Czy pełny odpis VAT wpłynąłby na wymianę aut firmowych?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Polski park samochodowy wyróżnia się przede wszystkim sędziwym wiekiem. Średnia wieku naszych aut przekracza, jak powszechnie wiadomo 16 lat, a wiele firm MŚP ma w 100 procentach samochody kupowane, jako używane. Od lat walczymy z liczbą wypadków na drogach i choć statystyki się poprawiają, to na tle Europy mamy jedne z najwyższych wskaźników liczby ofiar śmiertelnych tych wypadków. A te są pochodną nie tylko brawury kierowców i ich stanem trzeźwości. Zapominamy, że stan techniczny pojazdów współtworzy bezpieczeństwo na drogach – mówi Katarzyna Pydych, General Director Instytutu Keralla Research. – Zapytaliśmy w związku z tym przedsiębiorców, czy możliwość pełnego odpisu VAT od zakupu firmowego pojazdu, nie tyle skłoniłaby do inwestycji, ale czy zachęciłaby do wymiany samochodów służbowych częściej, niż ma to miejsce obecnie.
REKLAMA
Prawie dwie trzecie badanych stwierdziło, że taki czynnik motywowałby ich do odnawiania firmowej floty. 32,3 proc. wskazuje, że „zdecydowanie częściej”, niż dotychczas decydowaliby się na wymianę aut na nowe, a kolejne 28,5 proc., że „raczej częściej”. Tylko co piąty ankietowany przedsiębiorca, na tak postawione pytanie, ocenił, że korzyść tego typu, nie miałaby wpływu na odnawianie stanu floty (17,5 proc. odpowiedziało „raczej nie”, 3,4 proc. „zdecydowanie nie”).
Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 – multipakiet
Jak odliczyć 100% VAT od samochodu osobowego?
Jaki jest podatek od sprzedanego samochodu?
METODOLOGIA, PRÓBA
- Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.
- W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy niepaństwowe, nie w stanie likwidacji).
- Respondent: osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy, osoba na stanowisku dyrektora lub inne osoby wskazane, jako odpowiedzialne za rozwój, zakupy, inwestycje. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę.
- Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI).
Sprzedaż samochodu firmowego a formalności
Źródło: Instytut Keralla Research
REKLAMA
REKLAMA