REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypowiedzenie umowy franczyzy zawartej na czas określony z opcją przedłużenia

Marek Pasiński
Radca prawny
Wypowiedzenie franczyzy
Wypowiedzenie franczyzy

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce powstają wątpliwości, czy można wypowiedzieć umowę franczyzy zawartą na czas oznaczony z zapisaną w umowie możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne okresy.

Umowa franczyzy (franchisingowa) ma charakter umowy wzajemnej. Praktyczny model tej umowy kształtuje się następująco.

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie umowy, franczyzobiorca (franchisingobiorca, partner) uzyskuje od franczyzodawcy (franchisingodawcy, organizatora sieci) zezwolenie (franschise) na wykorzystywanie (sprawdzonego) sposobu prowadzenia określonej działalności gospodarczej i oznaczeń stosowanych przez franczyzodawcę, w zamian za wynagrodzenie (okresowe opłaty franchisingowe). 

Umowa franczyzy jest zawierana na czas oznaczony lub nieoznaczony, rodzi więc, podobnie jak umowa najmu lub dzierżawy, zobowiązanie o charakterze trwałym.

Oczywiście są też definicje bardziej „przyjazne”, jedna z internetowych stron o franczyzie podaje, że franczyza „daje synergię doświadczeń”. Moim zdaniem, najkrótsza i najbardziej wdzięczna definicja franszyzy.

REKLAMA

W polskim systemie prawnym umowa franczyzowa jest tzw. umową nienazwaną zawieraną na podstawie przepisu art. 3531 kodeksu cywilnego (zasada swobody umów). Treść tej umowy nie jest uregulowana żadną ustawą. Nie reguluje jej również żaden z aktów niższego rzędu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjmuje się, że są to umowy o treści mieszanej, które mogą łączyć w sobie elementy umów nazwanych takich jak dzierżawa praw, sprzedaż, zlecenie, umowa licencyjna czy umowa agencji.

Polecamy: serwis Ryczałt

Zdarza się (w praktyce dosyć często) że umowa franczyzy zawiera taki oto zapis „umowę zawiera się na czas oznaczony 5 lat, z automatycznym jej przedłużeniem, na okres kolejnych 5 lat pod warunkiem, że działalność (określona w umowie) będzie nadal prowadzona”. 

Przyjmijmy założenie, że umowa nie przewiduje możliwości wcześniejszego jej rozwiązania, wypowiedzenia, czy też odstąpienia od niej przez franczyzobiorcę. Oczywiście, w świetle zasady swobody umów i autonomii stron w kształtowaniu stosunków jest to dopuszczalne, chociażby dlatego, że obie strony umowy to przedsiębiorcy względem których oczekuje się podwyższonej staranności w działaniu.

Co wynika w praktyce z takiego zapisu? Czy jest to umowa na czas określony czy też nieokreślony?

Po pierwsze kodeks. Z przepisu art. 3651 k.c., wynika, że zobowiązanie bezterminowe o charakterze ciągłym wygasa po wypowiedzeniu przez dłużnika lub wierzyciela z zachowaniem terminów umownych, ustawowych lub zwyczajowych, a wobec braku takich terminów niezwłocznie po wypowiedzeniu. Umowa franczyzy jest zobowiązaniem o charakterze ciągłym. 

Brzmienie powołanego zapisu umowy sugeruje, że umowa jest umową terminową. Tym niemniej powstaje poważna wątpliwość, czy rzeczywiście tak jest.

Polecamy: serwis PIT

Umowa zostaje zawarta na czas oznaczony 5 lat, z automatycznym jej przedłużeniem na okres kolejnych 5 lat pod warunkiem, że działalność będzie nadal prowadzona.
Przedłużenie okresu obowiązywania umowy powoduje, że umowa wiąże strony w niezmienionym brzmieniu. Oznacza to, że również postanowienie o automatycznym przedłużeniu okresu trwania umowy będzie nadal wiążące. 

Powstaje zatem bardzo istotne pytanie, jaki będzie dalszy los zobowiązania po upływie 10 lat od daty podpisania umowy?

Teoretycznie odpowiedzi są dwie. 

Można argumentować, że po 10 latach umowa wygasa z powodu upływu okresu na jaki została zawarta. Innymi słowy odpowiedź sprowadza się do stwierdzenia, że umowa jest umową zawartą na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 10 lat. 

Z drugiej strony, nie pozbawiona racji jest argumentacja, że po raz kolejny okres obowiązywania umowy ulegnie automatycznemu przedłużeniu o kolejne 5 lat, a po tym okresie o kolejnych 5 lat itd.

W konsekwencji umowa taka nie jest jednak umową terminową, a zatem istnieje możliwość jej wypowiedzenia na podstawie przepisu art. 3651 k.c., (przepis bezwzględnie obowiązujący). W takiej sytuacji, gdy ani umowa, ani ustawa nie przewidują terminu wypowiedzenia, umowa wygasałaby niezwłocznie po jej wypowiedzeniu. 

A w praktyce? W praktyce, w sprawach spornych, szanse powodzenia argumentacji rozstrzygnie Sąd.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA