REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Szadkowska
Polska-Unia fot. fotolia
Polska-Unia fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Swoboda przedsiębiorczości oraz swoboda świadczenia usług wliczane są do najważniejszych swobód gwarantowanych członkom Unii Europejskiej w ramach współpracy gospodarczej państw, o ich randze może stanowić fakt uregulowania w Traktacie o Funkcjonowaniu UE stanowiącym najważniejsze źródło prawa unijnego dla państw członkowskich.

Swoboda przedsiębiorczości

Istotą swobody przedsiębiorczości jest nie tylko umożliwienie prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż państwo zamieszkania, ale również dostosowywanie przepisów dla jak najlepszej realizacji tego prawa. W ramach swobody przedsiębiorczości państwa są zobowiązane umożliwić obywatelom innych państw dostępu do prowadzenia działalności gospodarczej poprzez nie wprowadzanie przepisów prowadzących do dyskryminacji obywateli innych państw. Ogólne przepisy ograniczające działalność gospodarczą w danym państwie nie są dyskryminacją, ponieważ obejmują przedsiębiorców z innych państw tak samo jak obywateli państwa przyjmującego. Wymóg spełnienia warunków stawianych przy podejmowaniu konkretnych działalności jest taki sam dla rodzimych jak i zagranicznych przedsiębiorców. Zatem powołanie się na swobodę przedsiębiorczości przy odmowie wydania koncesji nie zostanie uwzględnione, ponieważ nie jest przesłanką łamiącą tą zasadę w myśl wcześniej przytoczonych kryteriów. Istnieją również pewne rodzaje działalności, które ze względu na swoja specyfikę nie mogą podlegać swobodzie przedsiębiorczości.

REKLAMA

Na czym polega swoboda przedsiębiorczości?

REKLAMA

Realizacja tej swobody obejmuje również na takim formułowaniu przepisów, aby były one jasne i precyzyjne tak, aby każdy przedsiębiorca rozumiał je jednoznacznie a wykładnia językowa nie prowadziła do sprzeczności lub możliwości wieloznacznej interpretacji. Na gruncie prawa polskiego do przepisów realizujących zasadę swobody przedsiębiorczości należy art. 13 ust. 1 ustawy o swobodzie gospodarczej, zgodnie, z którym osoby zagraniczne – z państw członkowskich UE, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz osoby zagraniczne, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z UE i jej państwami członkowskimi, mogą podejmować działalność gospodarzą na terytorium Polski na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Ograniczenia są możliwe tylko, gdy przemawia za tym konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa i porządku publicznego danym państwie.

Działalność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej definiowana jest, jako podejmowanie rzeczywistych działań o charakterze zarobkowym z wykorzystaniem stałej infrastruktury w innym państwie UE na czas nieokreślony – jest to jeden z elementów odróżniających ją od swobody świadczenia usług.

Fundusze unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoboda świadczenia usług

Według traktatowej definicji swobodą świadczenia usług jest świadczenie wykonywane zwykle za wynagrodzeniem, które nie jest objęte postanowieniami dotyczącymi swobodnego przepływu osób, kapitału i towarów, w szczególności:

- działalność o charakterze przemysłowym;

- działalność rzemieślnicza;

- działalność o charakterze handlowym;

- wykonywanie wolnych zawodów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Różnice

Świadczący może czasowo wykonywać działalność w innym państwie członkowskim, aby spełnić usługę, ale działalność ta nie jest trwała, więc nie podlega swobodzie przedsiębiorczości. Istotny element rozróżnienia tych dwóch swobód polega na trwałości działań świadczonych przez przedsiębiorcę. Kolejnym ważnym rozróżnieniem jest transgraniczność prowadzonych działań, co do zasady więc przedsiębiorca trwale przebywa i świadczy usługi w państwie swego pochodzenia, ale tak jak wskazano wyżej, na czas świadczenia konkretnej usługi może przebywać w innym państwie. Również transgraniczne delegowanie pracowników przez przedsiębiorstwa usługowe jest objęte swobodą świadczenia usług.

Transgraniczność usług

Przy świadczeniu usług mamy do czynienia z trzema wariantami:

- usługodawca udaje się do innego kraju w celu zrealizowania usługi;

- usługobiorca przemieszcza się do państwa w celu skorzystania tam z usługi;

- korespondencyjna swoboda świadczenia usług – to usługa przemieszcza się przez granicę a nie usługodawca czy usługobiorca;

- również przemieszczanie się usługobiorcy z usługodawcą do państwa trzeciego, aby tam świadczyć usługę np. przewodnik wycieczek.

Swoboda świadczenia usług ma w stosunku do swobody prowadzenia działalności gospodarczej charakter subsydiarny, ale absolutnie nie należy ich mylić lub powoływać się zamiennie, ponieważ realizują one odmienne cele i takie powołanie byłoby nieskuteczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA