REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w UE

Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej istotne znaczenie dla życia gospodarczego w naszym kraju, oraz dla aktywności gospodarczej polskich obywateli mają unijne reguły dotyczące swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług. Podstawowe zasady dotyczące obu tych zagadnień są obecnie określone w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864 ze zm., dalej „TFUE”).

REKLAMA


Zgodnie z art. 49 TFUE, ograniczenia swobody przedsiębiorczości obywateli jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego są zasadniczo zakazane. Zakazane są także ograniczenia w tworzeniu agencji, oddziałów lub filii przez obywateli danego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Swoboda przedsiębiorczości jest przy tym rozumiana szeroko i obejmuje podejmowanie oraz wykonywanie działalności prowadzonej na własny rachunek, jak również zakładanie i zarządzanie przedsiębiorstwami, na warunkach określonych przez ustawodawstwo państwa przyjmującego dla własnych obywateli. Swoboda przedsiębiorczości dotyczy także spółek w rozumieniu art. 54 TFUE. Należy przy tym zwrócić uwagę, że chodzi tu nie tylko o podmioty mające status spółek na gruncie krajowych porządków prawnych. Definicja spółki z art. 54 TFUE jest autonomiczna i bardzo szeroka - obejmuje spółki prawa cywilnego lub handlowego, a także spółdzielnie oraz inne osoby prawne prawa publicznego lub prywatnego, z wyjątkiem spółek, których działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków.

REKLAMA

Swoboda świadczenia usług polega natomiast na tym, że zgodnie z art. 56 TFUE, zasadniczo zakazane są ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz UE w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo odbiorcy świadczenia. Swoboda ta także dotyczy spółek w rozumieniu art. 54 TFUE. Definicja usług zawarta w art. 57 TFUE jest szeroka i wynika z niej, że usługami są świadczenia wykonywane zwykle za wynagrodzeniem w zakresie, w jakim nie są objęte postanowieniami o swobodnym przepływie towarów, kapitału i osób. Mogą one obejmować zwłaszcza działalność o charakterze przemysłowym, handlowym, rzemieślniczą, czy wykonywanie wolnych zawodów.

REKLAMA

Jedna z podstawowych, praktycznych różnic pomiędzy korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości, a korzystaniem ze swobody świadczenia usług w UE polega na tym, że korzystanie ze swobody przedsiębiorczości wymaga zasadniczo rejestracji w państwie przyjmującym, na zasadach dotyczących obywateli tego państwa, zaś świadczenie usług z reguły nie łączy się z takim obowiązkiem.

Powstaje zatem pytanie, jakie aktywności mieszczą się w pojęciu świadczeniu usług, a jakie stanowią już przedsiębiorczość, w rozumieniu powyższych unormowań. W klasycznym już wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 listopada 1995 r. w sprawie C-55/94 (Reinhard Gebhard v. Consiglio dell'Ordine degli Avvocati e Procuratori di Milano) wyjaśniono, że działalność wówczas może być zakwalifikowana jako przedsiębiorczość (a nie świadczenie usług) jeśli opiera się na trwałych i ciągłych podstawach. Ze świadczeniem usług, które nie jest kwalifikowane jako przedsiębiorczość, mamy zaś do czynienia, gdy świadczenie usług ma charakter przejściowy. Jednocześnie jednak Trybunał w ww. wyroku zastrzegł, że również w ramach korzystania ze swobody świadczenia usług dopuszczalne jest wyposażenie się w konieczną infrastrukturę w goszczącym państwie członkowskim (włącznie z biurem, kancelarią, gabinetem itp.). Podstawowe znaczenie dla odróżnienia przedsiębiorczości od świadczenia usług ma więc nie wykorzystywana infrastruktura, a kryterium ciągłości (stałości). Jeśli działalność ma charakter stały, jest kwalifikowana jako przedsiębiorczość i wymaga spełnienia warunków dla podejmowania stałej działalności gospodarczej w danym państwie członkowskim.

Podsumowując, zarówno swoboda przedsiębiorczości, jak i swoboda świadczenia usług mają kluczowe znaczenie dla rynku wewnętrznego UE. W przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości, konieczne jest spełnienie wymogów (zwłaszcza rejestracyjnych) przewidzianych w państwie przyjmującym odnośnie prowadzenia stałej działalności gospodarczej, na zasadach dotyczących obywateli tego państwa. W przypadku świadczenia usług, nie jest konieczne dopełnianie formalności i spełnianie wymogów dotyczących zakładania stałych przedsiębiorstw lub ich oddziałów. Aktywność gospodarcza wówczas będzie zakwalifikowana jako przedsiębiorczość (a nie jedynie przejściowe świadczenie usług), gdy opiera się na trwałych i ciągłych podstawach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA