REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przebieg rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Gajda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa franczyzy zawierana jest z reguły na okres kilku lat, nie jest to oczywiście regułą z uwagi na fakt iż każda z sieci określa to indywidualnie. Niektóre z funkcjonujących systemów franczyzowych nie udzielają wyłączności terytorialnej inne ściśle określają teren działalności przyszłego franczyzobiorcy. Franczyzobiorca, po odbyciu szkolenia, akceptacji oferty proponowanej przez daną sieć, zawarciu umowy franczyzy oraz zapłacie na rzecz franczyzobiorcy przewidzianych tą umową kwot licencyjnych może rozpoczynać działalność.

Zanim jednak do tego dojdzie sieci oferujące systemy franczyzowe wnikliwie rekrutują potencjalnych partnerów franczyzowych. Istotnym jest podkreślenie faktu, że nieco inne aspekty brane są pod uwagę w przypadku systemów świadczących usługi, a inne w przypadku sieci handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Franczyza usługowa to przede wszystkim jakość i marka. Franczyzodawca sprzedaje franczyzobiorcy licencję wraz z pomysłem na prowadzenie biznesu, a w zamian oczekuje przede wszystkim wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz rzetelności. Ma to duże znaczenie, by w wyniku sprzedaży licencji do korzystania ze znaku firmowego nie utracił na jakości świadczonych usług oraz nie została zepsuta reputacja franczyzodawcy na rynku. Inaczej jest w przypadku franczyzowych sieci handlowych, które w ramach licencji sprzedają franczyzobiorcy pomysł na biznes oraz kontakty na kontrahentów, towar danej marki, wystrój punktów handlowych oraz, reklamę sieciową. Niezależnie jednak od rodzaju oferowanej franczyzy franczyzodawca wnikliwie dobiera potencjalnego partnera w osobie franczyzobiorcy.

Finanse we franczyzie...

W niektórych systemach franczyzowych dobór związany jest również z kwestią finansową. Franczyzodawca przestrzega zasady, że pieniądze inwestowane przez Franczyzobiorcę muszą stanowić jego własność (nieobciążoną żadnymi roszczeniami) lub pochodzić z kredytu bankowego. Za pieniądze własne nie są uważane pożyczki prywatne, pieniądze uzyskane z zastawu na majątku prywatnym oraz kredyt hipoteczny uzyskany pod zastaw nieruchomości. Kwalifikacje wymagane od Franczyzobiorcy są zawsze najistotniejszą jednak kwestią doboru. Franczyzodawcy oferujący swe systemy poszukują ludzi przedsiębiorczych, którzy chcieliby pracować w ramach dużego zespołu, odnoszącego sukcesy, a jednocześnie posiadać własne przedsiębiorstwo i na bieżąco nim kierować.

REKLAMA

Franczyzodawcy w większości wymagają od swych Franczyzobiorców pełnego poświęcenia czasu, wysiłku i zaangażowania w prowadzenie swojego punktu franczyzowego. Oznacza to, że Franczyzobiorca musi mieszkać w pobliżu siedziby działającego w sieci biznesu i na bieżąco bezpośrednio nim zarządzać. Dlatego też nie są zainteresowani inwestorami bądź osobami prowadzącymi wiele interesów. Szukają ludzi otwartych na rozwój, radzących sobie z zarządzaniem dużą grupą pracowników, zorientowanych na zadowolenie klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy dobrego franczyzobiorcy

Potencjalny franczyzobiorca powinien posiadać cechy takie jak duch przedsiębiorczości, silne pragnienie odniesienia sukcesu,umiejętności kierowania ludźmi oraz doświadczenie w prowadzeniu interesów i zarządzaniu. Większość franczyzodawców nie wymaga doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej.Najistotniejsza jest chęć pełnego poświęcenia czasu i wysiłku bieżącemu zarządzaniu funkcjonowaniem jednostki franczyzowej. Franczyzodawca oczywiście ze swej strony zapewnia program szkoleniowy dla franczyzobiorców.

Weryfikacja kandydatów na franczyzobiorców odbywa się na podstawie określonych kryteriów. Jest to proces złożony i dość indywidualnie dopasowany do specyfiki oferowanego systemu franczyzowego. Każdy z franczyzodawców szuka dynamicznych osób gotowych zaangażować określone środki finansowe, swój czas oraz umiejętności by rozbudowywać sieć i trwale wzmacniać wizerunek i markę na danym obszarze.

Edyta Gajda
Auxilium S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA