reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Rodzaje franczyzy cz.I

Rodzaje franczyzy cz.I

Proces dostosowania się franchisingu do różnych warunków rynkowych, wykształcił wiele form franczyzy, które można podzielić według kryteriów m.in. rodzaju działalności gospodarczej albo też sposobu organizacji systemu.

Kryterium - Rodzaj działalności:

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją fachową wiedzę i doświadczenie w postaci asortymentu towarów oraz informacji o ich sprzedaży. Franczyzobiorca natomiast oznacza prowadzony przez siebie punkt franczyzowy znakiem towarowym franczyzodawcy. Opierając się na know – how franczyzodawcy, franczyzobiorca wykorzystuje fachową wiedzę partnera franczyzowego w zakresie wizualizacji punktu, asortymentu, personelu oraz marketingu. Jednakże to na nim spoczywa dystrybucja dostarczonych przez franczyzodawców towarów.

Przedmiotem tego franchisingu jest zatem prowadzenie działalności handlowej. Na tej zasadzie funkcjonują punkty dealerskie. Należą do tego systemu branże, które zajmują się dystrybucją: artykułów spożywczych i przemysłowych, artykułów zdrowotnych, odzieży i obuwia, artykułów dziecięcych, kosmetyków, biżuterii, upominków, AGD, RTV i telekomunikacji, artykułów wyposażenia wnętrz jak również stacje paliw, handlu nieruchomościami, samochodami.

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją wiedzę w postaci receptur i wykonywania usługi. We franczyzie usługowej franczyzobiorca oznacza swój punkt znakiem towarowym franczyzodawcy i jak w przypadku poprzednim korzysta ze wsparcia i doświadczenia partnera franczyzowego. Na tych zasadach działają partnerzy w hotelarstwie, kosmetyce, fryzjerstwie, usługach dla biznesu, gastronomii, zakładach mechaniki pojazdowej, wynajmie samochodów czy turystyce

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją wiedzę w postaci technologii produkcji i tajemnicy produkcji. Przedmiotem umowy jest produkcja określonych wyrobów o identycznej jakości i takich samych cechach zewnętrznych, jakie mają dobra produkowane przez macierzyste przedsiębiorstwo franczyzodawcy. Ważne jest też, aby umowa jasno określała sposób dostarczenia surowców do wyrobu produktów, jak również zbywania gotowych wyrobów. Franczyzobiorca zobligowany jest również do używania znaku firmowego jednostki macierzystej. 

franczyzodawca jest producentem , a franczyzobiorca zajmuje się dystrybucją jego towarów i świadczeniem usług z zastosowaniem tych towarów – np. salony fryzjerskie.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kopeć & Zaborowski

Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama