REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezbędnik Eksportera: Targi i wystawy – czasowa odprawa towarów wywożonych poza Unię Europejską na karnetach ATA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Aleksandra Łowicz
Niezbędnik Eksportera: Targi i wystawy – czasowa odprawa towarów wywożonych poza Unię Europejską na karnetach ATA/Fot. Shutterstock
Niezbędnik Eksportera: Targi i wystawy – czasowa odprawa towarów wywożonych poza Unię Europejską na karnetach ATA/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy pragnący zaprezentować swoje wyroby poprzez uczestnictwo w targach i wystawach poza granicami Unii Europejskiej mogą skorzystać z ułatwień celnych stosując odprawę celną czasową na podstawie karnetu ATA.

Karnety ATA mają zastosowanie w przypadku wywozu towarów przeznaczonych do prezentowania lub wykorzystania na różnego rodzaju imprezach z zamiarem ich powrotnego przywozu na teren Wspólnoty. Są to:

REKLAMA

  • wystawy, targi, pokazy z dziedziny sztuki, handlu, przemysłu, rzemiosła lub rolnictwa;
  • wystawy lub spotkania organizowane dla promowania każdej dziedziny nauki, sztuki, rzemiosła, popierania wiedzy religijnej, naukowej, oświatowej lub kulturalnej,
  • wystawy, spotkania, konferencje służące międzynarodowej wymianie myśli, wiedzy i osiągnięć naukowych
  • wystawy promujące rozwój sportu i turystyki
  • imprezy organizowane w celach charytatywnych
  • konferencje, kongresy, zgromadzenia rozmaitych organizacji międzynarodowych
  • imprezy o charakterze oficjalnym organizowane z okazji obchodów narodowych, międzynarodowych lub dla uczczenia pamięci np. znanej osobistości

Przykładowe towary wywożone na karnetach ATA w celach ekspozycyjnych:

antyki, dzieła sztuki - obrazy i inne prace plastyczne, rękodzieło, artykuły kolekcjonerskie np. znaczki pocztowe, wyroby tekstylne, wyroby ze skóry i futer, obuwie, biżuteria, wyroby dekoracyjne z metalu i kamieni, meble, zabawki, maszyny, sprzęt komputerowy, artykuły biurowe, sprzęt elektryczny, elektroniczny i naukowy, transformatory, generatory elektryczne, sprzęt medyczny tj. chirurgiczny i dentystyczny, artykuły kosmetyczne i fryzjerskie, sprzęt „hi-fi”, audiowizualny, fotograficzny, sprzęt lotniczy (samoloty, lotnie, śmigłowce), pojazdy mechaniczne, łodzie, jachty żaglowe i motorowe, sprzęt grzewczy i oświetleniowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz eksponatów przeznaczonych do prezentowania w czasie trwania wystaw i imprez targowych, na karnetach ATA mogą być odprawiane materiały pomocnicze niezbędne do wystawienia, zainstalowania, wyeksponowania prezentowanych towarów, tj:

  • materiały pomocnicze oraz narzędzia używane do budowy i dekoracji stoisk wystawienniczych (elementy konstrukcyjne, stojaki do prezentowania eksponatów, gabloty, regały, wykładzina podłogowa, sprzęt elektryczny i oświetleniowy itp.);
  • wyposażenie niezbędne do przeprowadzenia imprezy np. sprzęt do tłumaczenia;
  • materiały reklamowe ściśle związane z wystawianymi towarami np: plakaty, banery reklamowe, przeźrocza, nagrania dźwięku i obrazu, filmy wraz z urządzeniami służącymi do ich wyemitowania;
  • urządzenia przeznaczone do nagrywania dźwięku i obrazu;
  • filmy o tematyce edukacyjnej, naukowej lub kulturalnej do wyemitowania w ramach imprezy międzynarodowej (targów, kongresów, konferencji itp.)

Towary przeznaczone do wystawiania na targach nie powinny być wywożone w ilościach handlowych, co sugerowałoby przeznaczenie ich na sprzedaż. Karnetów ATA nie można wykorzystywać w przypadku towarów przeznaczonych do prezentowania w celach prywatnych w pomieszczeniach lub magazynach firm z zamiarem dokonania sprzedaży. Towary odprawiane na karnetach ATA nie mogą być również wypożyczane lub wynajmowane osobom trzecim.

Szczegóły dotyczące sposobu uzyskania karnetu ATA na stronie www.ata.kig.pl.

Aleksandra Łowicz, Kierownik Działu Karnetów ATA - Biura Legalizacji Certyfikacji i Karnetów ATA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA