Kategorie

ABC Franczyzy

30 sie 2021
26 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Franczyzobiorca

Franczyzobiorca – przedsiębiorca, któremu w zamian za opłaty franczyzowe i na podstawie pisemnej umowy franczyzowej, franczyzodawca udziela zezwolenia na prowadzenie działalności „pod szyldem”.

Know – how

Know – how – (z ang. "wiedzieć jak”) - fachowa wiedza i doświadczenie z danej dziedziny

Franczyza

Franczyza - system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorcami

Dokument ujawniający

Dokument zawierający istotne dla franczyzobiorcy informacje o systemie franczyzowym.

Franczyza a franszyza

Dwa pojęcia podobnie brzmiące franczyza i franszyza, różniące się jedną literą, są często przedmiotem pomyłek słownych. I choć wyrazy te na pierwszy rzut oka bliskie - prawie robi wielką różnicę…

Dokument ujawniający

W myśl sentencji: nieznajomość prawa szkodzi, przystępując do jakiejkolwiek umowy, starajmy się poznać wszelkie jej warunki. Nikt z nas nie chciałby paść ofiarą tzw. zapisu „drobnym druczkiem”… Obowiązek ujawnienia istotnych informacji o działalności i to jeszcze przed podpisaniem umowy, ciąży na franczyzodawcach w krajach, w których ten przepis jest obligatoryjny.

Prawna regulacja franczyzy

Akty, które regulują umowę franczyzy to kodeks cywilny i przepisy prawa polskiego jak również akty prawa międzynarodowego.

Przebieg rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców

Umowa franczyzy zawierana jest z reguły na okres kilku lat, nie jest to oczywiście regułą z uwagi na fakt iż każda z sieci określa to indywidualnie. Niektóre z funkcjonujących systemów franczyzowych nie udzielają wyłączności terytorialnej inne ściśle określają teren działalności przyszłego franczyzobiorcy. Franczyzobiorca, po odbyciu szkolenia, akceptacji oferty proponowanej przez daną sieć, zawarciu umowy franczyzy oraz zapłacie na rzecz franczyzobiorcy przewidzianych tą umową kwot licencyjnych może rozpoczynać działalność.

Najczęstsze błędy franczyzodawców

Poszerzenie sieci franczyzowej daje wiele korzyści właścicielowi marki. Jednak działanie w tym segmencie, jak w pozostałych sektorach gospodarki rynkowej jest zagrożone pewnym ryzykiem. Wśród przyczyn porażek franczyzodawców są m.in. niewłaściwy wybór partnera, niedoinwestowanie projektu, a także niewłaściwie poprowadzone testy pilotażowe.

Obowiązki dawcy franczyzy

Franczyzodawca decydując się na organizację sieci, musi wiedzieć, że to on jest "trzonem" całego przedsięwzięcia i swoją działalność prowadzić według określonych reguł, które mają obowiązywać tak jego samego jak i biorcę.

Franczyza i systemy sieciowe

Franczyza, systemy dystrybucyjne i agencyjne stają się biznesem na każdą kieszeń. W ubiegłym roku polscy franczyzobiorcy zainwestowali ponad 1,1 mld złotych we własne firmy na licencji franczyzowej – wynika z raportu PROFIT system.

Opłaty na rzecz franczyzodawcy

Ciężar, który musi ponieść każdy biorca franczyzy, wchodząc do systemu będąc świadomym tego obowiązku - to opłaty na rzecz dawcy.

Usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców

Obowiązki dotyczące rozwoju produktów i usług, zapewnienie należytej jakości towarów lub usług oferowanych przez franczyzodawców - to obowiązki dawcy franczyzy względem biorcy, określone w pakiecie franczyzowym.

Lingwistyczny biznes - szkoła języków obcych

W dalszym ciągu zainteresowanie nauką języków obcych jest bardzo duże i stale rośnie. Można więc zastanowić się, czy przypadkiem nie warto zainwestować w szkołę językową.

Banki zabiegają o franczyzobiorców

W pierwszym półroczu tego roku banki uruchomiły ponad 250 oddziałów działających na zasadzie franczyzy i rozbudowują sieć placówek partnerskich.

Firma pod kontrolą

Zdobycie finansowania dzięki franczyzie, działanie pod wypromowaną marką i sprawdzony sukces biznesu przyciągają biorców franczyzy. Wchodząc do wybranej sieci przedsiębiorca musi się liczyć z pewnym ograniczeniem wolności gospodarczej.

e-Franchising

Franczyza wkracza w biznes e-commerce. Błyskawiczny wzrost obrotów sklepów internetowych odbywa się między innymi dzięki rozwojowi systemu franczyzowego w „sieci".

System franczyzowy kusi inwestorów

Polski rynek franczyzy cechuje wysoki stopień dojrzałości. Na początku 2008 roku 19 tys. krajowych franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci. Czy działanie na licencji jest bardziej korzystne niż prowadzenie biznesu na własną rękę?

Franczyza w dobie recesji

W Polsce istnieje 560 systemów franczyzowych, w których jest prowadzonych 26 640 punktów. Franczyza to sektor, który w ostatnim czasie pochłonął ponad 1,1 mld zł na rozwój sieci i nadal bije kolejne rekordy obrotów i inwestycji. Systemy partnerskie podbijają kolejne branże, nawet te, które jeszcze do niedawna były określane nie zdolnymi do rozwoju przez ten typ inwestycji.

Dlaczego franczyza

W dobie recesji firmy wstrzymują inwestycje, czekając na poprawę koniunktury. Są jednak i tacy, którzy stawiają czoła sytuacji na rynku i wybierają sprawdzone pomysły na biznes. Z badań PROFIT system, że w tym roku w Polsce przybędzie około 3,5 tys. firm, działających na licencji franczyzowej.

Franczyza - otwarta droga do biznesu

Franczyza stanowi udogodnienie nie tylko dla osób rozpoczynających swoją karierę i szukających sposobu na życie. Jest to także świetne rozwiązanie dla wykwalifikowanych specjalistów, którzy mając „fach w ręku” chcą znaleźć sposób na dotarcie do potencjalnych klientów.

Biznesowy wytrych

W czasach kryzysu, gdy szanse na znalezienie stałej posady znacznie się zmniejszyły, idealnym sposobem staje się założenie własnej działalności gospodarczej. Wiąże się to nierozerwalnie ze znalezieniem dobrego pomysłu na biznes, wprowadzeniem nowej marki na rynek i jej promowaniem.

Poszczególne etapy rozwoju systemu franczyzowego

Podczas startu z jakimkolwiek przedsięwzięciem, należy skrupulatnie zaplanować poszczególne jego etapy. Tak też powinien postąpić franczyzodawca planując rozwój systemy franczyzowego.

Tworzenie podręcznika operacyjnego

Podręcznik operacyjny jest jednym z dokumentów niezbędnym w budowaniu systemu franczyzowego, dlatego tak ważne jest aby jego zawartość była przemyślana i powiązana z treścią umowy.

Podręcznik operacyjny

„Wolna amerykanka” sprawdza się w ringu, w biznesie najlepiej trzymać się ustalonych reguł. Kodeks, w którym spisane są zasady prowadzenia działalności przez franczyzodawcę zawiera podręcznik operacyjny.

Know-how czyli wiesz jak

Know-how wchodzący w skład pakietu franczyzowego to chyba najważniejsza jego część składowa. To poufna wiedza z danej dziedziny. W przypadku przedsiębiorstwa są to informacje, które w kilku słowach można określić jako przepis na sukces danej firmy.

Znak towarowy/logo firmy

Pakiet franczyzowy nazywany również licencją franczyzową to filar systemu franczyzowego, to koncepcja i tajemnica działania danego systemu, a logo jest wizytówką firmy.

Jak zdobyć licencję/pakiet franczyzowy?

Otwarcie jednostki franczyzowej dokonuje się na podstawie licencji -zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenia usług na określonym terytorium. Zastanówmy się jak zdobyć licencję na prowadzenie wymarzonego biznesu.

Umowa franczyzy

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes i wejść do wymarzonej sieci, to nie uniknie procedur związanych z załatwianiem niezbędnych formalności. Warto jest zatem wcześniej dowiedzieć się co powinna zawierać umowa franczyzy.

Rodzaje franczyzy cz.II

Franczyza pod kątem obszaru funkcjonowania sieci i organizacji systemu franczyzowego to przedmiot części II artykułu.

Rodzaje franczyzy cz.I

Proces dostosowania się franchisingu do różnych warunków rynkowych, wykształcił wiele form franczyzy, które można podzielić według kryteriów m.in. rodzaju działalności gospodarczej albo też sposobu organizacji systemu.

Franczyza - a co to

W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, pewien sprzedawca mikserów odwiedził w San Bernardino w USA restaurację. Sposób obsługi i pomysł na nią bardzo mu się spodobał, tak, że spędził w niej cały dzień. Za kilkadziesiąt dni, był już po rozmowach z właścicielami restauracji, nabył licencję od nich i otworzył sieć własnych. Był to Ray Kroc – założyciel McDonald's – najbardziej znanej sieci franczyzowej.

Franchising - symbioza w biznesie

Franchising - termin i zjawisko cieszące się coraz większą popularnością w naszym kraju. Jak to bywa jednak z językiem branżowym - nie każdy zjadacz chleba posiada wiedzę, co kryje się pod tym hasłem. Poniższy artykuł stanowi swego rodzaju „wstęp do franczyzy” i w prosty sposób wyjaśnia sens tego zjawiska.