REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy 50% odliczeniu VAT od samochodów uważaj na fiskusa!

50% VAT od samochodu
50% VAT od samochodu
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeśli podatnik zdecyduje się na 50-procentowe odliczenie VAT-u od samochodu to można uznać, że przyznaje się tym samym do wykorzystywania go zarówno do celów prywatnych, jak i firmowych? Czy nie będzie to miało negatywnych konsekwencji w przypadku tych samochodów, które zostały wprowadzone do środków trwałych firmy?

Odliczenie VAT od pojazdów samochodowych od 1 kwietnia 2014 r.

W przypadku pojazdów o masie do 3,5 tony podatnik co do zasady będzie miał prawo do odliczenia 50% lub 100% podatku. Przy czym podstawowym wyznacznikiem jest tutaj cel jego użytkowania.

REKLAMA

Ograniczenie w odliczeniu podatku VAT nie będzie miało zastosowania w przypadku, gdy pojazd będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 – multipakiet

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Art. 86a ust. 4 ustawy o VAT

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami 100-procentowe odliczenie VAT-u będzie możliwe jedynie wówczas, gdy podatnik zgłosi samochód do urzędu skarbowego na druku VAT-26 w określonym w ustawie terminie oraz będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu dla celów podatku VAT. Pełne odliczenie VAT od paliwa i wydatków eksploatacyjnych co do zasady będzie przysługiwało mu począwszy od 1 kwietnia.

Natomiast gdy pojazd ten wykorzystywany jest również do celów prywatnych, wówczas podatnik może skorzystać z prawa do odliczenia 50% podatku VAT (przy samochodach osobowych za wyjątkiem paliwa), bez konieczności prowadzenia kilometrówki dla VAT.

Ważne!

Od samochodów o masie do 3,5 tony wykorzystywanych do celów prywatno-służbowych od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. podatnik będzie mógł odliczyć 50% VAT od wydatków eksploatacyjnych (naprawa, myjnia, części itp.). Co ważne, w okresie tym nie będzie przysługiwało mu prawo do 50% odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa.

Od 1 lipca 2015 r. od tego typu pojazdów podatnik będzie mógł odliczyć 50% podatku zarówno od paliwa jak i od innych wydatków związanych z ich użytkowaniem.

Powiadom urząd o posiadanych w firmie samochodach!

Odliczenie 50% VAT - wątpliwości dotyczące amortyzacji

Jak wynika z ustawy o podatku dochodowym amortyzacji podlegają m.in. środki trwałe. Za te z kolei uznaje się składniki majątku, które:

  • stanowią własność lub współwłasność podatnika,
  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do eksploatacji,
  • będą wykorzystywany przez okres dłuższy niż jeden rok,
  • będą użytkowane przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź leasingu.

Gdy pojazd stanowiący środek trwały wykorzystywany jest tylko i wyłącznie do celów firmowych, oczywistym jest, że odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości mogą stanowić koszt podatkowy.

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


REKLAMA

W przypadku, gdy podatnik zdecyduje się na odliczenie jedynie 50% podatku i tym samym nie zgłosi samochodu (stanowiącego środek trwały) do urzędu skarbowego i nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdów, fiskus może (ale nie musi!) się nim zainteresować. Jak wynika z definicji środka trwałego (przytoczonej powyżej) powinien być on wykorzystywany jedynie dla celów działalności, wówczas ujęcie odpisów amortyzacyjnych w kosztach nie powinno budzić wątpliwości. Natomiast decydując się na brak zgłoszenia samochodu w urzędzie  przedsiębiorca niejako przyznaje się do tego, że samochód służy mu również do celów osobistych, pozasłużbowych.

Czy wówczas przedsiębiorca w kosztach będzie mógł ująć tylko część wydatków związanych z samochodem (w tym odpisy amortyzacyjne)? Otóż niektórzy doradcy podatkowi twierdzą, że nie ma co popadać w skrajność. Na potwierdzenie tego przytaczają, że dotychczasowe przepisy ograniczały prawo do odliczenia podatku przy nabyciu samochodów osobowych do 60%, ale nie więcej niż 6.000 zł (lub. 50% ale nie więcej niż 5.000 zł), co również miało związek z założeniem, że samochód nie jest w pełni wykorzystywany do celów firmowych. To samo podejrzenie dotyczyło zakupu paliwa do ich napędu. Mimo to fiskus nie przekładał tych domniemań na grunt ustawy o podatku dochodowym ograniczając prawo do amortyzacji czy ujmowania części wydatków w kosztach.

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Należy podkreślić, że wybór 50% odliczenia VAT nie zawsze musi być jednoznaczny z faktem, że pojazd jest użytkowany do celów osobisto-służbowych przedsiębiorcy. Podatnik podejmując taką decyzję może bowiem kierować się chęcią uniknięcia dodatkowej papierologii lub też ostrożnością (gdyż nie jest w stanie określić, czy w przyszłości okoliczności nie zmuszą go do użycia pojazdu do celów prywatnych). Podatnicy powinni w tej sytuacji zachować zdrowy rozsądek i nie popadać ze skrajności w skrajność. Oczywiście to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wyjaśnienia urzędnikom wszelkich wątpliwości, jednak sama decyzja o 50% odliczeniu podatku od towarów i usług o niczym nie przesądza. Grunt to solidne argumenty.

Autor: Angelika Borowska specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA