedyna możliwość, jeśli chodzi o sfinansowanie zakupu nowego auta. Do dyspozycji jest także leasing, który cieszy się coraz większą popularnością. Decydują się na niego nie tylko przedsiębiorcy, ale także klienci indywidualni, czyli osoby prywatne. Jakie wady i zalety ma leasing samochodu?
Samochód to jeden z głównych składników firmowego majątku. Najczęściej jest powierzany pracownikowi jako podstawowe „narzędzie” związane z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. Rozliczanie podatku w związku z nabyciem pojazdu samochodowego, jego używaniem i eksploatacją, a także późniejszą sprzedażą nie należy do najłatwiejszych.
Wyniki ankiety RAC Business, brytyjskiej firmy zajmującej się obsługą flot, mówią wprost - duże firmy odwracają się od silników wysokoprężnych. Skoro nie turbodiesle, to co?
Wypadek firmowego samochodu wiąże się z ponoszeniem wydatków na jego naprawę. Może także powodować konieczność złomowania auta lub jego sprzedaży po dokonanej naprawie.
Okazuje się, że stosunkowo niewiele polskich firm wymienia samochody firmowe co 2-3 lata. Jak długo użytkowane są samochody firmowe w małych i średnich przedsiębiorstwach?
W niektórych przypadkach alternatywą dla sprzedaży posiadanego przez podatnika majątku, np. samochodu może być jego nieodpłatne przekazanie, zwłaszcza gdy dany pojazd ma niewielką wartość. Przy planowaniu takich działań należy mieć na uwadze możliwe skutki w podatku VAT.
Firma logistyczna (której działalność jest w całości opodatkowywana VAT) zakupiła 6.6.2016 r. samochód osobowy za kwotę 123.000 zł brutto. Podatek wynikający z faktury wyniósł 23.000 zł. Samochód jest przeznaczony zasadniczo dla celów zawodowych jednego z przedstawicieli firmy, jednakże z możliwością używania go także w celach prywatnych. Pojazd będzie więc używany nie tylko w działalności gospodarczej podatnika. Jaki podatek z faktury odliczy firma logistyczna?
Dealerzy samochodowi nabywają zasadniczo samochody wyłącznie w celu ich odsprzedaży. W takim przypadku mogą odliczać pełny VAT od wydatków związanych z tymi samochodami. Jednak nawet oni muszą czasami składać do urzędu skarbowego informacje VAT-26 i prowadzić ewidencje przebiegu pojazdu, aby prawo do odliczenia nie zostało zakwestionowane.
Czy można komuś pożyczyć leasingowany samochód? To zależy od konkretnej umowy.
Nowe formy finansowania zakupu samochodów zyskują coraz większą popularność wśród mikroprzedsiębiorców. Już prawie co piąta firma z sektora MŚP korzysta z tego rozwiązania.
Podatnik, który najpierw nabył samochód z częściowym prawem do odliczenia VAT, a następnie sprzedał to auto, ma prawo do odzyskania części nieodliczonego VAT poprzez korektę VAT. W opracowaniu przedstawiamy, jak ustalić kwotę takiej korekty VAT, w którym momencie „odzyskana” kwota podatku naliczonego stanowi przychód podatkowy oraz jak ją ująć w księgach rachunkowych.
Czy rząd chce ograniczyć możliwość wpisywania w koszt prowadzonej działalności 100% raty za wynajem auta? Takie zapisy można znaleźć w tzw. konstytucji dla biznesu.
Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?
Po zakończeniu umowy leasingu dotyczącej firmowego auta, dość często przedsiębiorca wykupuje samochód na cele prywatne. Gdy potem chce sprzedać ten samochód, powinien odczekać pół roku, aby nie zapłacić podatku dochodowego.
Jak sfinansować samochód firmowy? Czy skorzystać z leasingu, czy może warto zaciągnąć kredyt? Oba rozwiązania mają wady i zalety.
Jeżeli przedsiębiorca ponosi koszty wykorzystywania wynajmowanych samochodów osobowych (w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawych - dalej jako ustawa o PDOP), to ciążą na nim odpowiednie obowiązki dokumentacyjne na gruncie tej ustawy.
Dzięki nowej, przyspieszonej usłudze finansowania samochodu osobowego klienci będą mogli go nabyć w leasingu w równie krótkim czasie jak wtedy gdyby kupowali go za gotówkę. Nowa usługa realizowana jest przez Raiffeisen Leasing.
Młodzi przedsiębiorcy, twórcy start-upów często borykają się z problemem ograniczonej mobilności. Leasing samochodu wymaga zazwyczaj wpłaty własnej, o kredycie na zakup samochodu nie wspominając. Ciekawym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców wydaje się być wynajem samochodu.
Zleciliśmy oklejenie samochodów służbowych należących do naszej spółki. Samochody są częściowo wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, częściowo prywatnie. W związku z tym do tej pory odliczaliśmy od ich nabycia i wydatków z nimi związanych 50% VAT. Czy z faktury za usługę oklejenia tych samochodów folią możemy odliczyć cały VAT czy tylko 50%?
Nasza spółka posiada samochód osobowy, który uległ wypadkowi. Winę za wypadek ponosił kierowca innego pojazdu. Koszty naprawy samochodu zostały pokryte z OC sprawcy wypadku. Odliczamy 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym samochodem. Czy z faktury dokumentującej naprawę samochodu (sfinansowanej przez ubezpieczyciela) możemy również odliczyć 50% VAT naliczonego?
W sklepie internetowym zakupiłem części zamienne do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej. Od tych wydatków odliczam 50% VAT naliczonego. Czy ograniczenie odliczenia VAT dotyczy tylko zakupionych towarów? Czy od kosztów wysyłki naliczonych przez sprzedawcę też należy odliczyć 50% VAT naliczonego?
Samochód wykorzystuję tylko w celach służbowych, ale ze względu na dodatkowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji odliczam tylko 50% tych wydatków. Jak w takim przypadku wygląda rozliczenie VAT w związku z przekazaniem towaru handlowego (części samochodowe) na samochód służbowy? Czy należy w takim przypadku korygować VAT odliczony przy nabyciu towaru handlowego (części samochodowych)? Jeżeli tak, czy korekty takiej należy dokonywać wstecz czy na bieżąco?
Prowadzę działalność gospodarczą, do której wykorzystuję samochód osobowy. Nie prowadzę ewidencji przebiegu pojazdu dla tego samochodu, nie zgłosiłem go też w urzędzie skarbowym informacją VAT-26. Kupiłem nawigację GPS oraz CB radio do tego pojazdu. Czy mogę odliczyć w całości podatek naliczony przy ich nabyciu?
Posiadam paragony za przejazd autostradą i za parkowanie. Nie składałem VAT-26 i nie prowadzę ewidencji dla samochodu, którego te wydatki dotyczą. Czy w związku z tym od tych wydatków odliczę 50% VAT?
Użytkuję samochód typu pickup wyposażony w jeden rząd siedzeń, a więc uprawniający do pełnych odliczeń VAT. Jakie skutki wywoła wykonanie zabudowy tylnej części pojazdu?
Czy od momentu dokonania przeróbki samochodu na jeden rząd siedzeń będzie można odliczać 100% VAT? Czy należy uzyskać nowe zaświadczenie na stacji kontroli pojazdów?
W kwietniu 2015 r. nabędę samochód osobowy za 75 000 zł netto + 17 250 zł VAT. Samochód ten będę wykorzystywał wyłącznie do celów działalności gospodarczej i w związku z tym odliczę całą kwotę VAT. W lipcu 2015 r. i sierpniu 2015 r. z uwagi na okres urlopowy planuję zmienić wykorzystywanie tego samochodu na użytek mieszany. We wrześniu powrócę do wykorzystywania tego samo¬chodu wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Czy w tej sytuacji będę zobowiązany do korekty VAT, który odliczę przy nabyciu samochodu?
Posiadam pojazdy pogrzebowe (karawany) wykorzystywane w związku ze świadczeniem tych usług. Nie wykorzystuję tych samochodów w żaden inny sposób. Proszę o informację, czy od wydatków związanych z tymi samochodami mogę odliczać pełny VAT? Czy muszę w tym celu prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?
Chciałbym w swojej działalności wykorzystywać bankowóz typu C. Czy mogę dokonywać pełnych od¬liczeń od wydatków eksploatacyjnych dotyczących tego pojazdu?
Prowadzę działalność - usługi transportu wartości pieniężnych. W tym celu wykorzystuję bankowozy typu A i B. Spełniają one odpowiednie warunki techniczne wskazane w przepisach o transporcie wartości pieniężnych. Czy to oznacza, że powinienem prowadzić dla tych pojazdów ewidencję przebiegu i określać zasady ich używania, aby móc odliczyć 100% VAT naliczonego?
Posiadam samochód Mercedes Benz Sprinter 313 CDI, kategoria pojazdu N1. Samochód jest wykorzystywany jako pomoc drogowa. Samochód ma dwa rzędy siedzeń, liczba miejsc siedzących to 5. Ile VAT mogę odliczać od wydatków związanych z jego eksploatacją?
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Na potrzeby prowadzonej działalności wykorzystuję samochód osobowy, który parkuję pod domem. Czy po zgłoszeniu samochodu naczel¬nikowi urzędu skarbowego mogę dokonywać od wydatków dotyczących tego samochodu pełnych odliczeń VAT?
Wpłacamy zaliczki na samochody. Część z nich spełni warunek VAT-1, ale samochody te nie zostały jeszcze wyprodukowane. Czy możemy odliczać VAT z faktur zaliczkowych? Kiedy i w jakiej kwocie możemy odliczyć VAT? Czy trzeba czekać na przeprowadzenie badania technicznego?
Od lutego 2015 r. wykorzystuję w działalności samochód osobowy, którego nie wprowadziłem do ewidencji środków trwałych. Jaką kwotę VAT mogę odliczyć od jego naprawy i paliwa? Czy muszę prowadzić ewidencję przebiegu tego pojazdu?
Jeden z naszych pracowników używa prywatnego samochodu osobowego na potrzeby naszej firmy (jazdy lokalne). Chcemy mu wypłacać z tego tytułu ryczałt. Ile on wynosi i jak go obliczyć, jeżeli pracownik będzie przez część miesiąca np. na zwolnieniu?
Na koniec 2014 r. została mi nierozliczona kwota wydatków na paliwo do samochodu osobowego, który rozliczam według kilometrówki. Czy ta kwota przeszła na rok 2015?
Kupiłem w 2011 r. samochód osobowy do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Samochód został w marcu 2011 r. zaliczony do środków trwałych i amortyzowany. Jego wartość początkowa jako środka trwałego wyniosła 142 000 zł, jednak do kosztów uzyskania przychodów zaliczałem tylko część odpisów amortyzacyjnych przypadających na kwotę 79 000 zł (ze względu na ograniczenie do równowartości 20 000 euro; zastosowanie miał kurs 3,95 zł). Do momentu sprzedaży samochodu dokonałem odpisów amortyzacyjnych na kwotę 56 800 zł, z czego do kosztów uzyskania przychodów zaliczyłem 31 600 zł. Jaką kwotę mogę uznać za koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży tego samochodu?
Nabyliśmy GPS-y do samochodów, którymi jeżdżą nasi pracownicy. Czy możemy ten wydatek zaliczyć do kosztów?
Zamierzam kupić CB radio do samochodu osobowego zaliczonego do środków trwałych. W ciągu dnia wielokrotnie przemieszczam się po mieście, jeżdżąc do klientów. Czy taki wydatek mogę zaliczyć do kosztów?