Kategorie

Franchising

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeśli zastanawiasz się nad otworzeniem lodziarni franczyzowej, zima to najlepszy czas na rozpoczęcie działań. Dlaczego? Ponieważ zyskujemy kilka cennych miesięcy na przygotowania. Niektóre sieci oferują także specjalne promocje, które pozwalają zaoszczędzić środki na inwestycję. Od czego więc zacząć?
Co roku przybywa zarówno systemów franczyzowych, jak i otwieranych placówek. W 2013 roku ponad 40 proc. firm zanotowało wzrost liczby placówek. Szacuje się, że w tym roku liczba firm działających na licencji znanych marek przekroczy 60 tys. Eksperci podkreślają, że popularność franczyzy wynika z siły marki, oferowanego wsparcia i pomocy w marketingu.
Rynek franczyzy w Polsce zdominowany jest przez sieci gastronomiczne. To one od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców. Fakt ten potwierdza najnowsza analiza Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych z której wynika, że koncepty gastronomiczne stanowią ponad 20 proc. wszystkich ofert franczyzowych w naszym kraju.
Zgodnie z „Raportem o Franczyzie 2014”, liczba placówek partnerskich rośnie niezmiennie od ponad 10 lat. Pomimo korzystnych prognoz i ciągłego rozwoju tego sektora, na rynku wciąż istnieje wiele systemów, które nie gwarantują zabezpieczenia dla swoich partnerów biznesowych, a rozpoczęta współpraca kończy się fiaskiem. Czy franczyza to zawsze dobre rozwiązanie?
Mali przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą artykułów spożywczych tracą na rozwoju dyskontów spożywczych. Dobrym rozwiązaniem na utrzymanie odpowiednio wysokich obrotów jest franczyza lub specjalizacja. Małe sklepy będą mogły utrzymać się na rynku, dzięki dopasowaniu do potrzeb klientów.
Zapraszamy na "Franchising Fair" Targi Systemów Franczyzowych, które odbędą się w dniach 14-15 marca 2014 r. w Warszawie. To wydarzenie tworzące największą w Polsce, międzynarodową platformę biznesową w swojej dziedzinie.
Zapraszamy na "Franchising Fair" Targi Systemów Franczyzowych, które odbędą się w dniach 14-15 marca 2014 r. w Warszawie. To wydarzenie tworzące największą w Polsce, międzynarodową platformę biznesową w swojej dziedzinie.
Zakładając własny biznes warto zastanowić się, czy nie skorzystać z franczyzy. Przy wyborze franczyzy najistotniejszym elementem planowania jest umiejętny wybór marki, przy której wsparciu warto otworzyć własny biznes.
Mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w pierwszej edycji Konferencji Franczyza MoneyCon 2013, która odbędzie się 20 lutego 2013 r. w Warszawie.

Franczyza

Franczyza to sposób na biznes dla osób, które oczekują wsparcia w stawianiu pierwszych kroków w świecie własnej działalności. Czy tylko dla nich? Nie zawsze. Ekspert podpowiada jakimi zasadami rządzi się franczyza.
Decydując się na założenie własnej działalności gospodarczej pozostaje możliwość skorzystania z umowy agencji lub franczyzy. Czym różni się agencja od franczyzy? Ekspert doradza, które rozwiązanie jest korzystniejsze dla przedsiębiorcy.
W praktyce powstają wątpliwości, czy można wypowiedzieć umowę franczyzy zawartą na czas oznaczony z zapisaną w umowie możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne okresy.
Naśladowanie, franczyza czy zakup już istniejącego biznesu to tylko niektóre metody uruchomienia własnej firmy. Wybór zależy od tego jaki charakter będzie miała Twoja działalność.
W wymarzonym świecie franczyzodawcy czerpałby on korzyści z zapału, energii i apetytu na sukces franczyzobiorcy, mając również możliwość ciągłego pociągania za sznurki. Jednak franczyzobiorcy to nie marionetki.
Przyjaciel może stać się wrogiem.
Najistotniejszym powodem dla franczyzowania pomysłu na biznes jest fakt, że właściciel (założyciel) firmy może na tym zarobić, oczywiście całkiem legalnie i uczciwie. Franczyzobiorcy płacą w zamian za możliwość prowadzenia biznesu, który ma duże szanse powodzenia.
Jedno z najtrudniejszych zadań, przed którym staje każdy przyszły franczyzobiorca, polega na sprawdzeniu wiarygodności franczyzodawcy. Sprawdzanie franczyzodawcy jest ważne z dwóch powodów.
Każdy, kto kupuje prawo do prowadzenia franczyzy, spodziewa się konieczności uiszczenia opłaty wstępnej, a to, czy za system warto zapłacić podaną cenę, zależy już od jego osądu.
Nie do końca franczyzobiorca jest sam sobie sterem.
Jedną z bardziej irytujących cech takich truizmów, poza tym że są wyjątkowo denerwujące, stanowi fakt, że zazwyczaj zawierają one ziarno niewygodnej prawdy.
W biznesie musisz się dostosować, by przetrwać. Firmy działają w środowisku, które podlega ciągłym zmianom, mogą pojawić się nowi uczestnicy, nowe technologie mogą posłać do lamusa istniejące systemy produkcji, trendy zmieniają się jak pogoda i są tak samo nieprzewidywalne, zmianom podlegają koszty surowców, a na interesy mogą też wywierać wpływ nowe akty prawne.
Słowo „poczucie” ma tutaj większe znacznie, niż można by na początku przypuszczać. Cały sens bycia sobie samemu szefem to niezależność, kontrola nad własnym losem, podejmowanie decyzji i co najważniejsze, zbieranie owoców tego, że zdobyłeś się na odwagę, by działać na własną rękę.
Zakładanie własnego biznesu jest wystarczająco stresujące nawet bez konieczności ciągłego oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem jakiś wredny konkurent nie próbuje rozgościć się na Twoim podwórku.
Oferty dużych banków i agencji kredytowych są kuszące, ale wszystkim im można zarzucić to samo - zarabiają na klientach zdecydowanie za dużo, traktują ich protekcjonalnie i z rezerwą oraz nie chcą udzielać pomocy wtedy, gdy najbardziej jej potrzebujesz.
Franczyza jest atrakcyjna dla franczyzobiorców ze względu na fakt, że ryzyko, które normalnie wiąże się z otwarciem własnej firmy, w tym przypadku jest niemal wyeliminowane. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na połączenie sił z doświadczonym partnerem - franczyzodawcą.
Dotąd koncentrowaliśmy się na powodach, dla których można traktować franczyzę jak ucieczkę od rutyny zatrudnienia na etacie i jak możliwość spełnienia marzenia o byciu sobie samemu szefem.
Napoleon pogardliwie nazwał Brytyjczyków narodem sklepikarzy i miał rację, oczywiście nie w przypadku pogardy, ale w kwestii trafności opisu. Sprzedaż detaliczna stanowi istotną część brytyjskiej gospodarki.
Rozróżnienie na pracowników fizycznych i umysłowych doskonale nadaje się do przedstawienia różnicy między franczyzą jednoosobową a taką o formacie przedsiębiorstwa.
Bezsprzecznie najpopularniejsza i najczęstsza forma franczyzy, zazwyczaj wymaga jednej osoby — właściciela (wykonawcy), który często, choć nie zawsze jeździ do klientów furgonetką wyposażoną w narzędzia potrzebne do wykonania usługi albo wypełnioną towarem na sprzedaż.
Franczyza powinna odznaczać się pewnymi szczególnymi cechami. Prócz unifikacji - czyli zdolności do replikowania, unikalnych cech oferty pozwalających na pozyskanie wiernych klientów oraz prostoty działania, równie ważne a wręcz kluczowe jest przynoszenie zysku przez punkt franczyzowy.
Franczyza lepiej niż jakakolwiek inna forma biznesu pozwala ludziom mającym różne doświadczenie i umiejętności robić coś zupełnie odmiennego od tego, co robili w przeszłości.
Działalność franczyzowana musi pozwalać na replikację - każdy punkt handlowy, czy usługowy musi być podobny do innych. Musi mieć także coś, co ją wyróżni na tle konkurencji i co sprawi, że będzie wybierana przez klientów - chodzi tu o unikalne cechy oferty.
Zdolność franczyzowania jest relatywnie rzadkim towarem - na pierwszy rzut oka wydaje się, że niewiele form biznesowych można z powodzeniem zaadaptować do tego formatu. Aby przedsięwzięcie miało perspektywę rozwoju i osiągnięcia dojrzałości, musi dodatkowo charakteryzować się pewnymi cechami. Pierwszą z nich jest unifikacja.
Firma konsultingowa PROFIT system, specjalizująca się w doradztwie z zakresu franczyzy, już po raz czwarty prezentuje raport o rynku franczyzowym w Polsce.
Mówiąc dziś o franczyzie, mamy na myśli „franczyzę formatu biznesowego”. Najistotniejsza jest  format, czyli wypróbowany i przetestowany system prowadzenia biznesu — sprzedaży dóbr lub usług — który może zostać powielony przez innych. Równie często stosuje się bardzo pomocne określenie „pakiet franczyzowy”.
Nie ma pewności, kiedy i gdzie użyto po raz pierwszy tego terminu w stosunku do tego rodzaju działalności, ale prawie na pewno miało to miejsce w Stanach Zjednoczonych. Mówi się również, że system umów licencyjnych w handlu w Wielkiej Brytanii, polegający na tym, że piwowarzy udzielali właścicielom pubów wyłącznych praw na sprzedaż wytwarzanych przez nich gatunków piwa i żadnych innych, był wczesną formą franczyzy.
System franczyzowy coraz bardziej kusi inwestorów. A jednym z najbardziej popularnych segmentów rynku, na którym działają franczyzobiorcy to sektor gastronomiczny.
Biznes w sieci franczyzowej, to sprawdzony biznes. Dla tych, którzy boją się ryzyka otwarcia działalności na własną rękę, z pomocą przychodzą franczyzodawcy.
Kryzys kryzsem a franczyza "ma się" dobrze. Spowolnienie gospodarcze sprzyja rozwojowi sieci franczyzowych, ponieważ inwestycja w przystąpienie do znanej sieci jest mniej ryzykowna niż założenie własnego biznesu. W tym roku w Polsce, ma przybyć około 3,5 tys. nowych placówek.
Głównymi dostawcami systemów franczyzowych na polskim rynku były banki, restauracje oraz sklepy spożywcze. Od niedawna franczyza wkracza na nowe segmenty rynku.
Czas kryzysu nie wpływa negatywnie na popularność usług kosmetycznych. Okazuje się, że chcemy dbać o urodę nawet wtedy, kiedy mamy mniej w portfelu. Salony kosmetyczne wciąż mają klientów. A taki salon to dobry pomysł na biznes.
Znak towarowy - każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, odróżniające towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innego
Umowa franczyzy - określa zasady budowania współpracy gospodarczej między franczyzobiorcą a franczyzodawcą

Strony umowy

Strony umowy – franczyzodawca oraz franczyzobiorca
System franczyzy – ogół działań organizacyjnych dawcy i biorców franczyzy.
Public relations – narzędzie polityki promocji
Pakiet franczyzowy - nazywany również licencją franczyzową to filar systemu franczyzowego, to koncepcja i tajemnica działania danego systemu.
Opłata franczyzowa – przychód franczyzodawcy z tytułu udzielonych licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego.
Licencja / pakiet franczyzowy - uprawnia franczyzobiorcę do prowadzenia działalności pod znakiem towarowym franczyzodawcy.
Franczyzodawca – podmiot, udostępniający swój pakiet franczyzowy biorcy franczyzy.