REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki dawcy franczyzy

Joanna Nadolska

REKLAMA

REKLAMA

Franczyzodawca decydując się na organizację sieci, musi wiedzieć, że to on jest "trzonem" całego przedsięwzięcia i swoją działalność prowadzić według określonych reguł, które mają obowiązywać tak jego samego jak i biorcę.

Dawca pomysłu na biznes, poprzez sieć franczyzową  ma możliwość dotarcia do większej liczby klientów. Wpływa to na zwiększenie sprzedaży, a poprzez zaangażowanie środków finansowych franczyzobiorców na szybki rozwój sieci. Sprawne działanie biznesu to przede wszystkim ustalenie jednolitego sposobu jego funkcjonowania dla wszystkich uczestników franczyzy.

REKLAMA

Zasady, reguły...

REKLAMA

Franczyzodawca przede wszystkim musi  pamiętać o swoich obowiązkach względem biorców. Dotyczy to np. obowiązku dopełnienia wszelkich formalności  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowania firmy. Na przykład - udzielając biorcy swojego znaku firmowego oraz know- how, dawca powinien posiadać uregulowaną prawnie zgodę na używanie znaku firmowego i nazwy firmy.

Franczyzodawca, jako ten doświadczony powinien także zadbać o swojego „podopiecznego” zapewniając opiekę organizacyjną, szkoleniową. Koniecznie jest też aby udostępnił swoja wiedzę z zakresu aranżacji nowej placówki franczyzowej.

Kolejną ważnym krokiem w rozwoju biznesu jest reklama i marketing. Tu obowiązek spoczywa na biorcach, ale przede wszystkim na dawcach franczyzy. Franczyzodawca powinien sporządzać badania marketingowe i informować franczyzobiorców o ich wynikach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oddać wiedzę...

REKLAMA

Franczyzodawca powinien opracować koncepcję funkcjonowania całej sieci, terytorium działania, sposób doboru franczyzobiorców. Jasno i przejrzyście powinny być określone przez franczyzodawcę procedury kontrolne. Na jego barkach ciąży również obowiązek sporządzenia podręcznika operacyjnego, pakietu franczyzowego także zasad sprzedaży licencji. To dawca franczyzy sporządza również umowę franczyzową.

Działania franczyzodawcy powinny skupiać się wokół poniższych zagadnień:
- postrzegania sieci franczyzowej jako całości
- dbałości o reklamę marki firmy, jej znaku handlowego
- utrzymania wizerunku firmy
- opracowania potwierdzonej sukcesem koncepcji firmy
- wypracowania spójnego systemu i wzorca funkcjonowania sieci
- ustalenia wysokości opłat licencyjnych uwzględniając sytuację na rynku
- opracowania systemu ułatwiającego komunikację dawcy i biorcy
- udzielenia niezbędnych dla biorcy informacji dotyczących funkcjonowania firmy.

Franczyzodawca powinien mieć świadomość tego, iż sprzedając swój know – how, ujawnia wszelkie tajemnice sukcesu i może sobie szybko "wyhodować" konkurenta. Rosnące zainteresowanie franczyzą świadczy o tym, że dla osiągnięcia większych zysków, pomysł na franczyzę jest dobry. Warto zatem podzielić się swoim doświadczeniem z innymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA