Jak wnieść skargę indywidualną do Komisji Europejskiej
REKLAMA
REKLAMA
Co może być przedmiotem skargi?
Do Komisji można zwrócić się, jeśli:
REKLAMA
- państwo naruszyło prawo unijne poprzez wydanie niezgodnego z nim aktu prawnego,
- państwo stosowało praktyki administracyjne sprzeczne z prawem UE,
- państwo nie podjęło działań, do których zobowiązują je przepisy UE.
Osoba składająca skargę do Komisji nie musi udowadniać, że kieruje się interesem prawnym ani, że była bezpośrednią ofiarą naruszenia, wymogiem jest jednak, aby nie dotyczyła spraw prywatnych.
Unia ma zmniejszyć biurokratyczne wymogi dla przedsiębiorców
Wymogi formalne
Skarga musi zostać złożona pisemnie, nieważne jest czy zostanie dostarczona faksem, emailem czy pocztą. Procedura jest bezpłatna i nie wymaga pośrednictwa pełnomocnika. Formularz można otrzymać na żądanie w przedstawicielstwach Komisji lub wydrukować je ze strony internetowej. Nie trzeba koniecznie korzystać z formularza acz jest on bardzo przydatny, zawiera bowiem wskazówki co do wszystkich potrzebnych informacji, które powinna zawierać skarga. Dodatkowo należy dołączyć dokumentację dotycząca przedmiotu uchybienia, możliwie jak najbardziej rzeczową i co najważniejsze kompletną. Opis powinien zawierać wykaz przepisów unijnych, które zostały naruszone, działania podjęte do tej pory przez państwo w tym zakresie i informację czy sprawa dotyczy środków unijnych. Po złożeniu dokumentów w terminie do 15 dni roboczych Sekretariat Generalny powinien poinformować o jej otrzymaniu.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Etapy rozpatrzenia skargi
REKLAMA
Ze względu na różnorodność tematyki, regulowanej przepisami unijnymi możemy mieć do czynienia z różnym tokiem postępowania. Możliwe jest przeprowadzenie dochodzenia, w którym wnoszący skargę zostanie poproszony o udzielenie większej ilości informacji lub zostanie ono przeprowadzone tylko w oparciu o informacje, które uda się uzyskać od państwa w toku sprawy. Już na tym etapie Komisja może uznać, iż nie doszło do naruszenia i sprawa nie będzie kontynuowana. Jeśli jednak okaże się, iż skarga była zasadna pierwszym działaniem jest skierowanie do państwa członkowskiego wezwania do usunięcia skutków uchybienia. Państwo powinno ustosunkować się do wezwania i co do zasady to czyni.
Kolejny krok to ustosunkowanie się od odpowiedzi państwa członkowskiego (lub jej braku) i przesłanie „uzasadnionej opinii” wskazującej swoje zdanie na temat naruszenia i wskazuje termin, który państwo ma na usuniecie uchybień. Głównym celem tej korespondencji jest usunięcie problemu bez potrzeby wnoszenia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości. Ostatni etap to wniesienie sprawy do trybunału, który wydaje wyrok w przeciągu dwóch lat.
Pracodawcy skarżą ZUS do Komisji Europejskiej
Warto jednak pamiętać, iż orzeczenie Trybunału różni się od orzeczenia sądu krajowego. Nie zasądza on ani odszkodowania na rzecz pokrzywdzonego, ani nie zmienia przepisów krajowych, bowiem nie ma kompetencji w tym zakresie jedyne, co stwierdza to fakt istnienia naruszenia i obowiązek państwa do jego usunięcia w przeciwnym wypadku może nałożyć na państwo karę pieniężną.
Zanim postanowimy skierować sprawę od razu do komisji Europejskiej warto wykorzystać wszystkie krajowe środki dochodzenia swoich praw na podstawie naruszenia prawa unijnego lub wnieść sprawę do krajowych organów równocześnie z wniesieniem do Komisji. Jest to ważne zwłaszcza dla osób, którym zależy na odszkodowaniu, którego Trybunał nie zasądzi. Co do zasady dane osobowe skarżącego nie są ujawniane państwu chyba, że wnoszący wyrazi na to wyraźną zgodę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.