REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość eksportu w listopadzie 2022 r. była wyższa od październikowego o ponad 5 proc.

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Wartość eksportu w listopadzie 2022 roku
Wartość eksportu w listopadzie 2022 roku
Agencja Wyborcza.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wartość eksportu w listopadzie 2022 r. wyniosła ponad 30,2 mld euro i była wyższa o 5,3 proc. w stosunku do października - wynika z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej. Dodano, że wielkość eksportu w grudniu będzie - ze względów sezonowych - znacząco niższa od notowanej w listopadzie.

Wartość eksportu w listopadzie 2022 roku

Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) przekazała w poniedziałek, że "dostępne obecnie dane o stanie gospodarki realnej oraz opinie pozyskane od członków KIG pozwalają szacować, że eksport w listopadzie 2022 roku wyniósł 30 205 mln euro".

REKLAMA

Dodano, że szacowany wynik na poziomie ponad 30,2 mld euro, wskazuje wzrost w stosunku do wartości notowanych w październiku o 5,3 proc. W stosunku zaś do wielkości notowanych przed rokiem, to jest wzrost o 21 proc.

REKLAMA

"Wielkość eksportu w grudniu będzie, ze względów sezonowych, znacząco niższa od notowanej w listopadzie. Listopad zazwyczaj przynosi utrzymanie, a często nawet zwiększenie wysokiej aktywności eksportowej. Trwa wszak szczyt zaopatrywania handlu w towary przeznaczone do sprzedaży w okresie jesienno-zimowym, a w tym również w towary potrzebne w okresie świąt i nowego roku" - wskazała Izba.

Zdaniem KIG nieco słabsze od zakładanych wyniki za październik mogą świadczyć o tym, że stało się ze względu na pewne opóźnienia części wysyłek towarów, co odbiło się w listopadzie. "Prawdopodobnie listopadowy wzrost sprzedaży eksportowej wynosząc 5,3 proc. okazał się nieco mniejszy od notowanego przed rokiem, stąd w roku bieżącym roczna dynamika sprzedaży w listopadzie uległa obniżeniu do 21 proc. z 23,7 proc. w październiku" - dodano.

Izba wskazała, że złoty w listopadzie umocnił się do euro o 2,31 proc. w stosunku do października (4,6977 zł). Równocześnie polska waluta była wobec euro o 1 proc. słabsza niż w analogicznym okresie 2021 r. W październiku złoty był słabszy niż przed rokiem o 4,6 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Większe w skali miesiąca zmiany odnotowano w przypadku dolara. W listopadzie złoty wzmocnił się w stosunku do tej waluty o 5,54 proc. do 4,6226. Listopadowa wycena okazała się jednak wciąż wyraźnie słabsza niż przed rokiem – o aż 13,4 proc., w październiku złoty wobec dolara był słabszy niż przed rokiem o 23,6 proc." - dodano.

KIG przywołała ponadto dane Narodowego Banku Polskiego, według których w pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 roku eksport wyniósł 263 122 mln euro i okazał się o 22,2 proc. większy niż w 2021 r. Z kolei według GUS, eksport w okresie styczeń-październik 2022 r. wyniósł 283 700 mln euro i był wyższy niż w analogicznym okresie 2021 r. o 20,6 proc.

"Perspektywy roku 2022 w zakresie możliwego do wypracowania eksportu w początku tegoż roku prezentowały się bardzo dobrze. Wysokie w zakresie zrealizowanych obrotów okazało się też otwarcie roku. Rekordowo wysoka była wtedy dynamika zamówień. Atak Rosji na Ukrainę mocno wpłynął na procesy gospodarcze w tym na wielkość sprzedaży eksportowej. W pierwszej kolejności bardzo głębokiej redukcji uległa sprzedaż na trzy ważne dla nas rynki (Ukraina, Białoruś, Rosja). Widoczne okazały się też perturbacje związane z zaburzeniami w łańcuchach dostaw – dotykając naszej wymiany z kluczowymi dla nas rynkami" - wskazano.

Izba dodała, że dla roku 2022 - zwłaszcza jego drugiej połowy - można wskazać czynniki, które dodatkowo - ponad to, co było kalkulowane do niedawna - sprzyjały polskiej sprzedaży eksportowej.

"Wciąż dobrze prezentowała się (mimo korekty), dynamika zamówień w przemyśle – w tym zwłaszcza zamówień eksportowych. Umożliwiło to utrzymanie podwyższonej dynamik eksportu" - podkreślono.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA