REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy franczyzodawców

Irina Nowochatko
Najczęstsze błędy franczyzodawców
Najczęstsze błędy franczyzodawców

REKLAMA

REKLAMA

Poszerzenie sieci franczyzowej daje wiele korzyści właścicielowi marki. Jednak działanie w tym segmencie, jak w pozostałych sektorach gospodarki rynkowej jest zagrożone pewnym ryzykiem. Wśród przyczyn porażek franczyzodawców są m.in. niewłaściwy wybór partnera, niedoinwestowanie projektu, a także niewłaściwie poprowadzone testy pilotażowe.

Nowy pomysł może się nie sprawdzić

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podaje, że przy wdrożeniu nowego systemu franczyzowego istnieje duże ryzyko niepowodzenia realizacji projektu. Niebezpieczeństwo kryje się za tym, że franczyzodawca może nie wystarczająco dobrze wykonać testy pilotażowe.
Wraz ze wzrostem zainteresowania franczyzą nie wykluczone, że na rynku pojawi się coraz więcej nowych systemów franczyzowych. Przy ocenie oferty należy więc sprawdzić czy test pilotażowy został przeprowadzony dokładnie. Przeprowadzenie takich testów ma na celu udowodnić, że dany system jest w stanie utrzymać się na rynku i generować zyski. Szacuje się, że praca nad rozwinięciem nowego systemu trwać około dwóch lat.
Problem jednak polega na tym, że określenie czy test pilotażowy wypał wystarczająco dobrze jest skomplikowane. Eksperci radzą, że prowadzenie takiego testu ma trwać tak długo, jak to jest konieczne. Pomoże to w weryfikacji zdolności danego systemu do przetrwania na rynku w różnych lokalizacjach i warunkach rynkowych.

REKLAMA

Niewłaściwa weryfikacja partnera biznesowego

Franczyzodawca, który poniósł duże nakłady inwestycyjne w rozwój firmy znajduje się pod presją sprzedaży licencji. Często w takich okolicznościach dochodzi do niewłaściwego wyboru kontrahenta. Nietrafny wybór partnera biznesowego doprowadzi do problemów, które spowodują spowolnienie rozwoju systemu, a ich rozwiązanie pochłoną większość czasu i uwagę franczyzodawcy.

Franczyzodawca może przeinwestować

Eksperci z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych zaznaczają, że osiągnięcie progu zyskowności może zająć inwestorowi od trzech do pięciu lat. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Z kolei zagrożenie utraty płynności finansowej może być aktualne w każdej chwili. W przypadku, gdy franczyzodawca jest dostawcą produktów ten problem nabiera szczególnego znaczenia.
Franczyza jest złym rozwiązaniem dla firmy, która ma kłopoty finansowe. Z kolei dla franczyzobiorcy nierozsądne jest nawiązanie współpracy z takim partnerem.
Rozpatrując propozycję franczyzy przedsiębiorca powinien skupić się m.in. na:
• Dokładnym zbadaniu sytuacji finansowej franczyzodawcy;
• Sprawdzić na ile dokładnie franczyzodawca przeprowadził badania rynku;
• Ocenić na ile dobrze system działa na rynku. Dobrze jest porozmawiać z franczyzobiorcami, którzy już działają na podstawie licencji.
• Trzeba także pamiętać, że zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia, nawet jeśli inni odnieśli sukces.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA