REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badanie techniczne samochodów firmowych

dodatkowe badanie samochodu firmowego
dodatkowe badanie samochodu firmowego
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące odpisywania podatku VAT od kosztów związanych z pojazdami firmowymi wprowadziły dużo zamieszania wśród przedsiębiorców. Na dodatek część pojazdów musiało przejść jeszcze dodatkowe badania techniczne.

Po zmianie przepisów dotyczących VAT, dużemu ograniczeniu uległa możliwość odpisywania tego podatku od kosztów związanych ze służbowymi samochodami. Pełny odpis VAT jest teraz możliwy tylko w dwóch sytuacjach. Pozostali mogą odliczyć jedynie 50% podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, jaki to pojazd, pełny odpis VAT jest możliwy, jeśli przedsiębiorca będzie mógł udowodnić, że samochód jest używany wyłącznie w celach służbowych. A więc będzie prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu. To nieco uciążliwe i czasochłonne, ale tylko w ten sposób można przekonać Urząd Skarbowy, że auto nie służy do celów prywatnych.

Ze 100% odpisu VAT mogą też skorzystać – i to bez szczegółowej ewidencji – posiadacze pojazdów, których konstrukcja wyklucza ich użytkowanie poza wykonywaną działalnością. To wszystkie samochody, które posiadają tylko jeden rząd siedzeń, oddzielony trwałą przegrodą od części bagażowej, a także wszelkiego rodzaju pojazdy specjalne – koparki, agregaty, dźwigi itp.

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest jednak mały haczyk. Fiskus wymaga, bowiem potwierdzenia zaklasyfikowania pojazdu to tej kategorii aut. Większość pojazdów zarejestrowanych przed 1 kwietnia tego roku, musi przejść dodatkowe badanie techniczne, które potwierdzi, że nie nadają się do użytku prywatnego.

Wymóg ten nie dotyczy niektórych grup pojazdów, których specjalne przeznaczenie jest wpisane w dokumenty pojazdu – np. bankowóz, karawan pogrzebowy, a także koparki, agregaty, żurawie, itp. Posiadacze wszelkiego rodzaju vanów czy furgonów muszą jednak udać się do stacji kontroli pojazdów.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Zgodnie z przepisami nowe badanie techniczne musi zostać wykonane w terminie najbliższego, zaplanowanego badania, ale nie później niż 3 miesiące po wejściu w życie przepisów. Termin ten upłynął 30 czerwca.

REKLAMA

Na szczęście przepisy nie przewidują sankcji za nie dotrzymanie terminu. Nawet, jeśli przedsiębiorca nie zdążył udać się do stacji kontroli pojazdów przed 30 czerwca, nie straci prawa do pełnego odpisu VAT. O ile oczywiście badanie wykaże, że dany samochód spełnia określone przez ustawodawcę kryteria.

- Obowiązek wykonywania dodatkowych badań technicznych wynika ze zmiany przepisów wprowadzonej z początkiem kwietnia. Oprócz zasad odpisywania podatku VAT, zmienił się również katalog pojazdów uprawnionych do takiej ulgi. Badanie ma służyć potwierdzeniu prawa do ulgi, a nie jest jego warunkiem – wyjaśnia Małgorzata Bazan z biura rachunkowego KPDA.

Opłaty za badanie techniczne pojazdów w 2015 roku

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA