REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór certyfikatu weryfikacji dostawy

Monika Pązik

REKLAMA

 5 lipca 2013 r. weszły w życie regulacje rozporządzenia Ministra Finansów określające nowy wzór certyfikatu dostawy, który pozwoli wywiązać się z wymogów nakładanych przez niektóre kraje UE związane z transferami wewnątrzunijnymi.

Obrót handlowy z innymi państwami reguluje ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz.U.2004.229.2315). Na podstawie art. 24 ustawy podmiot, który otrzymał certyfikat importowy jest uprawniony w terminie 30 dni od dnia zwolnienia lub odbioru towaru o znaczeniu strategicznym, wystąpić do naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę końcowego użytkownika tego towaru z wnioskiem o wydanie certyfikatu weryfikacji dostawy stwierdzającego, że towar objęty certyfikatem został przez ten podmiot faktycznie i w sposób zgodny z przepisami prawa wprowadzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotychczasowe regulacje związane z wydawaniem certyfikatów na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów odnosiły się jedynie do osób fizycznych bądź prawnych, które dokonywały obrotu towarami z krajami trzecimi. Rozporządzenia MF z dnia 1 lipca 2013 r. w sprawie wzoru certyfikatu weryfikacji dostawy oraz sposobu ewidencjonowania wydanych certyfikatów (Dz.U.2013.774) obejmuje swoją materią również podmioty dokonujące obrotu w ramach Unii Europejskiej.

REKLAMA


Zobacz również: Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w UE


Wydanie certyfikatu i wpis do ewidencji


Podmiot, który otrzymał certyfikat importowy uprawniony do otrzymania certyfikatu weryfikacji dostawy może ubiegać się o jego wydanie na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to zatem, że naczelnik właściwego urzędu celnego wydaje na wniosek zainteresowanego certyfikat bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni. Wydany certyfikat powinien zostać umieszczony w ewidencji wydawanych certyfikatów. Każdy wpis do ewidencji otrzymuje swój numer ewidencyjny, który wynika z kolejności dokonywanych wpisów. Wpis powinien odpowiednio zawierać:


- numer ewidencyjny,


- numer certyfikatu importowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- nazwę importera lub odbiorcy, jego siedzibę i adres,


- nazwę eksportera lub dostawcy, jego siedzibę i adres,


- nazwę i opis towaru o znaczeniu strategicznym,


- numer kontrolny towaru,


- ilość i wartość towaru,


- opis ostatecznego wykorzystania towaru,


- numer zgłoszenia celnego,


- numer listu przewozowego lub innego dokumentu potwierdzającego przywóz lub transfer wewnątrzunijny towaru o znaczeniu strategicznym,


- datę wydania certyfikatu weryfikacji dostawy,


- datę dokonania wpisu,


- podpis osoby prowadzącej ewidencję.


Rozporządzenie Ministra Finansów przewiduje, że ewidencja certyfikatów może być prowadzona w formie elektronicznej. Wprowadzenie takiego sposobu może być możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich systemów teleinformatycznych, które zapewnią ochronę danych osobowych osoby ubiegającej się o wpis. Dodatkowo elektroniczna ewidencja powinna umożliwić wgląd w treść dokonywanych wpisów. Wobec tego certyfikat wydany w formie elektronicznej powinien zostać opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym naczelnika urzędu celnego.


Elementy certyfikatu


Zgodnie z art. 24 ustawy certyfikat weryfikacji dostawy zawiera:


- nazwę importera lub odbiorcy, nazwę eksportera lub dostawcy, ich siedziby i adresy,


- nazwę i opis towaru o znaczeniu strategicznym,


- numer kontrolny, ilość i wartość, opis ostatecznego wykorzystania towaru o znaczeniu strategicznym, numer zgłoszenia celnego, numer konosamentu, listu przewozowego lub innego dokumentu potwierdzającego przywóz towarów o znaczeniu strategicznym oraz potwierdzenie, że importer lub odbiorca przedstawił wiarygodne dowody dokonania dostawy i wprowadził wymienione w certyfikacie towary o znaczeniu strategicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 
Zadaj pytanie na forum:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA