REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tworzenie podręcznika operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Mazur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podręcznik operacyjny jest jednym z dokumentów niezbędnym w budowaniu systemu franczyzowego, dlatego tak ważne jest aby jego zawartość była przemyślana i powiązana z treścią umowy.

Najczęściej w skład dokumentacji franczyzowej podmiotu tworzącego sieć franczyzową wchodzi:
1. list intencyjny ( określający warunki wstępnych negocjacji ),
2. umowa franczyzowa ( podstawowy dokument określający prawa i obowiązki obu stron ),
3. podręcznik operacyjny ( dokument szczegółowo określający zasady współpracy franczyzodawcy z franczyzobiorcą )

REKLAMA

REKLAMA

Zawartość...

Zawartość podręcznika operacyjnego jest ściśle powiązana z treścią umowy franczyzowej. Podręcznik operacyjny jest przekazywany franczyzobiorcy dopiero po zawarciu umowy, zatem już po podjęciu zobowiązań przez obie strony. Z tej przyczyny zasadniczo podręcznik operacyjny nie może nakładać na franczyzobiorcę większej ilości zobowiązań niż zostało to ustalone w umowie. W praktyce najczęściej podręcznik operacyjny rozwija i uszczegóławia zapisy umowne. W uproszczeniu można zatem wskazać, że postanowienia umowy są swoistym spisem treści podręcznika operacyjnego. 

Początek podręcznika operacyjnego powinna stanowić preambuła zawierająca podstawowe zasady, które przyświecają tworzonemu przez Franczyzodawcę systemowi. Dobrym pomysłem jest tu zamieszczenie misji biznesowej jaką kieruje się Franczyzodawca, podstawowych wartości etycznych, które maja wpływ na prowadzoną przez niego działalność gospodarczą. 

Następnym elementem podręcznika operacyjnego powinna być część dotycząca obowiązków związanych z wizualizacją jednostki franczyzowej, tak by klient bez problemów mógł dostrzegł powiązanie franczyzobiorcy z franczyzodawcą. Wizualizacja jednostki franczyzowej jest jednym z podstawowych obowiązków franczyzobiorcy, zatem podręcznik operacyjny powinien dokładnie określać parametry m. in. kolorystyki czy wyposażenia jednostki. 

REKLAMA

Specyfika franczyzy powoduje, iż sukces franczyzodawcy zależy bezpośrednio od działalności jednostek franczyzowych. Dlatego ważnym ( być może najważniejszym ) elementem podręcznika powinna być część poświęcona zasadom obsługi klienta. Satysfakcja klienta jest bowiem niezbędnym czynnikiem by sieć mogła się rozwijać. Przy tym należy pamiętać, ze zadowolenie lub jego brak z usługi czy zakupionego towaru klient identyfikuje nie tylko z jednostką w której dokonał zakupu ale także z całą marką.
Zbyt ogólne określenie standardu świadczenia usług jakiego będzie wymagał franczyzodawca od franczyzobiorcy może wpłynąć niekorzystnie na biznes franczyzodawcy. Z taką sytuacja będziemy mieli do czynienia jeśli w wyniku działań franczyzobiorcy opinia o marce i renomie franczyzodawcy ulegnie pogorszeniu. usługi lub dokonujących sprzedaży towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawca w ramach realizowanej strategii rozwoju sieci franczyzowej musi zaproponować potencjalnym franczyzobiorcom korzyści, które przekonają go do wejścia do sytemu. Oczywiście korzyści powinny być zagwarantowane przede wszystkim w umowie, jednak zasadnym jest szczegółowe określenie ich w podręczniku operacyjnym. W tym dokumencie należy określić jaką pomoc i na jakich warunkach gwarantuje w okresie obowiązywania umowy franczyzodawca. W jaki sposób franczyzobiorca może zwrócić się o pomoc i termin w jakim ja uzyska. Dodatkowo jeśli w ramach sytemu zagwarantowane są szkolenia franczyzobiorców – również powinno się określić zasady uczestnictwa w nich w treści podręcznika operacyjnego. Jeśli częścią udostępnionego franczyzą know – how jest sposób pozyskiwania klientów – podręcznik może zawierać wzory dokumentów, które może wykorzystać franczyzobiorca.

Należy pamiętać, że podręcznik operacyjny nie jest dokumentem niezmiennym. Powinien być aktualizowany za każdym razem, gdy zmianie ulegają zapisy umowy, do których się odnosi. Podręcznik operacyjny ma służyć przede wszystkim pomocą w wykonywaniu obowiązków i egzekwowaniu uprawnień dla franczyzobiorcy. 

Monika Mazur
Auxilium S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA