REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy franczyza zawsze się sprawdza?

Subskrybuj nas na Youtube
Franczyza
Franczyza

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z „Raportem o Franczyzie 2014”, liczba placówek partnerskich rośnie niezmiennie od ponad 10 lat. Pomimo korzystnych prognoz i ciągłego rozwoju tego sektora, na rynku wciąż istnieje wiele systemów, które nie gwarantują zabezpieczenia dla swoich partnerów biznesowych, a rozpoczęta współpraca kończy się fiaskiem. Czy franczyza to zawsze dobre rozwiązanie?

Franczyza - czy warto?

Głównym czynnikiem decydującym o podjęciu współpracy opartej na franczyzie w Polsce jest możliwość wykorzystania sprawdzonego modelu biznesowego i uzyskanie korzystniejszych warunków współpracy z dostawcami zaopatrzenia do lokali, dzięki efektowi skali, jaki zapewnia znana na rynku sieć.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z kluczowych branż, w których powstaje najwięcej systemów franczyzowych jest gastronomia. Jednocześnie, w sektorze tym zdarza się najwięcej porażek. „Raport o Franczyzie w Polsce 2014” wskazuje, że w ubiegłym roku z franczyzy zrezygnowały aż 52 firmy, wśród których najczęściej wskazywaną branżą była gastronomia. Dane te są przestrogą dla wszystkich, którzy chcą otwierać swoje biznesy pod parasolem niepewnych brandów.

Ci z franczyzobiorców, którzy zdecydowali się na niepewnego partnera biznesowego, nie gwarantującego im sprawdzonego pomysłu na biznes, musieli pożegnać się ze swoim marzeniem o własnym interesie. Kryzys panujący jeszcze do niedawna na rynku, zweryfikował funkcjonowanie mniejszych sieci i doprowadził je do zamknięcia działalności. Przegrani franczyzobiorcy stracili partnerów, którzy obiecywali im bezpieczny i sprawdzony model rentownego przedsiębiorstwa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć kłopotów i wybrać odpowiedniego franczyzodawcę?

REKLAMA

Najważniejszym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru oferty jest doświadczenie franczyzodawcy. Im bardziej rozpoznawalna marka oraz sukcesy jakie zdołała już osiągnąć, tym większa szansa na powodzenie pod jej logiem. Poza tym znane i sprawdzone marki zazwyczaj posiadają bardzo dobre modele finansowe. Stabilny system oceny zyskowności przedsiębiorstwa to ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę podczas oceny pakietu franczyzowego.

Poszukując właściwego franczyzodawcy trzeba przyjrzeć się swoim umiejętnościom, predyspozycjom, ale przede wszystkim zasobom finansowym oraz sporządzić listę sieci, które są w tych granicach osiągalne. Na szczęście na rynku pojawiają się interesujące oferty dobrych marek, z możliwymi do spełnienia wymogami dotyczącymi startu we franczyzie. Coraz częściej wysokość opłaty za licencję franczyzową nie tworzy bariery, niemożliwej do przekroczenia przez potencjalnych partnerów. Należy jednak wyważyć wysokość opłaty wstępnej w stosunku do tego, co oferuje nam dany szyld.

Franczyza pomysłem na własny biznes

W poszukiwaniu odpowiedniej oferty warto sprawdzić nie tylko to, jakie wymagania stawia franczyzodawca i jakie posiadamy wobec niego zobowiązania, ale także to, co w zamian otrzymujemy. Dobrze jest sprawdzić czy współpracuje ze sprawdzonymi dostawcami i partnerami oraz podpisuje specjalnie wynegocjowane umowy, które pozwalają np. na zakup surowców dobrej jakości, w korzystnej cenie.

Dawca licencji powinien przekazać biorcy wiedzę na temat tego, jak pozyskiwać klientów, jak się reklamować, a także jak inwestować, by biznes się rozwijał.

Dobrze zarządzana sieć charakteryzuje się tym, że równie silnie wspiera działalność przez cały okres jej trwania, nie tylko na początku – mówi Magdalena Piróg wiceprezes największej polskiej franczyzowej sieci pizzerii Da Grasso – Jesteśmy świadomi, że po podpisaniu umowy z franczyzobiorcą bierzemy na siebie ogromną odpowiedzialność związaną z odpowiednim przygotowaniem go do prowadzenia własnego biznesu pod brandem Da Grasso. Wypracowane przez lata modele biznesowe pozwalają nam jednak zachować spokój i zapewniają stabilność naszym partnerom biznesowym – dodaje.

Przewodnik po franczyzie. Jak wybrać najlepszą dla Twojego biznesu?

Źródło: Da Grasso Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA