Franczyza w pigułce
REKLAMA
REKLAMA
Franczyza to umowa, zgodnie z którą dwa podmioty gospodarcze decydują się na współpracę. Jedna ze stron – franczyzodawca przekazuje drugiej franczyzobiorcy swoją wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działalnościgospodarczej oraz zezwala na sprzedaż produktów bądź usług pod swoja marką,czyli tak zwany pakiet franczyzowy. Umowa franczyzowa ma charakter trwały.Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy za licencje oraz zwykle co miesiąc uiszczaopłatę franczyzową. W zamian otrzymuje odfranczyzodawcy nieprzerwanie cały know – how niezbędny do prowadzeniadziałalności. Firma działająca w ramach siecifranczyzowej zachowuje pełną niezależność gospodarczą, prawną i organizacyjną.Przez cały czas trwania umowy franczyzodawca jest wyłącznym właścicielem znakutowarowego i marki sieci. Zobowiązuje się do wspierania franczyzobiorcy wiedzą,jak prowadzić biznes. Korzyścią, jaką otrzymuje ze współpracy jest zysk z opłatjakie pobiera od franczyzobiorcy.
REKLAMA
Korzyści i wady franczyzy
KORZYŚCI | WADY |
Renomowana marka Sprawdzony pomysł Know-how wypracowany latami Pomoc na starcie -lokalizacja -wyposażenie -logistyka -rekrutacja -szkolenia Wspólna promocja w skali kraju bądź regionu Korzyści skali przy zakupie towarów Większa wiarygodność kredytowa Mniejsze ryzyko przedsięwzięcia Innowacyjne produkty opracowywane przez centralę | Ograniczona swoboda działań Część zarobku trafia do właściciela licencji franczyzowej Umowa franczyzowa zawiera ograniczenia w zakresie sprzedaży czy przenoszenia praw własności do jednostki franczyzowej na osoby trzecie Polityka franczyzodawcy może wpływać na zyskowność franczyzobiorcy Franczyzodawca może popełniać błędy w polityce kierowania |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.