REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólna podstawa opodatkowania firm w UE

 EurActiv.pl
Portal informacyjny
Wspólna podstawa opodatkowania firm w UE
Wspólna podstawa opodatkowania firm w UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska przedstawiła projekt zmian dotyczący wprowadzenia wspólnej podstawy opodatkowania firm. Projekt ma na celu zwiększenie przejrzystości podatkowej w UE, w szczególności dotknie duże korporacje, które unikały opodatkowania w tzw. rajach podatkowych.

Plan działania na rzecz gruntownej reformy systemu opodatkowania przedsiębiorstw w UE został przedstawiony dziś (17 czerwca) przez Komisję Europejską. Zawiera on opis kroków, które podejmie sama KE oraz tych, których podjęcie Komisja zaleca państwom członkowskim by poprawić sytuację podatkową przedsiębiorstw na terenie UE.

REKLAMA

Plan KE składa się z trzech podstawowych elementów: zmian w podstawie opodatkowania osób prawnych, płacenia przez przedsiębiorstwa podatków w kraju gdzie generują zyski oraz zwiększenia przejrzystości.

Zobacz: Gwarancje na towary w Unii Europejskiej

Wspólna podstawa opodatkowania

Komisja chce ponownie spróbować wprowadzić wspólną skonsolidowaną podstawę opodatkowania osób prawnych (CCCTB). Stanowiłaby ona wspólny dla wszystkich państw unijnych zbiór zasad dotyczących wyliczania przez firmy dochodu, od którego będzie odprowadzany podatek.

Zobacz: Jak wnieść skargę indywidualną do Komisji Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie jest to wspólny podatek czy harmonizacja stawek podatkowych – jedynie zapewnienie, że podatek (wysokość którego ustalana jest i będzie przez państwa członkowskie) jest naliczana od tej samej podstawy, niezależnie w którym kraju przedsiębiorstwo będzie się rozliczać.

Poprzedni wniosek KE w tej sprawie został zablokowany w 2011 r. KE zaproponowała wtedy zbyt szeroką, w opinii państw członkowskich, konsolidację przepisów. Teraz jednak Komisja ma wziąć pod uwagę doświadczenia sprzed prawie pięciu lat i zaproponować rozwiązanie biorące pod uwagę wcześniejsze zastrzeżenia.

Raje podatkowe na celowniku

Większa transparentność ma dotknąć nie tylko państw unijnych (w tym zakresie już w marcu br. KE przedstawiła projekt zmian przepisów zwiększających przejrzystość podatkową w UE), ale również państw trzecich, w tym rajów podatkowych.

Zobacz: Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej

Komisja chce poprawić współpracę względem takich krajów – niekooperacyjnych jurysdykcji, jak są one określane. Pierwszym krokiem na tej drodze ma być stworzenie ogólnounijnej listy rajów podatkowych, które dają się we znaki państwom członkowskim.

Komisja otwiera drzwi

Komisarz ds. gospodarczych i finansowych, podatków i ceł Pierre Moscovici podsumował zmiany, mówiąc: „W trosce o wzrost gospodarczy, konkurencyjność i uczciwość, państwa członkowskie muszą ze sobą współpracować, tak aby każdy zapłacił należną część. Komisja stworzyła dzisiaj podstawy dla nowego podejścia do opodatkowania przedsiębiorstw w UE. Państwa członkowskie muszą teraz je wykorzystać”. Podkreślił przy tym, że zmiany są częścią szerszego światowego trendu walki z unikaniem opodatkowania.

Zobacz również: Jak założyć firmę w Niemczech?

Rozpocznie się teraz okres konsultacji społecznych w sprawie nowego planu działania. Potrwają do września br.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA