Zbycie i nabycie samochodu trzeba zgłosić do urzędu - można to zrobić online
REKLAMA
REKLAMA
Nikt nie lubi stać w kolejce. Nie stójcie więc w niej, skoro nie musicie. Jeśli kupiliście, sprzedaliście, a może przekazaliście wóz komuś z rodziny jako darowiznę, musicie powiadomić o tym urząd. Od początku tego roku zapominalskim grozi kara finansowa. Teraz najważniejsze - nie musicie iść (lub jechać) do urzędu, by dopełnić tego obowiązku. Możecie to zrobić przez internet.
REKLAMA
Nie jedź
Kilka podstawowych informacji o tym, kto i w jakiej sytuacji ma obowiązek zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu:
- zbycie pojazdu zgłasza jego dotychczasowy właściciel, który np. sprzedał go lub darował innej osobie,
- nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu,
- zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu. Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.
Na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu macie do 30 dni kalendarzowych od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu.
Jeśli chcecie uniknąć kary finansowej... usiądźcie przed komputerem. Na naszym portalu www.GOV.pl przygotowaliśmy dla Was e-usługę, dzięki której załatwicie ten obowiązek w domu. To zdecydowanie lepszy pomysł, niż stanie w kolejkach w lokalnych wydziałach komunikacji.
Podpowiemy Wam - krok po kroku - jak z niej skorzystać.
Zacznijcie od przygotowania:
- danych pojazdu, którego nabycie lub zbycie chcecie zgłosić (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Znajdziecie je np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
- danych zbywcy lub nabywcy pojazdu,
- skanu lub zdjęcia dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowę darowizny pojazdu.
Będziecie także potrzebowali profilu zaufanego. Spokojnie, aby go zdobyć też - w większości przypadków - nie musicie nigdzie się ruszać. Możecie go założyć przez internet - na stronie www.pz.gov.pl
Do celu
Jeśli wszystko macie gotowe, oto dalsze wskazówki:
Krok 1: wejdźcie na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zalogujcie się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
Krok 2: po zalogowaniu wybierzcie sekcję Usługi dla obywatela (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię Kierowcy i pojazdy (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług wybierzcie i kliknijcie w Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online). I teraz najważniejsze kliknięcie – w przycisk „Wyślij zgłoszenie”.
Krok 3: Wybierzcie, co chcecie zgłosić: zbycie lub nabycie pojazdu. Wpiszcie dane pojazdu i dołączcie skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
Krok 4: Sprawdźcie lub uzupełnijcie swoje dane.
Krok 5: Podajcie dane zbywcy lub nabywcy.
REKLAMA
Krok 6: Zaadresujcie formularz zawiadomienia. Wasze zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie.
Krok 7: Sprawdźcie formularz zawiadomienia, podpiszcie profilem zaufanymi i wyślijcie. Wyświetli się komunikat, że Wasze zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę na koncie Mój Gov dostaniecie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Uwaga! To jedyny dokument potwierdzający złożenie zawiadomienia. Innego nie dostaniecie.
Usługa jest bezpłatna. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu.
WAŻNE: swoją skrzynkę na Mój GOV znajdziecie po zalogowaniu się do konta Mój GOV (patrz Krok 1) - w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka.
Będzie jeszcze łatwiej
Od początku lutego 2020 r. do dziś z możliwości elektronicznego zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu skorzystało niemal 33 tysiące osób!
- Zależy nam, aby nasza e-usługa była jeszcze bardziej intuicyjna. Pracujemy nad jej zintegrowaniem z usługą Mój Pojazd. Po wprowadzeniu tych zmian kierowcy nie będą musieli wpisywać większości danych, które będą pojawiały się automatycznie – zapowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Polecamy: INFORLEX Biznes
***
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
REKLAMA
REKLAMA