REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Udostępnienie dokumentacji zawierającej dane osobowe a praca zdalna

Czy pracodawca może zezwolić pracownikom na korzystanie w pracy zdalnej z dokumentacji papierowej zawierającej dane osobowe? Przedstawiamy opinię UODO.

Zmiany wynikające z tarczy 3.0, ważne dla samorządu

Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.

Rejestracja czasu pracy za pomocą danych biometrycznych a RODO

Dane biometryczne to szczególna kategoria danych. Czy przetwarzanie przez pracodawcę danych biometrycznych pracowników jest zgodne z RODO?

Zadania publiczne w czasie pandemii COVID-19

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i organizacja pozarządowa jako strony umowy na realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym powinny poinformować się wzajemnie o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.

REKLAMA

Darowizna na przeciwdziałanie COVID-19 a rozliczenia podatkowe

Samorządowa spółka z o.o. realizująca zadania w zakresie sportu i rekreacji przekazała lokalnemu szpitalowi środki ochrony (rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji), które posiadała na stanie, a których nie wykorzystywała w związku z czasowym zamknięciem prowadzonych przez nią obiektów. Czy w związku z takim przekazaniem spółka może skorzystać ze szczególnych rozwiązań przewidzianych w przepisach tarczy antykryzysowej? Jak w takiej sytuacji rozliczyć VAT, biorąc pod uwagę fakt, że dokonując zakupu darowanych towarów, spółka odliczyła podatek naliczony?

Jakich zmian oczekują firmy?

Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że polskie firmy radzą sobie całkiem dobrze. Podejmują odpowiedzialne działania, chronią zatrudnienie, oszczędzają i korzystają z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Jakich zmian oczekują?

Zwolnienie z odpowiedzialności karnej i cywilnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z epidemią

Przepisy wprowadzone w związku z epidemią COVID-19 zwalniają z odpowiedzialności karnej lub cywilnej za zaniechania lub działania, które w normalnej sytuacji stanowią naruszenie przepisów. Dotyczy to także przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o zamówieniach publicznych oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Przetarg w dobie pandemii – o tym warto pamiętać

Z powodu pandemii część postępowań została wstrzymana, jednak niektóre przetargi nie mogą zostać przełożone. Można je jednak przeprowadzić elektronicznie. Zamawiający mogą korzystać z narzędzia bezpłatnego, przejściowego do czasu uruchomienia platformy e-Zamówienia, tzn. MiniPortalu UZP lub z komercyjnych rozwiązań do przetargów online.

REKLAMA

Tarcza finansowa. Jakie dane ZUS przekazuje PFR w celu weryfikacji wniosku

Złożyłeś wniosek o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju? Zobacz jakie dane ZUS przekazał do PFR w celu weryfikacji wniosku.

Podmioty powiązane mogą nie otrzymać pomocy z PFR

Przedsiębiorcom trudniej będzie ubiegać się o pomoc w ramach tzw. tarczy finansowej. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) przyznający pomoc w ramach tzw. tarczy finansowej zmienił informacje na temat kryteriów weryfikowania statusu firm. Ustalając status firmy na potrzeby określenia do jakiej kategorii przedsiębiorstw (mikro-, małe-, średnie – czy duże) należy, obecnie brać pod uwagę również wielkość przedsiębiorstw powiązanych. Może to oznaczać, że wiele przedsiębiorstw nie otrzyma tej pomocy.

Packshoty a prawa autorskie

Używane przez branżę reklamową określenie „packshot” oznacza fotografię produktu, wykonaną na białym lub innym jednorodnym tle, dokumentującą najważniejsze cechy fotografowanego produktu. Packshoty są zdjęciami wykorzystywanymi najczęściej w sprzedaży internetowej, ponieważ dzięki prostej formie przekazu pozwalają odbiorcy skupić uwagę wyłącznie na produkcie przedstawionym na zdjęciu i tym samym zachęcić do zakupu. Tylko co z prawami autorskimi do takich zdjęć? Wątpliwości wyjaśnia Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group).

Tarcza finansowa. Zasady umarzania i zwrotu subwencji z PFR

Od 29 kwietnia 2020 r. wystartował nowy program wsparcia dla przedsiębiorców, którzy boleśnie odczuli epidemię COVID-19 - tzw. Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju. Jakie warunki muszą spełnić przedsiębiorcy, aby móc liczyć na umorzenie konieczności zwrotu dotacji?

Zakłady przemysłowe w czasie epidemii - rekomendacje GIS

Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje, jak w trakcie epidemii COVID-19 powinny funkcjonować zakłady przemysłowe. Rekomendowane przez GIS procedury mają m.in. zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz kontrahentom, a także utrzymać możliwości funkcjonowania zakładów. GIS wskazał, że w czasie epidemii zalecane jest stosowanie określonych procedur. Są to: procedury zapobiegawcze; procedury ograniczające rozpowszechnienie się wirusa oraz procedury w przypadku zdiagnozowania wirusa u jednego z pracowników. W każdym z powyższych wariantów wskazano procedury obowiązkowe oraz rekomendowane procedury.

Pomiar temperatury pracowników i gości firmy - wyjaśnienia UODO

Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - co się zmieni?

30 kwietnia 2020 r. Sejm przyjął kolejny pakiet osłonowy w związku z epidemią koronawirusa. Przedstawiamy najważniejsze zmiany przewidziane w projekcie Tarczy antykryzysowej 3.0.

Rozwiązania dla pracodawców w Tarczy antykryzysowej 2.0

Centra handlowe oczekują: handlu we wszystkie niedziele, umorzeń podatków i opłat

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) wnioskuje o zniesienie ograniczenia handlu w niedziele, by odbudować obroty tradycyjnego handlu. "Jednocześnie liczymy na umorzenie w okresie 2020 - 2021 opłat z tytułu użytkowania wieczystego, podatku od nieruchomości oraz podatku galeryjnego"- czytamy w komunikacie PRCH.

Sztuczna Inteligencja, Big Data, blockchain ułatwiają walkę z epidemią COVID-19

Bieżący 2020 rok jest czasem próby dla całej ludzkości, gospodarek, a także dla procesów globalizacyjnych. Ale jest to również okres intensywnego wykorzystywania nowych technologii do walki z koronawirusem, a także do łagodzenia społecznych i ekonomicznych skutków kryzysu gospodarczego.

Hossa w handlu internetowym - koronawirus przyśpiesza rozwój e-commerce

W czasie epidemii COVID-19 bezkontaktowy e-handel stał się zarówno najwygodniejszą, jak i najbezpieczniejszą metodą dokonywania zakupów. Przesyłkę można odebrać w paczkomatach zdalnie, z wykorzystaniem aplikacji w smartfonie, bez konieczności dotykania panelu sterującego. Bezpieczna i niewymagająca wychodzenia z domu jest również dostawa kurierem. Jak wynika z badania Nielsena „Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów”, 31 proc. Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność zakupową w kanale online w kategorii produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. – Obserwujemy rosnącą z dnia na dzień liczbę przesyłek – zarówno krajowych, jak i zagranicznych – obsługiwanych w ramach naszej sieci. Skala wolumenu jest porównywalna do wyników grudniowych, kiedy w szczycie paczkowym obsługujemy nawet o 100 proc. więcej przesyłek niż w pozostałych miesiącach roku – mówi Tomasz Kowalewski, kierownik terminala w DHL Parcel.

Wykorzystanie wizerunku a ochrona danych osobowych

Niezależnie od regulacji prawnoautorskich należy pamiętać, iż wizerunek stanowi również daną osobową. Jak zatem wykorzystać wizerunek zgodnie z RODO?

Jak COVID-19 wpływa na sprawozdanie finansowe

Epidemia COVID-19 w Polsce przypadła na okres sporządzania rocznych sprawozdań finansowych przez jednostki stosujące przepisy ustawy o rachunkowości. Ze względu na wyjątkową sytuację, w jakiej znalazły się jednostki i ich kierownicy w trakcie sporządzania sprawozdania finansowego, Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dotyczące przyjęcia przez jednostkę założenia dalszej kontynuacji działalności i wpływu na sporządzane sprawozdanie.

Mniej zawieszeń i likwidacji firm w Polsce

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że w kwietniu 2020 r. odnotowano łącznie o ok. 49% mniej zawieszeń i likwidacji działalności gospodarczych niż w marcu, kiedy wybuchła epidemia koronawirusa - wynika z najnowszych danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To dobry sygnał, który może świadczyć o tym, że Tarcza Antykryzysowa działa.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń i pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy - poradnik

Przedstawiamy praktyczny poradnik dotyczący uzyskania wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy. Zobacz jak złożyć wniosek krok po kroku.

Szybką Ścieżką do zwalczenia pandemii

200 mln zł z Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój trafi do polskich przedsiębiorców i naukowców, którzy pracują nad diagnostyką, leczeniem i przeciwdziałaniem chorobom wirusowym. Nabór w ogłoszonym przez NCBR konkursie Szybka Ścieżka „Koronawirusy” potrwa od 6 maja do 31 grudnia 2020 r. Startować mogą firmy i jednostki naukowe z całego kraju.

Jakie świadczenia przysługują za czas kwarantanny, izolacji i nadzoru epidemiologicznego z powodu COVID-19

Zasiłek chorobowy przysługuje osobom ubezpieczonym nie tylko za czas niezdolności do pracy z powodu choroby. Prawo do tego świadczenia mają też osoby, które nie mogą wykonywać pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny lub izolacji, a także nadzorowi epidemiologicznemu z powodu COVID-19. Natomiast ubezpieczeni, pod których opieką znajdują się osoby na kwarantannie lub w izolacji, mogą wnioskować o zasiłek opiekuńczy.

Jak wyliczyć wysokość dofinansowania do wynagrodzenia pracownika z FGŚP

Tarcza antykryzysowa 3.0 – projektowane zmiany

Do Sejmu trafiła tzw. tarcza 3.0. Rozwiązania proponowane tą ustawą nie mają jeszcze ostatecznego kształtu. Dlatego jedynie sygnalizujemy, że wkrótce zostanie uchwalona kolejna wersja tarczy antykryzysowej. Przedstawiamy kilka wybranych zagadnień projektu, które mogą być istotne dla firm. Szczegóły nowych rozwiązań przedstawimy po uchwaleniu ustawy przez Sejm.

Wytyczne dla funkcjonowania centrów handlowych w czasach koronawirusa

Ministerstwo Rozwoju przygotowało wytyczne dla funkcjonowania obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2000 m2 (galerii handlowych, parków handlowych i obiektów handlowych nieprowadzących przeważającej  działalności spożywczej) w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce.

Czy można zastosować stawkę 0%, sprzedając gminie laptopy, które zostaną przekazane szkołom

Funkcjonowanie hoteli i innych miejsc noclegowych po 4 maja 2020 r. - wytyczne

Rząd ogłosił przejście do drugiego etapu odmrażania gospodarki. Od 4 maja otwarte zostaną hotele i inne miejsca noclegowe. Przedstawiamy wytyczne dla ich funkcjonowania w trakcie epidemii koronawirusa.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych a COVID-19

Tarcza Antykryzysowa, tj. ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wydłużyła termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych o trzy miesiące.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS. Komu przysługuje?

Rząd przygotował projekt nowego pakietu antykryzysowego mającego na celu pomoc przedsiębiorcom, którzy ponoszą straty w związku z pandemią koronawirusa. Przewiduje on m.in. rozszerzenie katalogu przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać ze zwolnienia ze składek ZUS.

Koronawirus. Drugi etap odmrażania gospodarki od 4 maja 2020 r.

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił drugi etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19. Co zmieni się po długim weekendzie majowym?

Wkrótce banki zaczną przyjmować wnioski od MŚP o wsparcie z Tarczy Finansowej

W ciągu kilku dni 17 banków komercyjnych i większość banków spółdzielczych, zacznie przyjmować wnioski od od mikro, małych i średnich firm (MŚP) zatrudniających od 1 do 249 pracowników, o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR - poinformował 28 kwietnia 2020 r. Polski Fundusz Rozwoju. Program o wartości 100 mld zł skierowany jest do ok. 670 tys. polskich przedsiębiorstw.

"Podatek od seriali" na kinematografię - 1,5% przychodu dostawców VOD na PISF

Wprowadzenie na dostawców VOD obowiązku uiszczania daniny w wysokości 1,5 proc. przychodu z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - zakłada jeden z zapisów projektu tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Danina została już potocznie nazwana "podatkiem od seriali". To mądre i nowoczesne rozwiązanie stosowane już w krajach, gdzie robi się najlepsze filmy - ocenił projekt przewodniczący Gildii Reżyserów Polskich Andrzej Jakimowski. Składka pobierana od nadawców VOD na rzecz polskiej kinematografii to postulat, który nasze środowisko zgłaszało od dawna i wdrożenie do polskiego systemu prawnego dyrektywy audiowizualnej, której termin wdrożenia upływa we wrześniu - powiedział PAP prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski.

Tarcza antykryzysowa – rozliczenie VAT za okres wygaszenia umów najmu w galeriach handlowych

W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w galeriach handlowych umowy między wynajmującymi powierzchnię a najemcami uległy z mocy prawa wygaszeniu. Wynika to z zapisów tarczy antykryzysowej. Powstaje pytanie, czy za ten okres wynajmujący mimo wszystko powinni wystawić faktury i rozliczyć VAT oraz jak powinno wyglądać rozliczenie po odwieszeniu zakazu handlu.

Jakie skutki w VAT wywołuje obniżanie czy zwalnianie najemców z czynszu z powodu epidemii koronawirusa

Jeżeli wynajmujący zgodzi się na obniżenie, zwolnienie lub odroczenie płatności czynszu za najem, to aby skutek ten nastąpił, należy zawrzeć aneks do umowy. Nie jest korzystne podatkowo umarzanie czynszu, gdyż VAT i tak należy rozliczyć. Istnieje także ryzyko, że organy podatkowe uznają zwolnienie z czynszu za świadczenie na cele osobiste najemcy, w efekcie i tak trzeba będzie naliczyć VAT. Dlatego lepszym pomysłem jest czynsz za 1 zł. W zawartym aneksie należy dokładnie opisać przyczyny podjętych działań, aby po ustaniu epidemii nie zarzucono nam bezprawnej optymalizacji.

Jakie wsparcie dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa wersja 2.0

W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.

Wynajem lokali na kwarantannę – status prawny

Epidemia koronawirusa mocno zaszkodziła rynkowi wynajmu krótkoterminowego. Dlatego pojawiły się oferty najmu mieszkania na czas kwarantanny. Wyjaśniamy, czy są one legalne.

Jak uruchomić sprzedaż poprzez LinkedIn? Nowa strategia na czas (nie tylko) kryzysu

Kiedy w 2001 Roku Aaron Ross objął stanowisko sprzedaży w firmie Salesforce.com, firmie która kiedyś była największym konkurentem a od 2014 roku jest najważniejszym partnerem Microsoft w dziedzinie systemów CRM, zaczął wprowadzać w firmie nową filozofię sprzedaży.

Bezpłatne webinarium "Praktyczne przykłady optymalizacji kosztów infrastruktury IT"

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarium "Praktyczne przykłady optymalizacji kosztów infrastruktury IT", czyli jak obniżyć koszty infrastruktury, poprawić bezpieczeństwo, a jednocześnie wyprzedzić konkurencję dzięki Google Cloud Platform. Webinarium odbędzie się 30 kwietnia, godz. 10:00-11:00.

Czy uchylenie się od skutków umowy dowodowej może stanowić nadużycie prawa?

Jedną z nowości, wprowadzonych zeszłoroczną nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego, jest umowa dowodowa, unormowana w przywróconym postępowaniu gospodarczym. Analiza nowego uregulowania skłania do wniosku, iż niektóre podmioty mogą uchylić się od skutków jej zawarcia, nie ponosząc jednocześnie z tego tytułu istotnych konsekwencji prawnych.

Co łączy green HR, zrównoważony rozwój i COVID-19

Do czasu pandemii najbardziej dyskutowanym w obszarze ochrony środowiska problemem świata było globalne ocieplenie. Mieliśmy też świadomość zanieczyszczenia planety, ale nowa sytuacja związana z epidemią sprawiła, że zmiany zachodzą szybciej i wymagają równie szybkiej reakcji. Dlaczego teraz, jeszcze bardziej niż dotychczas, ważne jest, aby firmy i ich pracownicy wdrażali zasady zrównoważonego rozwoju? Dlaczego pracownik, który traktuje środowisko odpowiedzialnie, będzie miał przewagę na rynku pracy i będzie bardziej wartościowy dla pracodawcy?

Jak zadbać o ciągłość biznesu w trakcie i po COVID-19

W obliczu kryzysu ekonomicznego, priorytetem dla przedsiębiorców jest zapewnienie bezpieczeństwa własnej firmie i jej pracownikom. W biznesie nie działa się jednak w pojedynkę. Według raportu McKinsey, w perspektywie długoterminowej dla stabilności biznesu kluczowa będzie odporność łańcucha dostaw, a osiągnąć ją można m.in. poprzez zapewnienie wsparcia finansowego małym i średnim dostawcom. To właśnie zatroszczenie się o swoje otoczenie rynkowe ma pomóc firmom minimalizować negatywny wpływ pandemii na gospodarkę, rynek pracy oraz własną organizację.

Ceny ropy na giełdach spadły poniżej zera

Ceny baryłki kanadyjskiej i amerykańskiej ropy spadły 20 kwietnia 2020 r. poniżej zera. Analitycy mówią, że wielu producentów dopłaci, byle tylko ktoś odebrał od nich ropę, a ceny mogą pozostać na tym poziomie przez trudny do określenia czas. Cena ropy naftowej przez pewien czas pozostanie niska, ponieważ podaż przewyższa popyt, a obecna sytuacja na światowych rynkach ropy przypomina nadmiar tego surowca z lat 80. - powiedział we wtorek BBC były szef koncernu BP John Browne.

Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa

W obliczu zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem się COVID-19, wiele podmiotów stanęło przed koniecznością zapewnienia swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej. Jak ją bezpiecznie zorganizować?

Jak biura podróży powinny opodatkować w VAT vouchery przekazywane w związku z pandemią koronawirusa

Tarcza antykryzysowa przewiduje specjalne rozwiązanie dla organizatorów imprez turystycznych. Z mocy prawa odroczono termin zwrotu klientowi pieniędzy w związku z odstąpieniem przez niego od umowy, gdy bezpośrednią przyczyną jest wybuch epidemii koronawirusa. Termin ten wynosi 180 dni. Przy czym istnieje możliwość rozliczenia się organizatora wyjazdu z klientem - za zgodą obu stron - z użyciem vouchera. Powstaje pytanie, jak rozliczyć w VAT taki voucher. Czy należy go potraktować jak bon jednego czy różnego przeznaczenia? Od tej kwalifikacji zależy sposób rozliczenia w zakresie VAT.

Kasy fiskalne online dopiero od 2021 roku

20 kwietnia 2020 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że obowiązek instalacji kas online będzie odroczony do 1 stycznia 2021 r. Nowy termin dotyczyć ma m.in. branży gastronomicznej i hotelarskiej.

Bon turystyczny 1000 plus - trwają prace nad projektem

Prace nad projektem bonu 1000 plus, którego głównym celem jest wsparcie finansowe całej branży turystycznej, są zaawansowane - poinformował PAP resort rozwoju. Konsultowane są kwestie dotyczące formy, dystrybucji oraz wartości finansowania projektu.

Koronawirus obnażył słabości krótkich najmów. Co powinni zrobić inwestorzy?

Przed wybuchem epidemii COVID-19 inwestorzy zarabiający na nieruchomościach dzielili się na zwolenników wynajmu tradycyjnego oraz krótkoterminowego. Koronawirus zmienił jednak wszystko – przynajmniej tymczasowo. Ruch turystyczny całkowicie zanikł, a kwatery przeznaczone na krótkie najmy przestały przynosić zyski. Co powinni zrobić inwestorzy, którzy znaleźli się w takiej sytuacji?

REKLAMA