Kategorie

Eksport

W ubiegłym roku, pomimo pandemii, eksport z Polski wzrósł o 2,8% r./r. i osiągnął wartość 1051,9 mld zł. Eksport wyrażony w euro wyniósł 237,5 mld EUR(nieznaczny spadek o 0,3%).
Polski eksport zanotował spadek o 0,3% rok do roku, a jego wartość sięgała 237,5 mld euro. Tym samym, pandemia przerwała wieloletni okres wzrostu obrotów sprzedaży zagranicznej. Jak radzą sobie polskie firmy eksportowe?
31 grudnia br Wielka Brytania opuszcza UE. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą musieli być przygotowani na zmiany, które wejdą najprawdopodobniej w życie od 1 stycznia 2021 roku. Nawet jeżeli umowy handlowe będą ponownie negocjowane, to i tak firmy eksportowe czeka szereg nowych obowiązków.
Polska jest 17. eksporterem żywności na świecie. W ciągu dekady ma szansę awansować do pierwszej dziesiątki. W wielu branżach Polska już jest w pierwszej dziesiątce światowych eksporterów, tak jest w produkcji mięs i przetworów w mięs, mleka i nabiału, czy przetworów mącznych.
Przedsiębiorcy znad Wisły często decydują się na związanie chociaż części swojego biznesu z zagranicą, upatrując w tym szansy na rozwój. Kooperacja z zagranicznymi partnerami nie gwarantuje jednak braku sporów czy opóźnionych płatności. Na znaczeniu zyskują takie rozwiązania jak e-arbitraż, które pozwalają szybko i w poszanowaniu międzynarodowego prawa rozwiązywać transgraniczne dysputy między przedsiębiorcami.
W związku z rosnącym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców nawiązaniem bezpośrednich kontaktów z partnerami z krajów arabskich w ramach wyjazdów indywidualnych czy też poprzez udział w targach międzynarodowych należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie wizowe.
Jedną z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej jest prawo do swobodnego przepływu towarów w jej ramach. Wywóz towarów poza obszar Unii Europejskiej wymaga jednak dopełnienia stosownych formalności celnych właściwych dla danego celu wywozu. Jak zatem czasowo wywieźć towary poza obszar Wspólnoty? Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z karnetu ATA.
Przedsiębiorcy pragnący zaprezentować swoje wyroby poprzez uczestnictwo w targach i wystawach poza granicami Unii Europejskiej mogą skorzystać z ułatwień celnych stosując odprawę celną czasową na podstawie karnetu ATA.
Opublikowane już oficjalne wartości indeksów PMI za styczeń 2020 nie odzwierciedlają jeszcze skali obaw gospodarczych związanych z trwającą w Chinach epidemią koronawirusa 2019-nCoV. Ekonomiści z Euler Hermes uważają jednak, że jej wpływ na chińską gospodarkę i resztę świata będzie dość znaczący. Osłabienie wzrostu chińskiego PKB może wynieść około 1 punktu procentowego r/r i wystąpić głównie w 1. kwartale 2020 roku. Przedłużająca się przerwa w aktywności Chin może skutkować zakłóceniami w zakresie niektórych łańcuchów dostaw, takich jak łańcuchy w branżach wyrobów chemicznych, sprzętu transportowego, tekstyliów i elektroniki. Pięć największych gospodarek, które potencjalnie mogą ucierpieć z powodu takich zakłóceń, to Tajwan, Korea Południowa, Holandia, Węgry i Indonezja.
Ważne informacje dla eksporterów. Opisujemy krok po kroku, jak pozyskać świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów wystawiane przez Krajową Izbę Gospodarczą.
Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?
Udział Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest niemal niezauważalny, choć nasza przestrzeń powietrzna jest jedną z najruchliwszych w Europie. Ruch towarowy nad Polską jest wręcz ogromy, problem polega na tym, że nikt u nas nie ląduje. Brakuje nie tylko infrastruktury, ale także wiedzy polskich eksporterów, jak efektywnie wykorzystać możliwości transportu lotniczego.
Uczestnictwo w konsorcjum eksportowym może być dużą szansą dla na skuteczne wejście na rynki zagraniczne. Ich zalety ma przybliżyć projekt Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przygotowywany wraz z Politechniką Warszawską i Uniwersytetem Gdańskim.
Do dziś wiele firm nie podjęło żadnych kroków, aby zabezpieczyć własne interesy przed skutkami brexitu bez umowy. Niestety, bierność tych przedsiębiorstw wpłynie negatywnie na firmy, które przygotowały się na brexit i w efekcie może wydłużyć nawet 6-dniowe kolejki w portach. Międzynarodowy operator logistyczny apeluje do polskich firm o podjęcie stosownych działań.
Jak rozliczyć eksport towarów, gdy dostawa została opodatkowania według podstawowej stawki VAT mimo posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających wywóz towarów? Czy wymagane jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej w eksporcie towarów? Kiedy należy rozliczyć korektę?
Po włoskich drogach Solarisy jeździły już wcześniej, jednak 12 elektrycznych autobusów, które właśnie trafiły do Bergamo, to pierwsze tego typu pojazdy polskiego producenta jeżdżące po Półwyspie Apenińskim.
Autobusy z Bolechowa można spotkać w wielu europejskich krajach. Pojazdy firmy Solaris jeżdżą po drogach m.in. Belgii, Holandii, Litwy, Włoch i Rumunii. Teraz kolejne kilkadziesiąt autobusów trafi także do Niemiec.
W rzeczywistości definicja importu usług oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby nabycie zagranicznej usługi podlegało rozliczeniu przez polskiego usługobiorcę, są nieco bardziej złożone, niż by się wydawało. Podatnicy nadal mają problemy z prawidłowym określeniem daty powstania obowiązku podatkowego czy korygowaniem importu usług.
W obecnym roku sprzedaż polskich towarów do krajów Unii Europejskiej powinna wzrosnąć nawet o 8 proc. Pozytywnie na handel zagraniczny wpłynie utrzymujące się ożywienie gospodarcze tak w Europie, jak i na całym świecie. Polskie firmy eksportowe mogą z nadzieją patrzeć w przyszłość, sięgać po dotacje unijne, ale z ostrożnością powinny podejmować decyzje o wchodzeniu na nowe rynki.
Czym jest eksport pośredni towarów? Czym różni się od eksportu bezpośredniego i jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku eksportu pośredniego?
Transakcje międzynarodowe, do których można zaliczyć eksport towarów, wiążą się z wieloma zagrożeniami natury podatkowej. Dlatego warto poznać wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.
Według prognoz ekspertów wartość eksportu polskiej branży motoryzacyjnej w 2015 r. przekroczy 20 miliardów euro.
Według przewidywań ekspertów, eksport polskiej branży motoryzacyjnej, może w roku 2015 osiągnąć rekordową wartość ponad 20 mld euro.
Dobre wiadomości z polskiej branży motoryzacyjnej. W 2014 r. zwiększyła się wartość eksportu, o ile?
Fabryka Ursus jest na fali wznoszącej. Duża liczba zamówień i potencjalne zyski pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość właścicielom marki.
Elbląski port żył do tej pory z importu towarów sprowadzanych z Rosji. Jednak słaby kurs rubla zmusił zarząd do poszukania nowych źródeł dochodów. Jakich?
Polscy przedsiębiorcy w 2014 r. aktywnie rozwijali eksport towarów rolno-spożywczych objętych rosyjskim embargiem. Łączne dostawy tych towarów z Polski w okresie od stycznia do listopada osiągnęły ponad 11 mld dolarów. Oznacza to wzrost o 4,5 proc.
W przyszłym roku rozpocznie działalność Bank Eksport-Import. Jeszcze w grudniu ma zapaść decyzja, czy będzie to odrębna instytucja, czy część Banku Gospodarstwa Krajowego. To kolejna inicjatywa wspierania wymiany handlowej z zagranicą. Ministerstwo Gospodarki chce, by do 2020 roku liczba eksporterów się potroiła.
Polscy sadownicy i hodowcy warzyw mają problem ze znalezieniem rynków eksportowych dla swoich produktów, i to mimo wysiłków resortu rolnictwa. Bardzo obiecujące rynki w Chinach i Indiach pozostają zamknięte, a producenci obawiają się, że nie uda się ich otworzyć w 2015 r. Rolnicy apelują o stworzenie systemu, który ułatwiałby im dostosowania się do wymagań nowych krajów.
Przedsiębiorcy, którzy stracili dochody na embargu rosyjskim mogą liczyć na pomoc finansową. Otrzymają dopłaty do wynagrodzeń pracowników i szkoleń oraz opłacenie składek do ZUS. W sumie otrzymają 500 mln zł pomocy.
Mali przedsiębiorcy, którzy eksportują swoje produkty otrzymają dodatkowe wsparcie od Banku Gospodarstwa Krajowego. Tak zapowiedziała nowa premier Ewa Kopacz w swoim exposé.
Polska branża meblarska ma się coraz lepiej, a jednym z filarów jej wzrostu jest eksport. W takim przypadku kluczowe znaczenie ma logistyka produktów meblarskich, a w ramach tego również doradztwo celne.
Dynamika eksportu w dwóch pierwszych kwartałach 2014 r. rosła na poziomie 15%. Rozbudziło to bardzo pozytywne nastroje w gospodarce. Niestety, tempo wzrostu polskiego eksportu od połowy roku najprawdopodobniej zacznie hamować.
GUS przedstawił dane, z których wynika, iż eksport stale rośnie. W okresie od stycznia do kwietnia 2014 r. wzrósł o 6,6 proc. r/r do 53,43 mld euro. Import natomiast o 3,3 proc r/r do 52,72 mld euro.
Wiele osób mówiąc o imporcie, z pewnością myśli o Chinach. Nic dziwnego, bo Państwo Środka to jeden z najistotniejszych graczy, jeżeli chodzi o import i eksport towarów. To również najważniejszy partner handlowy dla polskich przedsiębiorców, którzy często sprowadzają stamtąd rozmaite towary. Jednak sam proces importu nie należy do łatwych, szczególnie dla debiutującego importera.
Przez kryzys gospodarczy w 2012 roku koniunktura w większości krajów Unii Europejskiej uległa pogorszeniu. Jednak w Polsce, eksport rósł. 
Zgodnie z danymi GUS produkt krajowy brutto w 2012 roku wzrósł tylko o 2 procent. Czynnikiem ratującym polską gospodarkę jest obecnie eksport netto.
Do końca lutego PEKAES oferuje promocyjne warunki w przewozach do czterech wybranych Krajów Bałtyckich. Oferta obejmuje przewóz przesyłek drobnicowych na kierunkach Litwa, Łotwa, Estonia i Finlandia. Promocja dotyczy nowych klientów.
22 sierpnia 2012 r. Federacja Rosyjska stała się 156 członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO). Nastąpiło to aż po 18 latach negocjacji. To ważne wydarzenie dla Polskie i całej Unii Europejskiej, która jest największym partnerem handlowym Rosji. Rosja jest trzecim co do wielkości partnerem handlowym UE. Polska liczy m.in. na większy eksport do Rosji artykułów rolno-spożywczych.
W szczecińskim porcie uruchomiono najnowocześniejszy w Europie i jedyny w Polsce terminal przeładunkowy kwasu siarkowego.
Przedsiębiorcy dokonujący eksportu towarów ponoszą koszty związane z transakcją; koszty ubezpieczenia, odprawy celnej lub koszty transportu. Jak obciążyć kontrahenta (nabywcę eksportowanych towarów) poniesionymi kosztami w sposób prawidłowy z punktu widzenia podatku VAT.
Za co odpowiada agencja celna? Co w sytuacji, gdy towar nie może przekroczyć granicy z powodu braku znaków CE? Dowiedz się jak uniknąć problemów.
Indyjska gospodarka zajmuje trzecie miejsce w Azji, za Chinami i Japonią, pod względem wysokości PKB. Jeżeli tempo wzrostu PKB zostanie utrzymane, przed indyjską gospodarką rysuje się perspektywa prześcignięcia Japonii do 2030 r.
Coraz więcej firm transportowych i spedycyjnych przekonuje się do kantorów internetowych. Dzięki kantorom internetowym mogą obniżyć koszty prowadzenia działalności. Z kantorami internetowymi przedsiębiorcy są w stanie zaoszczędzić setki tysięcy złotych rocznie.
W roku 2011 chińska gospodarka zanotowała dynamiczny rozwój. Wzrost PKB w 2011 r. wyniósł 9,2%, według wstępnych szacunków, co plasuje Państwo Środka na drugim miejscu wśród światowych potęg gospodarczych. Najbardziej chińskiej gospodarce służą przemysł, odpowiedzialny za 47% PKB i usługi, generujące 43% PKB.
W roku 2012 nasza siła gospodarcza będzie w pewnym stopniu uzależniona od sytuacji w sferze euro. Jednak przed naszą gospodarką rysują się dobre perspektywy. Przeanalizujmy polską gospodarkę w szerszym kontekście.
O słabszym kursie waluty rodzimej mogą przesądzić słowa prezesa NBP, który przyznał, że wątpi w trwałe umocnienie złotego. Jednak to postanowienia, związane ze strefą euro, będą miały kluczowe znaczenie dla kursu waluty polskiej.
Mimo, że podstawowa stawka podatku VAT wynosi obecnie 23 proc, w wielu przypadkach można zastosować tzw. preferencyjne opodatkowanie. Ma to duże znaczenie szczególnie dla branży TSL. Jakie dokumenty są wymagane? Jakie warunki trzeba spełnić?
Od kilku miesięcy na rynkach finansowych można zaobserwować zniżkowanie surowców. Największa przecena na rynku finansowym miała miejsce w przypadku miedzi i zboża. Zboże tanieje w wyniku zwiększonej podaży rynkowej.
Kryzys na rynkach finansowych sprawił, że wielu inwestorów zaczęło skłaniać się ku bezpiecznym aktywom. Bezpieczna przystań z czasem została oblężona przez uczestników rynku finansowego i przestała im wystarczać. Rynkom finansowym potrzebne są nowe aktywa, które pełniłyby funkcję bezpiecznych.