REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa samochodu osobowego po wypadku a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
naprawa samochodu a vat
naprawa samochodu a vat

REKLAMA

REKLAMA

Podatkowe rozliczenie powypadkowej naprawy samochodu firmowego od zawsze sprawiało przedsiębiorcom sporo problemów. Zmiany przepisów w zakresie odliczenia podatku VAT od pojazdów samochodowych, które weszły w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r., przyczyniły się do jeszcze większych komplikacji w tym zakresie.

Powypadkowa naprawa samochodu firmowego - otrzymane odszkodowanie

Odszkodowanie otrzymane w związku z wypadkiem samochodu (będącego środkiem trwałym firmy) co do zasady stanowi przychód z działalności gospodarczej. Jednak sposób jego rozliczenia zależy od tego, czy pojazd został objęty ubezpieczeniami OC oraz AC, czy jedynie ubezpieczeniem obowiązkowym - OC.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie podatku VAT a samochód z zaświadczeniem VAT-2

Polecamy: 500 pytań o VAT

Samochód objęty OC i AC

W sytuacji gdy samochód został objęty ubezpieczeniami OC oraz AC, wówczas przychód z działalności stanowi cała kwota otrzymanego odszkodowania. Przedsiębiorca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazuje go w kol. 8 - pozostałe przychody w dacie jego otrzymania. Natomiast podatnik opodatkowany ryczałtem wykazuje przychód w ewidencji przychodów i opodatkowuje go 8,5% stawką ryczałtu.

REKLAMA

Co ważne, w tym przypadku przedsiębiorca opodatkowany na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym (na KPiR) ujmuje faktury dotyczące naprawy w kosztach uzyskania przychodów - kol. 13 księgi - pozostałe wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryczałtowiec z racji wybranej formy opodatkowania nie ewidencjonuje kosztu.

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Samochód objęty OC

Odszkodowanie związane z powypadkową naprawą samochodu objętego jedynie ubezpieczeniem OC nie stanowi w całości przychodu z działalności gospodarczej. Jako przychód należy zewidencjonować jedynie różnicę pomiędzy otrzymaną kwotą odszkodowania a poniesionymi wydatkami na naprawę pojazdu.

Powypadkowa naprawa samochodu firmowego - podatek VAT

W przypadku czynnych podatników VAT firma ubezpieczeniowa co do zasady wypłaca jedynie kwotę netto odszkodowania, podatek VAT pokrywa sam podatnik. Natomiast podatnikom zwolnionym z VAT wypłacana jest kwota brutto.

Jak wiadomo, od dnia 1 kwietnia 2014 r. zmieniły się przepisy w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. W przypadku samochodów osobowych podatnik VAT ma dwie możliwości:

1. pełne odliczenie VAT od wydatków eksploatacyjnych (w tym również od paliwa) związanych z samochodem osobowym jeżeli zostały spełnione łącznie trzy warunki:

  • pojazd został zgłoszony w urzędzie skarbowym na druku VAT-26,
  • prowadzona jest kilometrówka dla celów podatku VAT,
  • określono zasady/regulamin użytkowania pojazdu w firmie.

2. 50% odliczenie VAT od wydatków eksploatacyjnych (poza paliwem) - w przypadku gdy samochód osobowy wykorzystywany jest do celów mieszanych (firmowych oraz innych) lub gdy podatnik chce zrezygnować z formalności, o których mowa w punkcie pierwszym.

Powyższe zasady obowiązują także w przypadku rozliczania kosztów naprawy powypadkowej. W sytuacji gdy czynny podatnik VAT zdecydował się na pełne odliczenie VAT od wydatków na samochód, wówczas odlicza 100% VAT wykazanego na fakturze (za naprawę) i wartość tę pokrywa z własnej kieszeni. Ubezpieczyciel wypłaca mu jedynie wartość netto.

Natomiast gdy podatnik odlicza jedynie 50% VAT, wówczas z własnych środków pokrywa część podatku podlegającą odliczeniu. Firma ubezpieczeniowa co do zasady zobligowana jest do pokrycia wartości netto oraz pozostałej części podatku VAT nie podlegającej odliczeniu.

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie

Autorka: Angelika Borowska specjalista ds. księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA