REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór certyfikatu weryfikacji dostawy

Monika Pązik

REKLAMA

 5 lipca 2013 r. weszły w życie regulacje rozporządzenia Ministra Finansów określające nowy wzór certyfikatu dostawy, który pozwoli wywiązać się z wymogów nakładanych przez niektóre kraje UE związane z transferami wewnątrzunijnymi.

Obrót handlowy z innymi państwami reguluje ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz.U.2004.229.2315). Na podstawie art. 24 ustawy podmiot, który otrzymał certyfikat importowy jest uprawniony w terminie 30 dni od dnia zwolnienia lub odbioru towaru o znaczeniu strategicznym, wystąpić do naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę końcowego użytkownika tego towaru z wnioskiem o wydanie certyfikatu weryfikacji dostawy stwierdzającego, że towar objęty certyfikatem został przez ten podmiot faktycznie i w sposób zgodny z przepisami prawa wprowadzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotychczasowe regulacje związane z wydawaniem certyfikatów na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów odnosiły się jedynie do osób fizycznych bądź prawnych, które dokonywały obrotu towarami z krajami trzecimi. Rozporządzenia MF z dnia 1 lipca 2013 r. w sprawie wzoru certyfikatu weryfikacji dostawy oraz sposobu ewidencjonowania wydanych certyfikatów (Dz.U.2013.774) obejmuje swoją materią również podmioty dokonujące obrotu w ramach Unii Europejskiej.

REKLAMA


Zobacz również: Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w UE


Wydanie certyfikatu i wpis do ewidencji


Podmiot, który otrzymał certyfikat importowy uprawniony do otrzymania certyfikatu weryfikacji dostawy może ubiegać się o jego wydanie na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to zatem, że naczelnik właściwego urzędu celnego wydaje na wniosek zainteresowanego certyfikat bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni. Wydany certyfikat powinien zostać umieszczony w ewidencji wydawanych certyfikatów. Każdy wpis do ewidencji otrzymuje swój numer ewidencyjny, który wynika z kolejności dokonywanych wpisów. Wpis powinien odpowiednio zawierać:


- numer ewidencyjny,


- numer certyfikatu importowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- nazwę importera lub odbiorcy, jego siedzibę i adres,


- nazwę eksportera lub dostawcy, jego siedzibę i adres,


- nazwę i opis towaru o znaczeniu strategicznym,


- numer kontrolny towaru,


- ilość i wartość towaru,


- opis ostatecznego wykorzystania towaru,


- numer zgłoszenia celnego,


- numer listu przewozowego lub innego dokumentu potwierdzającego przywóz lub transfer wewnątrzunijny towaru o znaczeniu strategicznym,


- datę wydania certyfikatu weryfikacji dostawy,


- datę dokonania wpisu,


- podpis osoby prowadzącej ewidencję.


Rozporządzenie Ministra Finansów przewiduje, że ewidencja certyfikatów może być prowadzona w formie elektronicznej. Wprowadzenie takiego sposobu może być możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich systemów teleinformatycznych, które zapewnią ochronę danych osobowych osoby ubiegającej się o wpis. Dodatkowo elektroniczna ewidencja powinna umożliwić wgląd w treść dokonywanych wpisów. Wobec tego certyfikat wydany w formie elektronicznej powinien zostać opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym naczelnika urzędu celnego.


Elementy certyfikatu


Zgodnie z art. 24 ustawy certyfikat weryfikacji dostawy zawiera:


- nazwę importera lub odbiorcy, nazwę eksportera lub dostawcy, ich siedziby i adresy,


- nazwę i opis towaru o znaczeniu strategicznym,


- numer kontrolny, ilość i wartość, opis ostatecznego wykorzystania towaru o znaczeniu strategicznym, numer zgłoszenia celnego, numer konosamentu, listu przewozowego lub innego dokumentu potwierdzającego przywóz towarów o znaczeniu strategicznym oraz potwierdzenie, że importer lub odbiorca przedstawił wiarygodne dowody dokonania dostawy i wprowadził wymienione w certyfikacie towary o znaczeniu strategicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 
Zadaj pytanie na forum:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA