REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawna regulacja franczyzy

Joanna Nadolska

REKLAMA

REKLAMA

Akty, które regulują umowę franczyzy to kodeks cywilny i przepisy prawa polskiego jak również akty prawa międzynarodowego.

REKLAMA

Kodeks cywilny zalicza umowę franczyzy do umów nienazwanych – tzn. nie ona jest uregulowana w sposób bezpośredni w kc, zawierana jest w granicach tzw. swobody umów. Ze względu na zasadę swobody umów, stosunki prawne regulowane umową nienazwaną (tu umową franchisingu) kreowane są przez strony w sposób dowolny i odpowiadający stronom. Treść umowy nienazwanej nie może być jednak sprzeczna z prawem, tzn. jej cel, zapisy i efekty nie mogą naruszać żadnych przepisów prawa.

REKLAMA

Umowa franczyzy to umowa dwustronna (obowiązek świadczenia ciąży na obydwu stronach), kauzalną (uzależniona jest od podstawy jej dokonania), wzajemną i konsensualną (dochodzi do skutku w momencie złożenia przez strony oświadczeń woli). Stronami umowy franchisingowej mogą być zarówno osoby fizyczne i prawne.
Do umowy franczyzowej stosuje się wszystkie zasady zawierania umów, zawarte w kc, dotyczą one: sposobu i formy zawarcia umowy, wad oświadczeń woli (artykuły 56-116 kc), jak również przepisy dotyczące zobowiązań.

REKLAMA

Umowa franchisingowa powinna określać prawa franczyzobiorcy do działania we własnym imieniu i na własny rachunek oraz jego obowiązki w tym zakresie. Umowa ta reguluje doradztwo franczyzodawcy na rzecz franczyzobiorcy, ustala obowiązki finansowe na rzecz franczyzodawcy, a przede wszystkim zezwala franczyzobiorcy na posługiwanie się dobrami chronionymi będącymi w posiadaniu franczyzodawcy (znaki towarowe, patenty know-how itp.)

Mając na względzie przedmiot umowy franszyzy stosuje się następujące przepisy prawa polskiego:
• przepisy dotyczące firmy wprowadzone zmianami do art. 43 kodeksu cywilnego na mocy ustawy z dnia 14 lutego 2003 o zmianie ustawy – Kodeks Cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2003 nr 49, poz 408).
• Ustawa Prawo własności przemysłowej – przepisy dotyczące znaku towarowego
• Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w zakresie zachowania tajemnicy, znaku towarowego
• Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – w zakresie oceny legalności umów franchisingu
• Ustawa o prawie autorskim i prawach pośrednich

Międzynarodowe akty prawne
• Rozporządzenie komisji Europejskiej z 22 grudnia 1999 r. 2790/1999 określające umowy franchisingu i dopuszczalne w jej ramach klauzule umowne. Odnosi się do wybranych porozumień pionowych ograniczających konkurencję i uzgodnionych praktyk monopolistycznych dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
• Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu, został stworzony i wprowadzony w życie przez stowarzyszenia franchisingowe krajów Unii Europejskiej Przystępując do Europejskiej Federacji Franchisingu nowi członkowie przyjmują do wiadomości Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu i zobowiązują się do jego stosowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA