Kategorie

Dostawa towarów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Z deklaracji prawie 2/3 konsumentów wynika, że w czasie codziennych zakupów spożywczo-przemysłowych sprawdzają, czy dany produkt na pewno pochodzi od polskich producentów. Nieco mniej niż 1/3 klientów nie interesuje się tą kwestią.
Do końca 2021 roku 90% łańcuchów dostaw będzie, przynajmniej częściowo, zautomatyzowanych. Jak firmy mogą wykorzystać technologię w walce z pandemią?
Pandemia spowodowała zatory nie tylko w finansach firm, ale też w dostawach materiałów, części i podzespołów od zagranicznych kontrahentów. Najnowsze badanie „KoronaBilans MŚP” wskazuje, że trudności z zaopatrzeniem w komponenty zgłasza już ponad jedna trzecia firm z sektora MŚP.
Delivery mocno zmieniło się przez COVID-19. Szeroka sieć partnerstw, szybsze dostawy, wyzwania logistyczne, rozwój technologii i nowe funkcjonalności w odpowiedzi na oczekiwania użytkowników – tak prezentują się główne zmiany.
Od stycznia 2020 zaczęły obowiązywać nowe regulacje prawne dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Głównym zmianom uległa kwestia formalnych przesłanek zastosowania stawki 0% dla WDT, które stały się przesłankami materialnymi, tzn. warunkującymi zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej. Powodem zmian jest m.in. implementacja dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r.
Jedną z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej jest prawo do swobodnego przepływu towarów w jej ramach. Wywóz towarów poza obszar Unii Europejskiej wymaga jednak dopełnienia stosownych formalności celnych właściwych dla danego celu wywozu. Jak zatem czasowo wywieźć towary poza obszar Wspólnoty? Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z karnetu ATA.
Przedsiębiorcy pragnący zaprezentować swoje wyroby poprzez uczestnictwo w targach i wystawach poza granicami Unii Europejskiej mogą skorzystać z ułatwień celnych stosując odprawę celną czasową na podstawie karnetu ATA.
Ideą każdego transportu jest dostawa towaru od nadawcy do odbiorcy. Bywają jednak sytuacje, gdy towar zostaje zwrócony przewoźnikowi po kradzieży lub pozostaje w jego posiadaniu z powodu odmowy przyjęcia przez odbiorcę. W takich przypadkach przewoźnik powinien zwrócić się do nadawcy o instrukcje co do dalszego postępowania z przesyłką. Zazwyczaj wraca ona do nadawcy, ale często zdarza się, że nadawca odmawia jej przyjęcia. Przewoźnik zostaje z nie swoim towarem, który blokuje mu możliwość wykonania kolejnego przewozu. Co powinien zrobić w takiej sytuacji? Co, gdy nadawca odmówi przyjęcia odzyskanej lub uszkodzonej przesyłki? Jakie rozwiązania przewiduje obowiązujące prawo przewozowe?
Ustalenie, który podmiot jest zobowiązany do zgłoszenia przewozu towaru podlegającego monitorowaniu, jest jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać. Uzależnione jest to bowiem od trasy przejazdu. W jednym przypadku zgłoszenia przewozu w systemie SENT musi dokonać podmiot wysyłający towar, w innym - odbiorca towaru, a jeszcze w innym - obowiązek ten spoczywa tylko na przewoźniku. Obecnie zgłoszenie SENT umożliwia objęcie kilku towarów jednym zgłoszeniem.
Mocowanie i zabezpieczanie przesyłek na środkach transportu od wielu lat jest kością niezgody pomiędzy nadawcami i przewoźnikami. Brak szczegółowych uregulowań doprowadziło do utrwalenia poglądu, że to przewoźnicy ponoszą wszelkie konsekwencje zaniedbań w tym zakresie. Nieważne, czy szkoda była skutkiem nieprawidłowego opakowania przesyłki, czy nieprawidłowego zamocowania lub zabezpieczenia, zawsze szkodą jest obciążany przewoźnik. Kto odpowiada za opakowanie i przygotowanie przesyłki do przewozu? Kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za zamocowanie i zabezpieczenie przesyłki na środku transportu? Czy nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury rozwiązało dotychczasowe problemy?
Towary stanowią element zapasów i są ujmowane w bilansie w grupie aktywów obrotowych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości są to towary nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Na dzień nabycia zapasy rzeczowych składników obrotowych ujmuje się w księgach rachunkowych według cen nabycia. Jeżeli koszty związane z zakupem nie są istotne, jednostki mogą też wyceniać towary w cenie zakupu.
18 kwietnia 2017 r. wszedł w życie tzw. pakiet przewozowy, nakładający obowiązek cyfrowej rejestracji przewozu towarów. Pakiet ma dać budżetowi ok. 1,4 mld zł dodatkowych wpływów w latach 2017 i 2018.
Od 1 stycznia 2016 r. handlowcy w szerszym niż dotychczas zakresie nie muszą metkować swoich towarów. Nie ma także wymogu uwidaczniania cen jednostkowych, m.in. na produktach leczniczych. Uproszczono zasady informowania konsumentów o cenach towarów i usług. Takie zmiany wprowadza nowe rozporządzenie w sprawie uwidaczniania cen (dalej: rozporządzenie). Przedstawiamy, na jakie nowości powinni zwrócić uwagę prowadzący działalność, m.in. w handlu detalicznym, gastronomii i hotelarstwie.
Dostawa części Audi w ciągu kilku godzin - oto nowy pomysł koncernu z Ingolstadt. Pierwsze testy obejmą serwisy Audi we Wrocławiu.
16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców?
Według Boston Consulting Group wydatki konsumenckie w Internecie mają rosnąć w tempie 16 proc. w skali roku, aż do 2015 roku, w którym wyniosą 36 mld zł. Nic więc dziwnego, że firmy z branży logistycznej zainteresowały się tą nową formą prowadzenia działalności.
Sektor Fashion jest jednym z bardziej złożonych rynków. Do tej grupy zaliczają się w głównej mierze sklepy znajdujące się w galeriach i przy ulicach handlowych, outlety, a także sklepy internetowe. Główne cechy, które determinują proces obsługi logistycznej to duże wahania popytu w ciągu roku, znaczne rozproszenie punktów dostaw oraz konieczność ich realizowania w ściśle wyznaczonym czasie, narzuconym przez centra handlowe.
Europejska sieć drobnicowa System Alliance Europe obejmuje już 51 partnerów w 26 krajach.
Na początku listopada DB Schenker Rail Polska uruchomi kolejowe połączenie towarowe z Wrocławia do Londynu. Po raz pierwszy brytyjską linią kolejową High Speed 1 pojadą pociągi o kontynentalnych wymiarach.
W logistyce i handlu zagranicznym nadal stosuje się angielskie zwroty Incoterms®2010. Warto wiedzieć co oznaczają i w jakich sytuacjach je stosować. Przedstawiamy poradnik, najczęściej stosowanych pojęć.
Najnowsza edycja Incoterms – Incoterms® 2010 obowiązuje od 01 stycznia 2011 r. Wprowadzone zmiany w stosunku do poprzednio obowiązującej wersji mają duże znaczenie praktyczne.