REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać import usług - wybrane problemy

Jak rozliczać import usług - wybrane problemy /fot. Fotolia
Jak rozliczać import usług - wybrane problemy /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W rzeczywistości definicja importu usług oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby nabycie zagranicznej usługi podlegało rozliczeniu przez polskiego usługobiorcę, są nieco bardziej złożone, niż by się wydawało. Podatnicy nadal mają problemy z prawidłowym określeniem daty powstania obowiązku podatkowego czy korygowaniem importu usług.

Ustawodawca nazywa importem usług sytuację, gdy dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Nabywca ma obowiązek rozliczyć import usług w Polsce, gdy (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT):

REKLAMA

  • posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, mającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • usługę wykonał podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a gdy jest to usługa związana z nieruchomością, nie jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT.

Dodatkowo, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski. Tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

1. Jak wyznaczyć datę powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług

Firma wynajęła naczepę od holenderskiego podatnika (najem długoterminowy świadczony dłużej niż 30 dni). Usługa została wykonana 24 maja 2017 r., co potwierdza faktura otrzymana od zagranicznego kontrahenta wystawiona 10 czerwca 2017 r. Częściowa zapłata za usługę nastąpiła 27 kwietnia 2017 r., pozostałą część zobowiązania firma uregulowała po otrzymaniu faktury. W którym momencie powstał obowiązek podatkowy w imporcie usługi najmu naczepy?

Zobacz serwis: Prawo dla firm

W sytuacji opisanej w pytaniu obowiązek podatkowy powstanie dwukrotnie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pierwszy raz - 27 kwietnia 2017 r., tj. w dniu przekazania części zapłaty, w odniesieniu do przekazanej kwoty,
  • drugi raz - 24 maja 2017 r., tj. w dniu wykonania usługi, w odniesieniu do pozostałej kwoty zobowiązania.

Z art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT wynika, że obowiązek podatkowy powstaje w dniu wykonania usługi lub w dniu otrzymania zapłaty, gdy nastąpiła ona przed wykonaniem usługi.

REKLAMA

Z kolei treść art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT wskazuje, że w przypadku świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą terminowego wystawienia faktury. Jednocześnie przepis ten stanowi, że nie stosuje się go w przypadku importu usług, dla którego miejsce świadczenia wyznacza art. 28b ustawy o VAT.

W przypadku opisanej usługi najmu miejsce jej świadczenia jest ustalane na podstawie art. 28b ustawy o VAT, wobec czego podlega ona opodatkowaniu w kraju nabywcy usługi. Oznacza to, że zastosowanie znajduje zasada ogólna określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT). Przepis szczególny określony przez art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT nie ma tu zastosowania. Obowiązek podatkowy powstanie w dwóch terminach: w dniu zapłaty zaliczki oraz w dniu wykonania usługi.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Jak rozliczać import usług - wybrane problemy

W artykule omówiono również jak rozliczyć zakup usługi gastronomicznej od zagranicznego podatnika, według jakiego kursu przeliczyć na złote fakturę stwierdzającą zakup zagranicznej usługi oraz w jakim terminie rozliczyć VAT z tytułu importu usługi, jeśli faktura od zagranicznego kontrahenta dotarła z opóźnieniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA