REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tworzenie podręcznika operacyjnego

Monika Mazur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podręcznik operacyjny jest jednym z dokumentów niezbędnym w budowaniu systemu franczyzowego, dlatego tak ważne jest aby jego zawartość była przemyślana i powiązana z treścią umowy.

Najczęściej w skład dokumentacji franczyzowej podmiotu tworzącego sieć franczyzową wchodzi:
1. list intencyjny ( określający warunki wstępnych negocjacji ),
2. umowa franczyzowa ( podstawowy dokument określający prawa i obowiązki obu stron ),
3. podręcznik operacyjny ( dokument szczegółowo określający zasady współpracy franczyzodawcy z franczyzobiorcą )

REKLAMA

Zawartość...

REKLAMA

Zawartość podręcznika operacyjnego jest ściśle powiązana z treścią umowy franczyzowej. Podręcznik operacyjny jest przekazywany franczyzobiorcy dopiero po zawarciu umowy, zatem już po podjęciu zobowiązań przez obie strony. Z tej przyczyny zasadniczo podręcznik operacyjny nie może nakładać na franczyzobiorcę większej ilości zobowiązań niż zostało to ustalone w umowie. W praktyce najczęściej podręcznik operacyjny rozwija i uszczegóławia zapisy umowne. W uproszczeniu można zatem wskazać, że postanowienia umowy są swoistym spisem treści podręcznika operacyjnego. 

Początek podręcznika operacyjnego powinna stanowić preambuła zawierająca podstawowe zasady, które przyświecają tworzonemu przez Franczyzodawcę systemowi. Dobrym pomysłem jest tu zamieszczenie misji biznesowej jaką kieruje się Franczyzodawca, podstawowych wartości etycznych, które maja wpływ na prowadzoną przez niego działalność gospodarczą. 

REKLAMA

Następnym elementem podręcznika operacyjnego powinna być część dotycząca obowiązków związanych z wizualizacją jednostki franczyzowej, tak by klient bez problemów mógł dostrzegł powiązanie franczyzobiorcy z franczyzodawcą. Wizualizacja jednostki franczyzowej jest jednym z podstawowych obowiązków franczyzobiorcy, zatem podręcznik operacyjny powinien dokładnie określać parametry m. in. kolorystyki czy wyposażenia jednostki. 

Specyfika franczyzy powoduje, iż sukces franczyzodawcy zależy bezpośrednio od działalności jednostek franczyzowych. Dlatego ważnym ( być może najważniejszym ) elementem podręcznika powinna być część poświęcona zasadom obsługi klienta. Satysfakcja klienta jest bowiem niezbędnym czynnikiem by sieć mogła się rozwijać. Przy tym należy pamiętać, ze zadowolenie lub jego brak z usługi czy zakupionego towaru klient identyfikuje nie tylko z jednostką w której dokonał zakupu ale także z całą marką.
Zbyt ogólne określenie standardu świadczenia usług jakiego będzie wymagał franczyzodawca od franczyzobiorcy może wpłynąć niekorzystnie na biznes franczyzodawcy. Z taką sytuacja będziemy mieli do czynienia jeśli w wyniku działań franczyzobiorcy opinia o marce i renomie franczyzodawcy ulegnie pogorszeniu. usługi lub dokonujących sprzedaży towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawca w ramach realizowanej strategii rozwoju sieci franczyzowej musi zaproponować potencjalnym franczyzobiorcom korzyści, które przekonają go do wejścia do sytemu. Oczywiście korzyści powinny być zagwarantowane przede wszystkim w umowie, jednak zasadnym jest szczegółowe określenie ich w podręczniku operacyjnym. W tym dokumencie należy określić jaką pomoc i na jakich warunkach gwarantuje w okresie obowiązywania umowy franczyzodawca. W jaki sposób franczyzobiorca może zwrócić się o pomoc i termin w jakim ja uzyska. Dodatkowo jeśli w ramach sytemu zagwarantowane są szkolenia franczyzobiorców – również powinno się określić zasady uczestnictwa w nich w treści podręcznika operacyjnego. Jeśli częścią udostępnionego franczyzą know – how jest sposób pozyskiwania klientów – podręcznik może zawierać wzory dokumentów, które może wykorzystać franczyzobiorca.

Należy pamiętać, że podręcznik operacyjny nie jest dokumentem niezmiennym. Powinien być aktualizowany za każdym razem, gdy zmianie ulegają zapisy umowy, do których się odnosi. Podręcznik operacyjny ma służyć przede wszystkim pomocą w wykonywaniu obowiązków i egzekwowaniu uprawnień dla franczyzobiorcy. 

Monika Mazur
Auxilium S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA