REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia w firmach zmniejszyły się realnie w październiku o 4%

Subskrybuj nas na Youtube
pkb wynagrodzenia inflacja
pkb wynagrodzenia inflacja

REKLAMA

REKLAMA

W ujęciu realnym, czyli po skorygowaniu o zmiany cen, wynagrodzenia w firmach zmniejszyły się w ubiegłym miesiącu o 4,1 proc. r/r wobec spadku o 2,3 proc. we wrześniu - wskazał w opublikowanym we wtorek komentarzu do danych GUS ekonomista banku Credit Agricole

Wzrost wynagrodzeń nie dogonił inflacji

Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2022 r. wyniosło 6.687,92 zł, co oznacza wzrost o 13,0 proc. rdr. Zatrudnienie w tym sektorze rdr wzrosło o 2,4 proc. W porównaniu z wrześniem 2022 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zwiększyło się minimalnie (o 0,1 proc.).

REKLAMA

Jak zauważył ekonomista Credit Agricole, ujęciu realnym, po skorygowaniu o zmiany cen, wynagrodzenia w firmach zmniejszyły się w październiku o 4,1 proc. r/r wobec spadku o 2,3 proc. we wrześniu. Wskazał, że z danych o strukturze wzrostu płac wynika, iż za zmniejszenie tempa wzrostu wynagrodzeń ogółem odpowiadała przede wszystkim niższa dynamika płac w dziale „przetwórstwo przemysłowe” (11,2 proc. r/r w październiku wobec 12,6 proc. we wrześniu).

Wzrost wynagrodzeń w poprzednim okresie był częściowo iluzoryczny

REKLAMA

Ponadto - jak dodał - silne spowolnienie wzrostu płac odnotowano w kategoriach „górnictwo i wydobywanie” (10,8 proc. r/r w październiku wobec 24,5 proc. we wrześniu) oraz „wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę” (11,5 proc. r/r wobec 23,2 proc.). W jego ocenie silny spadek dynamik w tych dwóch branżach wskazuje na prawdopodobne wygaśnięcie efektów jednorazowych (wypłat premii, dodatków), które przejściowo podbiły ścieżkę wynagrodzeń we wrześniu.

"Badania koniunktury wśród przedsiębiorstw wskazują na utrzymującą się presję płacową, która ma szeroki zakres. Niemniej jednak podtrzymujemy naszą ocenę, że w warunkach rosnących kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw oraz oczekiwanego spowolnienia wzrostu gospodarczego roczna dynamika wynagrodzeń będzie kształtowała się w lekkim trendzie spadkowym" - zaznaczył ekspert.

Wskazał, że dynamika zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw zwiększyła się do 2,4 proc. r/r w październiku z 2,3 proc. we wrześniu, kształtując się powyżej konsensusu rynkowego (2,2 proc.) Zauważył, że zatrudnienie zwiększyło się o 7,1 tys. w ujęciu miesięcznym i był to najsilniejszy październikowy wzrost od 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozytywne dane w obszarze zatrudnienia przegrywają ze schłodzeniem gospodarki

REKLAMA

"Uważamy jednak, że lepsze od oczekiwań dane o zatrudnieniu nie są sygnałem pozytywnych zmian tendencji na rynku pracy, jednak są głównie korektą po słabych wrześniowych danych" - zastrzegł Jaworski. Podtrzymał prognozę, zgodnie z którą w kolejnych miesiącach oczekiwane jest dalsze obniżenie rocznego tempa wzrostu zatrudnienia, z uwagi na zmniejszenie popytu na pracę powiązane ze spodziewanym spowolnieniem wzrostu gospodarczego.

Zgodnie z analizą Credit Agricole zwiększenie dynamiki zatrudnienia oraz szybszy spadek realnych płac w sektorze przedsiębiorstw złożyły się na zmniejszenie realnej dynamiki funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw (iloczynu zatrudnienia i przeciętnego wynagrodzenia skorygowanego o zmiany cen) do -1,9 proc. r/r w październiku wobec -0,1 proc. we wrześniu i 0,6 proc. w III kw. "Dane o funduszu płac stanowią wsparcie dla naszej prognozy dalszego spowolnienia wzrostu konsumpcji w IV kw." - zaznaczono.

Zwrócono także uwagę na dane GUS o produkcji sprzedanej przemysłu w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób. Dynamika zmniejszyła się w październiku do 6,8 proc. r/r wobec wzrostu o 9,8 proc. we wrześniu, znacząco poniżej konsensusu rynkowego (7,8 proc.). Wskazano, że po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych produkcja przemysłowa zmniejszyła się w październiku o 0,3 proc. m/m wobec wzrostu o 0,3 proc. we wrześniu. Był to pierwszy od czerwca br. spadek odsezonowanej produkcji w ujęciu m/m.

W strukturze produkcji - jak napisano - na szczególną uwagę zasługuje utrzymywanie się szybkiego jej wzrostu w branżach eksportowych (18,1 proc. r/r w październiku wobec 20,0 proc. we wrześniu).

"Naszym zdaniem wparciem dla produkcji w branżach eksportowych jest redukcja zaległości produkcyjnych przy jednoczesnym osłabieniu barier podażowych (mniej dotkliwego braku surowców i komponentów). W branżach powiązanych z budownictwem odnotowano zmniejszenie dynamiki produkcji (z 9,6 proc. we wrześniu do 6,2 proc.). Za spowolnienie produkcji przemysłowej ogółem w październiku odpowiadało głównie silne wyhamowanie produkcji w branżach nieeksportowych i niezwiązanych z budownictwem do 0,8 proc. r/r w 3,9 proc. we wrześniu" - wskazano w komentarzu.

Według Credit Agricole, opublikowane dane GUS o rynku pracy i produkcji przemysłowej w październiku nie zmieniają prognozy dalszego spowolnienia wzrostu PKB w IV kw. (0,8 proc. r/r wobec 3,5 proc. w III kw.). "Realizuje się tym samym nasz scenariusz +miękkiego lądowania+. Zgodnie z tym scenariuszem dynamika polskiego PKB w 2023 r. wyraźnie obniży się, jednak pozostanie ona dodatnia (1,2 proc. r/r wobec 4,5 proc. w 2022 r. i 6,8 proc. w 2021 r.)" - podsumowano.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA