REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy franczyzodawców

Irina Nowochatko
Najczęstsze błędy franczyzodawców
Najczęstsze błędy franczyzodawców

REKLAMA

REKLAMA

Poszerzenie sieci franczyzowej daje wiele korzyści właścicielowi marki. Jednak działanie w tym segmencie, jak w pozostałych sektorach gospodarki rynkowej jest zagrożone pewnym ryzykiem. Wśród przyczyn porażek franczyzodawców są m.in. niewłaściwy wybór partnera, niedoinwestowanie projektu, a także niewłaściwie poprowadzone testy pilotażowe.

Nowy pomysł może się nie sprawdzić

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podaje, że przy wdrożeniu nowego systemu franczyzowego istnieje duże ryzyko niepowodzenia realizacji projektu. Niebezpieczeństwo kryje się za tym, że franczyzodawca może nie wystarczająco dobrze wykonać testy pilotażowe.
Wraz ze wzrostem zainteresowania franczyzą nie wykluczone, że na rynku pojawi się coraz więcej nowych systemów franczyzowych. Przy ocenie oferty należy więc sprawdzić czy test pilotażowy został przeprowadzony dokładnie. Przeprowadzenie takich testów ma na celu udowodnić, że dany system jest w stanie utrzymać się na rynku i generować zyski. Szacuje się, że praca nad rozwinięciem nowego systemu trwać około dwóch lat.
Problem jednak polega na tym, że określenie czy test pilotażowy wypał wystarczająco dobrze jest skomplikowane. Eksperci radzą, że prowadzenie takiego testu ma trwać tak długo, jak to jest konieczne. Pomoże to w weryfikacji zdolności danego systemu do przetrwania na rynku w różnych lokalizacjach i warunkach rynkowych.

REKLAMA

Niewłaściwa weryfikacja partnera biznesowego

Franczyzodawca, który poniósł duże nakłady inwestycyjne w rozwój firmy znajduje się pod presją sprzedaży licencji. Często w takich okolicznościach dochodzi do niewłaściwego wyboru kontrahenta. Nietrafny wybór partnera biznesowego doprowadzi do problemów, które spowodują spowolnienie rozwoju systemu, a ich rozwiązanie pochłoną większość czasu i uwagę franczyzodawcy.

Franczyzodawca może przeinwestować

Eksperci z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych zaznaczają, że osiągnięcie progu zyskowności może zająć inwestorowi od trzech do pięciu lat. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Z kolei zagrożenie utraty płynności finansowej może być aktualne w każdej chwili. W przypadku, gdy franczyzodawca jest dostawcą produktów ten problem nabiera szczególnego znaczenia.
Franczyza jest złym rozwiązaniem dla firmy, która ma kłopoty finansowe. Z kolei dla franczyzobiorcy nierozsądne jest nawiązanie współpracy z takim partnerem.
Rozpatrując propozycję franczyzy przedsiębiorca powinien skupić się m.in. na:
• Dokładnym zbadaniu sytuacji finansowej franczyzodawcy;
• Sprawdzić na ile dokładnie franczyzodawca przeprowadził badania rynku;
• Ocenić na ile dobrze system działa na rynku. Dobrze jest porozmawiać z franczyzobiorcami, którzy już działają na podstawie licencji.
• Trzeba także pamiętać, że zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia, nawet jeśli inni odnieśli sukces.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA