REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług

W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług. /fot. Fotolia
W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. handlowcy w szerszym niż dotychczas zakresie nie muszą metkować swoich towarów. Nie ma także wymogu uwidaczniania cen jednostkowych, m.in. na produktach leczniczych. Uproszczono zasady informowania konsumentów o cenach towarów i usług. Takie zmiany wprowadza nowe rozporządzenie w sprawie uwidaczniania cen (dalej: rozporządzenie). Przedstawiamy, na jakie nowości powinni zwrócić uwagę prowadzący działalność, m.in. w handlu detalicznym, gastronomii i hotelarstwie.

Jakie są zasady uwidaczniania ceny

Rozporządzenie przewiduje, że cenę należy uwidocznić w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy (§ 3 rozporządzenia). Dotychczas obowiązujące rozporządzenie z 2002 r. nakazywało, by bezpośrednio przy towarze znajdowała się wywieszka z ceną, a towary przeznaczone do sprzedaży były opatrywane łatwą do usunięcia metką z ceną. Odstępstwa od tego wymogu dotyczyły tylko wąskiej, wyraźnie określonej w starym rozporządzeniu grupy wyrobów. Ponieważ obecnie nie ma takiego wymogu, przedsiębiorca może uwidocznić cenę w inny sposób niż umieszczenie na towarze metki. W praktyce nie ma zatem konieczności metkowania każdego produktu. Zamiast tego dopuszczalne jest uwidocznienie ceny (oraz ceny jednostkowej) w dostępnej dla klientów wywieszce. Przy tym przez wywieszkę należy rozumieć etykietę, metkę, tabliczkę lub plakat; wywieszka może mieć formę wyświetlacza elektronicznego (§ 2 pkt 4 rozporządzenia).

REKLAMA

Inne dopuszczalne formy uwidaczniania ceny to: cennik, katalog, na obwolucie, w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.

Przedsiębiorca prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub hotelarstwa powinien jak dotychczas uwidocznić ceny oferowanych potraw, wyrobów, noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług w cenniku. Nowym obowiązkiem jest wywieszanie cenników w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu gastronomicznego.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług

W artykule m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Jak uwidaczniać ceny jednostkowe
  • Kiedy nie uwidaczniać cen jednostkowych
  • Uwidacznianie cen w reklamach poza zakresem rozporządzenia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA