Przebieg rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zanim jednak do tego dojdzie sieci oferujące systemy franczyzowe wnikliwie rekrutują potencjalnych partnerów franczyzowych. Istotnym jest podkreślenie faktu, że nieco inne aspekty brane są pod uwagę w przypadku systemów świadczących usługi, a inne w przypadku sieci handlowych.
REKLAMA
Franczyza usługowa to przede wszystkim jakość i marka. Franczyzodawca sprzedaje franczyzobiorcy licencję wraz z pomysłem na prowadzenie biznesu, a w zamian oczekuje przede wszystkim wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz rzetelności. Ma to duże znaczenie, by w wyniku sprzedaży licencji do korzystania ze znaku firmowego nie utracił na jakości świadczonych usług oraz nie została zepsuta reputacja franczyzodawcy na rynku. Inaczej jest w przypadku franczyzowych sieci handlowych, które w ramach licencji sprzedają franczyzobiorcy pomysł na biznes oraz kontakty na kontrahentów, towar danej marki, wystrój punktów handlowych oraz, reklamę sieciową. Niezależnie jednak od rodzaju oferowanej franczyzy franczyzodawca wnikliwie dobiera potencjalnego partnera w osobie franczyzobiorcy.
Finanse we franczyzie...
REKLAMA
W niektórych systemach franczyzowych dobór związany jest również z kwestią finansową. Franczyzodawca przestrzega zasady, że pieniądze inwestowane przez Franczyzobiorcę muszą stanowić jego własność (nieobciążoną żadnymi roszczeniami) lub pochodzić z kredytu bankowego. Za pieniądze własne nie są uważane pożyczki prywatne, pieniądze uzyskane z zastawu na majątku prywatnym oraz kredyt hipoteczny uzyskany pod zastaw nieruchomości. Kwalifikacje wymagane od Franczyzobiorcy są zawsze najistotniejszą jednak kwestią doboru. Franczyzodawcy oferujący swe systemy poszukują ludzi przedsiębiorczych, którzy chcieliby pracować w ramach dużego zespołu, odnoszącego sukcesy, a jednocześnie posiadać własne przedsiębiorstwo i na bieżąco nim kierować.
Franczyzodawcy w większości wymagają od swych Franczyzobiorców pełnego poświęcenia czasu, wysiłku i zaangażowania w prowadzenie swojego punktu franczyzowego. Oznacza to, że Franczyzobiorca musi mieszkać w pobliżu siedziby działającego w sieci biznesu i na bieżąco bezpośrednio nim zarządzać. Dlatego też nie są zainteresowani inwestorami bądź osobami prowadzącymi wiele interesów. Szukają ludzi otwartych na rozwój, radzących sobie z zarządzaniem dużą grupą pracowników, zorientowanych na zadowolenie klientów.
Cechy dobrego franczyzobiorcy
Potencjalny franczyzobiorca powinien posiadać cechy takie jak duch przedsiębiorczości, silne pragnienie odniesienia sukcesu,umiejętności kierowania ludźmi oraz doświadczenie w prowadzeniu interesów i zarządzaniu. Większość franczyzodawców nie wymaga doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej.Najistotniejsza jest chęć pełnego poświęcenia czasu i wysiłku bieżącemu zarządzaniu funkcjonowaniem jednostki franczyzowej. Franczyzodawca oczywiście ze swej strony zapewnia program szkoleniowy dla franczyzobiorców.
Weryfikacja kandydatów na franczyzobiorców odbywa się na podstawie określonych kryteriów. Jest to proces złożony i dość indywidualnie dopasowany do specyfiki oferowanego systemu franczyzowego. Każdy z franczyzodawców szuka dynamicznych osób gotowych zaangażować określone środki finansowe, swój czas oraz umiejętności by rozbudowywać sieć i trwale wzmacniać wizerunek i markę na danym obszarze.
Edyta Gajda
Auxilium S.A.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.