REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezbędnik Eksportera: Jak uzyskać Karnet ATA? Co daje Karnet ATA? Dokąd z karnetem ATA?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Aleksandra Łowicz
Niezbędnik Eksportera: Jak uzyskać Karnet ATA? Co daje Karnet ATA? Dokąd z karnetem ATA?/ fot. shutterstock
Niezbędnik Eksportera: Jak uzyskać Karnet ATA? Co daje Karnet ATA? Dokąd z karnetem ATA?/ fot. shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej jest prawo do swobodnego przepływu towarów w jej ramach. Wywóz towarów poza obszar Unii Europejskiej wymaga jednak dopełnienia stosownych formalności celnych właściwych dla danego celu wywozu. Jak zatem czasowo wywieźć towary poza obszar Wspólnoty? Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z karnetu ATA.

Karnet ATA paszportem dla towarów

Karnet ATA jest obecnie najważniejszym i najpopularniejszym dokumentem celnym odprawy czasowej towarów.

REKLAMA

Skrót ATA jest zestawieniem pierwszych liter francuskiego i angielskiego określenia odprawy czasowej tzn. „Admission Temporaire” oraz „Temporary Admission”.

Karnet ATA jest międzynarodowym, ujednoliconym dokumentem celnym wydawanym przez Izby Handlowe, zrzeszone w łańcuchu gwarancyjnym systemu ATA; jest dokumentem wykorzystywanym do bezcłowego przewozu towarów, ujętych w ramach trzech głównych kategorii:

  • towary przeznaczone do prezentacji lub użycia na wystawach, targach, pokazach, kongresach lub podobnych imprezach,
  • wzory lub próbki handlowe wywożone w celach akwizycji, rozpoznania rynku, zademonstrowania wzorów przed zawarciem kontraktu handlowego,
  • wyposażenie zawodowe: sprzęt filmowy i telewizyjny, rekwizyty teatralne, instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy, aparatura badawcza, narzędzia itp.

Na karnetach ATA mogą być odprawiane prawie wszystkie rodzaje towarów za wyjątkiem artykułów spożywczych, łatwo psujących się, towarów przeznaczonych do modernizacji, uszlachetniania i naprawy. Wyłączenie dotyczy też niektórych kategorii sprzętu technicznego tj. ciężkiego sprzętu do prac budowlanych, ziemnych i wydobywania bogactw naturalnych.

Podstawą prawną dla stosowania karnetów ATA są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Konwencja celna w sprawie karnetu ATA dla odprawy warunkowej towarów (Konwencja ATA) sporządzona w Brukseli dnia 6 grudnia 1961 r., zwana „Konwencją ATA”,
  • Konwencja dotycząca odprawy czasowej sporządzona w Stambule dnia 26 czerwca 1990 r., zwana „Konwencją stambulską”.

Co daje Karnet ATA?

  • ogranicza do minimum ilość dokumentów niezbędnych do dopełnienia formalności związanych z odprawą czasową.
  • zastępuje właściwe dla danego kraju deklaracje celne, zwykle wymagane przy odprawie towarów
  • zwalnia z konieczności wnoszenia w urzędach celnych kaucji lub zabezpieczeń na poczet ewentualnego cła

Dokąd z karnetem ATA?

Zainteresowani czasowym wywozem towarów poza teren Unii Europejskiej mogą tego dokonać na podstawie karnetów ATA w następujących krajach:

EUROPA

Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Mołdawia, Norwegia, Rosja, Serbia,  Szwajcaria, Ukraina

AFRYKA, BLISKI I ŚRODKOWY WSCHÓD

Algieria, Bahrajn, Iran, Izrael, Katar, Liban, Maroko, Mauritius, RPA, Senegal, Tunezja, Turcja, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zjednoczone Emiraty Arabskie

AZJA I PACYFIK

Australia, Chiny, Hong Kong, Indie, Indonezja, Japonia, Kazachstan, Republika Korei, Malezja, Makau, Mongolia, Nowa Zelandia, Pakistan, Singapur, Sri Lanka, Tajlandia

AMERYKA POŁUDNIOWA I PÓŁNOCNA

Chile, Brazylia, Meksyk, Kanada, USA

Karnet ATA jest ważny przez 12 miesięcy od daty wydania. W tym okresie może być wielokrotnie wykorzystywany, o ile lista wywożonych towarów nie ulega zmianie. Termin ważności karnetu nie może być przedłużany. Posiadacz karnetu jest zobowiązany do powrotnego wywozu towaru w wyznaczonym terminie lub pokrycia wszelkich należności celnych wynikających z przekroczenia tego terminu lub pozostawienia towaru w kraju czasowego przywozu.

Jak uzyskać Karnet ATA?

Prawo do nabywania karnetów przysługuje wszystkim podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą a także instytucjom kultury, nauki, organizacjom pożytku publicznego itp., po złożeniu:

  • wniosku o wydanie karnetu ATA, podpisanego przez uprawnione osoby, dostępnego na www.ata.kig.pl,
  • dokumentu potwierdzającego stosowny wpis do rejestru publicznego,
  • zaświadczenia o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON,
  • decyzji nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP),
  • uwierzytelnionego wzoru podpisu osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu wnioskującego o karnet ATA.

W Polsce wydawaniem Karnetów ATA zajmuje się Krajowa Izba Gospodarcza,

Biuro Legalizacji Certyfikacji i Karnetów ATA, Dział Karnetów ATA.

Więcej informacji można uzyskać na www.ata.kig.pl

 Aleksandra Łowicz Kierownik Działu Karnetów ATA - Biura Legalizacji Certyfikacji i Karnetów ATA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA