REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Izba Gospodarcza - za nami 33 lata pracy na rzecz polskiej przedsiębiorczości.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
krajowa izba gospodarcza
Krajowa Izba Gospodarcza

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Gospodarcza. Od ponad trzech dekad Krajowa Izba Gospodarcza stoi na straży interesów i praw polskich przedsiębiorców. Nikogo nie trzeba przekonywać, że wyzwania, które stoją przed współczesną gospodarką są zupełnie inne niż te trzydzieści lat temu, jednak sprawdzone mechanizmy wsparcia, a przede wszystkim solidarność w ramach samorządu gospodarczego, sprawdzają się nadal.

15 lutego 1990 roku Krajowa Izba Gospodarcza została oficjalnie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak działania na rzecz jej powołania zaczeły się jeszcze w 1989, a wszystko za sprawą starań Andrzeja Arendarskiego - wieloletniego prezesa, a obecnie prezydenta KIG, oraz ministra do spraw współpracy gospodarczej z zagranicą w rządzie Hanny Suchockiej.

REKLAMA

krajowa izba gospodarcza

 

 

Krajowa Izba Gospodarcza

Lider wsparcia biznesu w Polsce ma już 33 lata

REKLAMA

Kiedy zakładaliśmy Krajową Izbę Gospodarczą, nasze ambicje były ogromne, bo takie też były możliwości okresu transformacji. Pojawiła się duża grupa przedsiębiorczych Polaków chcących rozwijać swoje biznesy i wiedzieliśmy, że będzie potrzebowała wsparcia i reprezentanta. Jednak nawet wtedy nie przypuszczaliśmy, że za trzydzieści lat staniemy się jedną z największych organizacji gospodarczych i liderem wsparcia biznesu w Polsce - mówi prezydent KIG, Andrzej Arendarski.

Nikomu nie trzeba przypominać krajobrazu gospodarczego polski lat 90. W samym 1989 roku powstało 26 tysięcy nowych firm. Początkujący przedsiębiorcy musieli zmierzyć się wówczas z postkomunistyczną biurokracją, brakiem stabilnych rozwiązań politycznych, oraz napływem zagranicznego kapitału, który dostrzegł w Polsce ogromny potencjał zarówno pod względem siły nabywczej jak i siły roboczej. Co ciekawe, z 26 tysięcy firm, które powstały w 1989 roku, aż 60% dalej prowadziło swoją działalność do początku pandemii.

W tamtym okresie dla Krajowej Izby Gospodarczej priorytetem było stworzenie, we współpracy z agendami rządowymi i międzynarodowymi, odpowiednich warunków dla stabilnego rozwoju biznesu w Polsce. Od początku było dla nas oczywiste, że Polska pójdzie w kierunku integracji europejskiej i atlantyckiej. A to wymagało głębokich reform, zwłaszcza gospodarczych - wspomina Arendarski. - Dlatego też od początku KIG angażowała się w przedsięwzięcia o charakterze międzynarodowym. W pierwszych dwóch latach istnienia staliśmy się członkami Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu i Eurochambres.

krajowa izba gospodarcza

 

 

Krajowa Izba Gospodarcza

W imieniu przedsiębiorców

REKLAMA

W przeciwieństwie do innych organizacji przedsiębiorców, Krajowa Izba Gospodarcza nie zrzesza firm, ale izby regionalne, branżowe i bilateralne oraz inne organizacje. Tym samym oczywiste było, że siłą KIG będzie rozwój idei samorządności gospodarczej w Polsce. Dzisiaj, cała Polska pokryta jest siecią izb i stowarzyszeń reprezentujących interesy firm, zarówno tych dużych jak i sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Gospodarcza z jednej strony stała się centrum eksperckim, partnerem dla władz centralnych i rządowych w rozmowach legislacyjnych, z drugiej strony: słyszalnym i wyraźnym głosem polskich przedsiębiorców.

Od początku pozostajemy wierni koncepcji: nic o nas bez nas. Stąd też obecność Krajowej Izby Gospodarczej we wszystkich możliwych grupach roboczych, komisjach i komitetach, na różnych szczeblach administracyjnych. Chcemy być obecni wszędzie tam gdzie ważą się losy polskiego biznesu. Po naszej stronie, zarówno przedsiębiorca jak i władze państwowe, zawsze spotkają się z otwartością i chęcią partnerskiego działania - mówi prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Marek Kłoczko.

Obecnie w Krajowej Izbie Gospodarczej działa 20 komitetów eksperckich, które na bieżąco monitorują sytuację w poszczególnych gałęziach gospodarki. Jak zaznacza prezes Marek Kłoczko:

Specyfika Krajowej Izby Gospodarczej polega na dialogu. To w ramach naszej organizacji funkcjonują przedstawiciele branży węglowej jak i branże zaangażowane w zieloną transformację. Reprezentujemy ich interesy, ale żeby to robić skutecznie, sami musimy wypracowywać pewne rozwiązania oparte na wzajemnym zaufaniu i myśleć kategoriami przyszłości.

krajowa izba gospodarcza

 

 

Krajowa Izba Gospodarcza

Prezydent KIG Andrzej Arendarski wchodzi w skład Rady Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP. Jest to kolejna płaszczyzna do rozmów i reprezentowania problemów polskich firm. Dodatkowo KIG sprawnie funkcjonuje na arenie międzynarodowej dzięki sieci umów partnerskich z izbami z innych krajów - zarówno europejskich jak i tych bardziej odległych. Obecnie związani jesteśmy z ponad dwustoma organizacjami. Od początku swojego istnienia Krajowa Izba Gospodarcza zorganizowała już ponad 1000 misji wyjazdowych dla polskich przedsiębiorców na wszystkie kontynenty. Na przestrzeni ostatnich lat w Krajowej Izbie Gospodarczej gościło ponad 200 delegacji z najróżniejszych zakątków Europy i Świata.

Utrzymanie dobrych relacji na arenie międzynarodowej, to co powszechnie nazywamy dyplomacją ekonomiczną, jest istotnym czynnikiem otwierającym wiele drzwi dla biznesu. Oczywiście są kraje gdzie wszystko można załatwić mailem, ale są też rynki trudniejsze, gdzie bez odpowiednich relacji raczej nie mamy czego szukać. Tutaj jest nasza ogromna rola: dbamy o relację poprzez sieć naszych kontaktów - mówi Jerzy Drożdż, dyrektor Biura Współpracy z Zagranicą.

Wsparcie działań eksportowych pozostaje bardzo istotnym filarem działań Krajowej Izby Gospodarczej. Zagraniczne misje gospodarcze niezmiennie cieszą się dużą popularnością, czego dowiodła chociażby ostatnia delegacja przedsiębiorców do Algierii. Zainteresowanie firm było tak duże, że planowaną na maj 2022 roku, trzeba było powtórzyć w październiku.

Eksport jest niezmiennie siłą naszej gospodarki. Jego wyniki co roku pozytywnie zaskakują, często nawet optymistów. Dla wielu firm obecność na zagranicznych rynkach jest, poprzez osiąganą dywersyfikację sprzedaży, silnym antidotum na problemy wewnętrzne gospodarki. W trudnych dla światowej gospodarki okresach nasi przedsiębiorcy zawsze zdobywają nowych odbiorców - dowiódł tego choćby czas pandemii covid-19 - zaznacza Piotr Soroczyński, główny ekonomista KIG.

Rzeczywiście polski eksport osiąga imponujące wyniki. Jak prognozuje Piotr Soroczyński to właśnie handel zagraniczny jest i co najmniej jeszcze dekadę będzie kołem zamachowym polskiej gospodarki. Polski eksport jest bardzo zdywersyfikowany, bo dotyczy przeszło 6 tysięcy rodzajów produktów, co ułatwia dotarcie do europejskich i nie tylko odbiorców - przypomina Soroczyński.

33 lata później jesteśmy jeszcze silniejsi

Mimo osiągnięcia dojrzałości i twardej pozycji w gospodarce, Krajowa Izba Gospodarcza niezmiennie rozwijaj się i ewoluuje. Obecnie w szeregach KIG znajduje się ponad 160 organizacji gospodarczych. W ostatnich dniach do tego grona dołączyła Federacja Przedsiębiorców Polskich. Istotne dla rozwoju zakresu usług Krajowej Izby Gospodarczej dla firm w kontekście eksportu jest też podpisane przed kilkoma dniami porozumienie z bankiem PEKAO S.A., które zakłada współpracę na rzecz internacjonalizacji przedsiębiorstw.

Nowa gospodarcza rzeczywistość wymaga od nas nowych rozwiązań. W obliczu zmian gospodarczych jak i politycznych poszukujemy naturalnych sojuszy, które przyczynią się do inicjatyw na rzecz wspólnego dobra. Stąd wzajemne członkostwo z Federacją Przedsiębiorców Polskich, stąd też umowa na współpracę w zakresie wsparcia eksportowego z bankiem PEKAO. Wierzymy, że poprzez synergię osiągniemy więcej - zaznacza prezes KIG, Marek Kłoczko.

Fakt, że trzydzieste trzecie urodziny Krajowej Izby Gospodarczej mają miejsce kiedy w Ukrainie trwa okrutna wojna, wyraźnie pokazuje, jak bardzo na przestrzeni tego czasu, zmieniła się perspektywa polskiej gospodarki. Nowe wyzwania związane z łańcuchami dostaw, projektami eksportowymi, oraz unowocześnieniem gospodarki będą głównymi motywami najbliższych miesięcy, a może i lat. Tak samo jak przedsiębiorca musi dostosować swój biznes do okoliczności, tak samo my jako Izba Gospodarcza musimy dostosować się do potrzeb przedsiębiorców - podkreśla Marek Kłoczko.

Kolejna transformacja przed nami

Monitorując globalne zmiany w gospodarce Krajowa Izba Gospodarcza podjęła też w ostatnich miesiącach szereg działań przygotowujących przedsiębiorców na tak zwaną “zieloną transformację”, związaną z nowymi, unijnymi przepisami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.

Polskie firmy mają już ugruntowaną pozycję na rynkach europejskich. Teraz muszą tę pozycję utrzymać, a nie będzie to możliwe bez wdrożenia odpowiednich polityk zrównoważonego rozwoju. Zachowanie konkurencyjności pod tym względem, a ostatecznie zachowanie konkurencyjności, jest o tyle trudnym wyzwaniem, że wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy ze zmiany, która nadchodzi - mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej, oraz inicjatorka działań ESG w tej instytucji.

Odpowiadająca na zagrożenia wskazane przez Opielewicz, odnoszące się do kwestii raportowania niefinansowego jak i wdrażania zrównoważonych polityk przez firmy, Krajowa Izba Gospodarcza podjęła szereg inicjatywy, między innymi edukacyjnych. Od października zeszłego roku aktywnie działa “Szkoła ESG”, która szkoli przedsiębiorców. Dodatkowo członkowie KIG aktywnie uczestniczą w grupach roboczych opracowujących wskaźniki raportowania niefinansowego.

Tylko poprzez kompleksowe działania polskim firmom uda się obronić swoją obecną pozycję, a nawet zawalczyć o miano lidera na europejskich rynkach. Krajowa Izba Gospodarcza istnieje od 33 lat, ale to nie znaczy, że zatrzymaliśmy się w latach dziewięćdziesiątych. Niezmiennie w sposób aktywny odpowiadamy na bieżące potrzeby i trendy. Byliśmy aktywni w trakcie pandemii, teraz aktywnie działamy w obliczu kryzysu gospodarczego, tak samo też będzie w przypadku zielonej transformacji, jak i każdej następnej - podsumowuje Karolina Opielewicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA