REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać import usług - wybrane problemy

Jak rozliczać import usług - wybrane problemy /fot. Fotolia
Jak rozliczać import usług - wybrane problemy /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W rzeczywistości definicja importu usług oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby nabycie zagranicznej usługi podlegało rozliczeniu przez polskiego usługobiorcę, są nieco bardziej złożone, niż by się wydawało. Podatnicy nadal mają problemy z prawidłowym określeniem daty powstania obowiązku podatkowego czy korygowaniem importu usług.

Ustawodawca nazywa importem usług sytuację, gdy dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Nabywca ma obowiązek rozliczyć import usług w Polsce, gdy (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT):

REKLAMA

  • posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, mającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • usługę wykonał podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a gdy jest to usługa związana z nieruchomością, nie jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT.

Dodatkowo, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski. Tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

1. Jak wyznaczyć datę powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług

Firma wynajęła naczepę od holenderskiego podatnika (najem długoterminowy świadczony dłużej niż 30 dni). Usługa została wykonana 24 maja 2017 r., co potwierdza faktura otrzymana od zagranicznego kontrahenta wystawiona 10 czerwca 2017 r. Częściowa zapłata za usługę nastąpiła 27 kwietnia 2017 r., pozostałą część zobowiązania firma uregulowała po otrzymaniu faktury. W którym momencie powstał obowiązek podatkowy w imporcie usługi najmu naczepy?

Zobacz serwis: Prawo dla firm

W sytuacji opisanej w pytaniu obowiązek podatkowy powstanie dwukrotnie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pierwszy raz - 27 kwietnia 2017 r., tj. w dniu przekazania części zapłaty, w odniesieniu do przekazanej kwoty,
  • drugi raz - 24 maja 2017 r., tj. w dniu wykonania usługi, w odniesieniu do pozostałej kwoty zobowiązania.

Z art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT wynika, że obowiązek podatkowy powstaje w dniu wykonania usługi lub w dniu otrzymania zapłaty, gdy nastąpiła ona przed wykonaniem usługi.

REKLAMA

Z kolei treść art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT wskazuje, że w przypadku świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą terminowego wystawienia faktury. Jednocześnie przepis ten stanowi, że nie stosuje się go w przypadku importu usług, dla którego miejsce świadczenia wyznacza art. 28b ustawy o VAT.

W przypadku opisanej usługi najmu miejsce jej świadczenia jest ustalane na podstawie art. 28b ustawy o VAT, wobec czego podlega ona opodatkowaniu w kraju nabywcy usługi. Oznacza to, że zastosowanie znajduje zasada ogólna określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT). Przepis szczególny określony przez art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT nie ma tu zastosowania. Obowiązek podatkowy powstanie w dwóch terminach: w dniu zapłaty zaliczki oraz w dniu wykonania usługi.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Jak rozliczać import usług - wybrane problemy

W artykule omówiono również jak rozliczyć zakup usługi gastronomicznej od zagranicznego podatnika, według jakiego kursu przeliczyć na złote fakturę stwierdzającą zakup zagranicznej usługi oraz w jakim terminie rozliczyć VAT z tytułu importu usługi, jeśli faktura od zagranicznego kontrahenta dotarła z opóźnieniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA