REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nietrzeźwy pracownik. Uprawnienia pracodawcy

Nietrzeźwy pracownik w firmie nie jest rzadkim zjawiskiem. Pracodawca, którzy spotka się z takim problemem powinien jak najszybciej podjąć odpowiednie, prawne kroki. Jakie uprawnienia ma w tym przypadku pracodawca i jak może stwierdzić nietrzeźwość pracownika?

Warsztaty „Prawo pracy w ujęciu syntetycznym. Typowy przebieg kariery zawodowej przeciętnego Kowalskiego”

Zapraszamy do udziału w warsztatach „Prawo pracy w ujęciu syntetycznym. Typowy przebieg kariery zawodowej przeciętnego Kowalskiego”, które odbędą się w Warszawie w dniu 4 sierpnia 2015 r. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących finansują dobrowolnie.

Firmy realizujące kontrakty publiczne a koszty składek ZUS

Dla przedsiębiorców realizujących kontrakty publiczne, projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który zakłada, że od 1 stycznia 2016 r. od umów cywilnoprawnych będą odprowadzane składki ZUS co najmniej do poziomu minimalnego wynagrodzenia - oznacza wzrost kosztów. Zmianę tych zasad zaproponowali posłowie podczas posiedzenia Sejmu.

REKLAMA

Posłowie poparli projekt dot. rewolucji w umowach terminowych

Posłowie nie wnieśli żadnych poprawek podczas drugiego czytania rządowego projektu zmian w Kodeksie Pracy. Nowe założenia dotyczą skrócenia trwania umów terminowych do 33 miesięcy, niezależnie od okresu, liczba tych umów nie będzie mogła przekraczać trzech.

Nowe zasady kierowania pracowników na wstępne badania lekarskie - korzyści dla przedsiębiorców

1 kwietnia 2015 r. weszły w życie przepisy umożliwiające zachowanie ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę. Wprowadzone rozwiązanie powinno przynieść korzyści przedsiębiorcom.

Nowe miejsca pracy w sektorze usług dla biznesu

Sektor usług dla biznesu w ostatnich latach znacznie się rozwinął. Zagraniczne firmy z tego sektora utworzyły w ciągu ostatnich 12 miesięcy 22 tys. nowych miejsc pracy w Polsce.

W 2016 r. zwiększenie zatrudnienia przez firmy

W 2016 r. aż 31 % firm planuje zwiększyć zatrudnienie, a jedynie co dziesiąta redukcję etatów, tak wynika z opublikowanego badania pt. "Plany Pracodawców" przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad i TNS Polska.

REKLAMA

Zakaz konkurencji po przejęciu zakładu pracy

Sąd Najwyższy orzekł, że w przypadku przejęcia zakładu pracy przez nowego pracodawcę, nie jest on związany z umowami o zakazie konkurencji zawartymi z pracownikami przez poprzedniego pracodawcę. Jednakże SN nadal nie wyjaśnił co się dzieje z umową o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w przypadku przejścia zakładu pracy.

Sytuacja na rynku pracy 2015 r.

Problem bezrobocia przewija się regularnie w mediach już od lat. Nadal jednak społeczeństwo pozostaje bez pracy, pracodawcy zaś bez pracowników. Jakie są prognozy na rynku pracy w 2015 r.?

Ekspert: W 2016 r. płaca minimalna powinna wzrosnąć do 1800 zł brutto

Płaca minimalna w 2016 r. powinna wzrosnąć do 1800 zł brutto - uważa Jeremi Mordasiewicz. Zdaniem eksperta Konfederacji Lewiatan takie rozwiązanie stanowiłoby rozsądny kompromis pomiędzy oczekiwaniami pracowników a możliwościami małych firm.

Na drodze do implementacji Lean Management. Test siedmiu barier (T7B)

Niewiele jest pozytywnych przykładów udanego wdrożenia Lean Management wśród firm nie należących do grupy Toyoty, czy jej kooperantów. Często, jako przyczynę takiego stanu rzeczy, podaje się potrzebę zaangażowania się w proces implementacji najwyższego kierownictwa firmy, co spotyka się z oporem tego kierownictwa, a ten z kolei wynika z niezrozumienia intencji samej metody zarządzania.

W zdrowym ciele...efektywny pracownik

Na całym świecie zarówno duże korporacje, jak i mniejsze startupy inwestują w zdrowie swoich pracowników organizując im rozmawite formy aktywności ruchowej. Od zajęć medytacji, jogi w biurze po mecze piłki nożnej a nawet wyjazdy na obozy przetrwania, czy popularny także w Polsce paintball. Playstation, stoły do gry w piłkarzyki czy popularny draft pomału ustępują miejsca grupowym zajęciom sportowym, gwarantującym także psychiczny relaks.

Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce

Najwyższe wskaźniki rynkowe i wzrostu w sektorze przedsiębiorstw szacuje się w województwie mazowieckim. Wyniki tego regionu od wielu lat utrzymują się na wysokim poziomie, tj. na pierwszym miejscu w skali kraju. Najważniejsze czynniki rozwoju dotyczą wysokiej dynamiki zmian liczby przedsiębiorstw, wielkości przedsiębiorstw oraz zakresu działania. Wskaźnik dla tego regionu jest około dwukrotnie wyższy od średniej krajowej.

Zwiększone wydatki w maju

Maj to jeden z tych miesięcy, w którym domowy budżet może ucierpieć bardziej niż zwykle. Powodem jest miedzy innymi majówka oraz inne wydarzenia, takie jak komunie, Dzień Matki oraz Dzień Dziecka. Ile wydamy w maju?

Jak wdrożyć system do zarządzania kapitałem ludzkim (HCM)

W dzisiejszym bardzo zmiennym otoczeniu rynkowym niezbędną częścią zmiany myślenia o zarządzaniu personelem w przedsiębiorstwach, czy organizacjach powinna być inwestycja w technologie informatyczne typu HCM (ang. Human Capital Management). Kończą się już czasy, gdy w organizacjach wykorzystywano technologie informatyczne do wspomagania zarządzania zasobami ludzkimi, przede wszystkim by ograniczyć ryzyko kar z urzędu skarbowego, czy ZUS z tytułu nieprawidłowego naliczenia podatku lub świadczeń chorobowych.

Sztuka nieprokrastynowania, czyli jak wygrać z lenistwem w biurze

Średniej wielkości biuro rachunkowe, godzina 10 rano. Szereg biurek, za nimi wykwalifikowana kadra, wszyscy już po porannej kawie i wymianie informacji. Powinni więc być sfokusowani na konkretnych zadaniach. Gdy jednak bliżej się przyjrzeć, na ekranie niektórych monitorów trwa sprawdzanie poczty, słychać odgłosy pogaduszek, a parę osób uparcie kreśli coś w swoich kalendarzach. Wygląda znajomo?

Lean Management, metoda zarządzania, która zdumiewa cz. II.

Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.

Do tłumaczenia nie wystarczy znajomość języka

W dzisiejszych czasach poziom znajomości języków jest dużo wyższy niż jeszcze pięć lat temu. Nasza codzienna komunikacja biznesowa czy prywatna wykracza poza granice kraju, a nawet kontynentu. Językami obcymi posługujemy się swobodniej, częściej, płynniej – ale czy to oznacza, że pracownik znający dany język na poziomie komunikatywnym jest w stanie poprawnie przetłumaczyć menu restauracji lub ulotkę firmy? A co dopiero jeśli mowa o profesjonalnej dokumentacji?

Korzystanie z auta firmowego poza pracą przez pracownika

Pracownik korzystający z auta firmowego do celów prywatnych uzyskuje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Jaką równowartość będzie miał przychód na przykładzie różnych samochodów?

Nowe wzory skierowania na badania lekarskie

1 kwietnia br. wchodzi w życie nowe rozporządzenie ministra zdrowia, które określa nowe wzory skierowania na badania lekarskie oraz orzeczeń lekarskich wystawianych pracownikom.

Jak skutecznie zarządzać czasem pracy?

Istnieją odpowiednie techniki, które mogą nam pomóc w lepszej organizacji czasu pracy. Jednak nawet najdoskonalsze metody na niewiele się zdadzą, jeśli będziemy działali w zgodzie ze starymi, nieefektywnymi przekonaniami i przyzwyczajeniami.

Czy warto być pracownikiem tymczasowym?

Jak podają statystyki, aż 46 milionów ludzi na całym świecie, z czego pół miliona w Polsce, było w 2011 roku zatrudnionych jako pracownicy tymczasowi. Chociaż ta forma zatrudnienia budzi pewne kontrowersje, to jednocześnie dla wielu ludzi jest szansą na niezależność i elastyczne godziny pracy. Jej atrakcyjność zwiększa też fakt, że coraz więcej ciekawych pracodawców poszukuje pracowników właśnie na takich zasadach.

Firmy dotknięte rosyjskim embargiem otrzymają rządowe wsparcie

Rządowe wsparcie dla firm dotkniętych rosyjskim embargiem zakłada nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, którą w środę podpisał prezydent Bronisław Komorowski. Na ten cel ma trafić do 500 mln zł.

Skuteczna praca w zespole zależy od managera

Umiejętność pracy w zespole, to jedno z najczęściej wypisywanych wymagań w ofertach pracy. Każdy kij ma jednak dwa końce – praca zespołowa to nie tylko posiadana przez pracownika umiejętność, ale także wynik zdolności zarządczej szefa lub managera.

Inwestowanie w rozwój pracowników pozwoli na ich zatrzymanie

Lepsza sytuacja na rynku pracy powoduje, że pracodawcy muszą zabiegać o najlepszych specjalistów i starać się ich zatrzymać w firmie. Jednym ze sposobów jest inwestowanie w ich rozwój. Orange dba o swoich pracowników, dzięki czemu aż 77 proc. zatrudnionych ocenia tę firmę jako dobrego pracodawcę, a jedynie kilka procent spośród odchodzących rezygnuje z pracy na własne życzenie.

Kiedy za pracownika niepełnoetatowego nie opłaca się składki na Fundusz Pracy?

Składki na Fundusz Pracy opłaca się od podstaw wymiaru składek emerytalno-rentowych, wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w 2015 r. – 1750 zł) lub 80% minimalnego wynagrodzenia u pracowników będących w pierwszym roku pracy (w 2015 r. – 1400 zł). Czy za pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu z wynagrodzeniem 1313 zł brutto należy odprowadzać składki na FP? Jest to jego jedyna praca.

Jak z klasą pożegnać odchodzącego pracownika?

Noworoczne postanowienia to już tradycja, robi je większość z nas. Te najpopularniejsze nie zmieniają się od lat – chcemy rzucić palenie, zgubić zbędne kilogramy i zmienić pracę na lepszą, a przynajmniej dostać awans lub podwyżkę. Według różnych badań, tę ostatnią zmianę planuje co najmniej ¼ Polaków. Jak z klasą pożegnać pracownika, który chce od nas odejść?

Czy diety pracownika są kosztem przedsiębiorcy?

Diety wypłacane pracownikom za wyjazdy związane z działalnością firmy są kosztem uzyskania przychodu. Również wydatki na swoje podróże przedsiębiorca może zaliczyć w ciężar kosztów w wysokości nieprzekraczającej kwot ustalonych dla pracowników.

Lean Management - metoda zarządzania, która zdumiewa cz. I

Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.

Większe wymagania dla firm prowadzących agencje pracy

Liczba pracowników tymczasowych z roku na rok rośnie o kilkanaście procent. Dzięki agencjom zatrudnienia co roku pracę znajduje pół miliona osób. Na rynku pośrednictwa pracy tymczasowej działa ponad 5 tys. podmiotów, z których aż 40 proc. to jednoosobowe firmy. Rosnąca popularność tego typu pracy powoduje, że potrzebne są nowe regulacje, które uporządkują ten rynek i będą lepiej chronić pracowników.

Kiedy pracownik jest chroniony przed zwolnieniem?

Rozwiązanie umowy o pracę to dla pracodawcy każdorazowo spore wyzwanie. Trudno bowiem przewidzieć, jak zareaguje zaskoczony pracownik, czy uda się dojść do porozumienia i czy wskutek rozwiązania umowy nie będziemy musieli spotykać się z pracownikiem przez wiele miesięcy w sądzie. Szczególnie trudne jest to w przypadku pracowników objętych szczególną ochroną. Jednak wbrew pozorom, mimo ustawowej ochrony, ich również może czekać zwolnienie.

Benefity dla pracowników - co najpopularniejsze?

Pieniądze nie są wystarczającym sposobem wynagradzania i motywowania pracowników – wynika z badania Benefit Systems oraz HRNews.pl. 66,7 proc. respondentów wśród pozapłacowych świadczeń na pierwszym miejscu wybrało kursy doszkalające oraz dodatkową opiekę medyczną. Zajęcia sportowe są ważne dla 44,4 proc. badanych.

Usprawiedliwione zwolnienie od pracy - 7 powodów

Pracodawca w uzasadnionych przypadkach może zwolnić pracownika od pracy. Za ten czas pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Sprawdź, jakie przypadki kwalifikują się do usprawiedliwionego zwolnienia!

Termin na przygotowanie papierowych formularzy o zarobkach pracowników

Tylko miesiąc mają małe firmy, zatrudniające nie więcej niż 5 osób, na przesłanie do urzędu skarbowego papierowych formularzy o przychodach uzyskanych przez pracowników. Ci, którzy zrobią to drogą elektroniczną, będą mieli o miesiąc więcej na dostarczenie tych informacji fiskusowi.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Podpisem elektronicznym są dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Ponadto złożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego wiąże strony treścią podpisanego dokumentu.

Ochrona miejsc pracy w firmach dotkniętych rosyjskim embargiem

Firmy dotknięte rosyjskim embargiem otrzymają rządowe wsparcie - przewiduje nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy uchwalona w piątek przez Sejm. Na pomoc ma być przeznaczone do 500 mln zł.

Przełożenie urlopu na inny termin przez pracownika

Pracownik ma możliwość przełożenia zaplanowanego urlopu wypoczynkowego na inny termin. Jest to możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach na podstawie wniosku pracownika. Kiedy pracownik może przełożyć swój urlop?

Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

Stare porzekadło mówi: „czas to pieniądz”, jednak w praktyce firmy o tym zapominają. Nawet w dobie XXI wieku, erze informacji i automatyzacji procesów czas w wielu przedsiębiorstwach jest zwyczajnie marnowany – z przyczyn często prozaicznych. Liczby mówią same za siebie: zarządzanie dokumentami w archaiczny sposób to „luksus” który kosztuje krocie. Stać na niego Twoją firmę? Zobacz jak zarządzać obiegiem dokumentów by szybko zobaczyć pozytywne efekty. Prezentujemy porady specjalistów.

Wstępne badania lekarskie pracowników - zmiany w kodeksie pracy w 2015r.

1 kwietnia 2015 r. wejdą w życie przepisy Ustawy z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie zmieniającym przepisy Kodeksu pracy dotyczące wstępnych badań lekarskich pracowników. Celem całego pakietu zmian przewidzianych w Ustawie jest uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz odformalizowanie związanych z tym wymogów i procedur.

Prezenty świąteczne dla pracowników

Święta to czas, który spędzany nie tylko w rodzinnym gronie. Zanim będziemy mogli odpoczywać przy kominku z gorącą aromatyczną herbatą czeka nas jeszcze firmowa Wigilia. Jakie niespodzianki możemy przygotować dla swoich współpracowników, żeby dopasować je do ich preferencji i nie popełnić faux pas?

Firmy rezygnują ze statusu zakładu pracy chronionej

Spadła liczba pracujących osób niepełnosprawnych – jest ich 20 tys. mniej niż przed rokiem. Według Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych coraz więcej firm rezygnuje z udziału w państwowym systemie dofinansowania zatrudnienia takich osób. Powodem jest m.in. obniżenie wysokości dodatków, co nastąpiło w kwietniu. W rezultacie tylko w tym roku około 100 firm zrezygnowało ze statusu zakładu pracy chronionej.

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

Dofinansowanie wypoczynku zatrudnionych pracowników - rozliczenie podatkowe

Pracodawca ma możliwość dofinansowania wypoczynku swoich pracowników, członków ich rodzin oraz emerytów i rencistów. Wsparcie to może pochodzić z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), a nawet ze środków obrotowych firmy. W zależności od źródła jego pochodzenia, wysokości oraz przeznaczenia, udzielenie takiej pomocy wywoła różne skutki podatkowo-składkowe.

Jak rozliczyć zakup okularów dla pracownika?

W dobie postępującej cyfryzacji coraz więcej pracy wykonuje się przed ekranem komputera. Zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swojemu pracownikowi okularów, jeśli czas trwania pracy przed monitorem ekranowym wynosi co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, np. w przypadku 8 godzinnego wymiaru czasu, jeśli praca przed komputerem trwa minimum 4 godziny. Co ciekawe, w ostatnim czasie fiskus zmienił swoje podejście do przepisów w sprawie odliczania VAT od okularów, powodując zamieszanie wśród podatników-pracodawców.

5 Sposobów na zbudowanie marki osobistej na obecnym stanowisku pracy

Budowanie marki osobistej nie jest łatwe. Musisz w jakiś sposób przekonać ludzi, że to, co masz do powiedzenia jest wartościowe. Jeśli pragniesz mieć nieco wolnego czasu, budowanie pozytywnego wizerunku będzie trzeba ograniczyć do tradycyjnych godzin pracy.

MPiPS pracuje nad zmianami dot. pracy tymczasowej

Resort pracy wspólnie z partnerami społecznymi pracuje nad kompleksowymi zmianami dotyczących pracy tymczasowej - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister pracy Radosław Mleczko.

Pracownik nie zapłaci podatku za medycynę pracy i profilaktykę zdrowotną

Poniesione przez pracodawcę na rzecz pracowników koszty abonamentu za świadczenia medyczne z grupy medycyny pracy oraz profilaktyki zdrowotnej związanej z wykonywaną pracą, nie stanowią podstawy do naliczania podatku dochodowego dla pracowników korzystających z tych świadczeń. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 października 2014 r.

Wynagrodzenie czy czas wolny za pracę w sobotę?

Ostatnio w mediach często podnoszony jest temat dyskutowanej w Sejmie zmiany przepisów Kodeksu pracy dotyczących tzw. pracy w soboty (art. 151(3) k.p). Proponowane zmiany zakładają wprowadzenie możliwości rekompensowania takiej pracy nie tylko czasem wolnym, ale również dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych. Ostateczny kształt zmian nie jest jeszcze znany, jednak propozycję wyraźnego uregulowania możliwości płacenia za pracę w soboty uważam za słuszną. Odpowiada ona bowiem realnym problemom pracodawców i sankcjonuje rozwiązanie stosowane w praktyce.

REKLAMA