REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Proces dostosowania się franchisingu do różnych warunków rynkowych, wykształcił wiele form franczyzy, które można podzielić według kryteriów m.in. rodzaju działalności gospodarczej albo też sposobu organizacji systemu.

Kryterium - Rodzaj działalności:

REKLAMA

Franczyza handlowa...

REKLAMA

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją fachową wiedzę i doświadczenie w postaci asortymentu towarów oraz informacji o ich sprzedaży. Franczyzobiorca natomiast oznacza prowadzony przez siebie punkt franczyzowy znakiem towarowym franczyzodawcy. Opierając się na know – how franczyzodawcy, franczyzobiorca wykorzystuje fachową wiedzę partnera franczyzowego w zakresie wizualizacji punktu, asortymentu, personelu oraz marketingu. Jednakże to na nim spoczywa dystrybucja dostarczonych przez franczyzodawców towarów.

Przedmiotem tego franchisingu jest zatem prowadzenie działalności handlowej. Na tej zasadzie funkcjonują punkty dealerskie. Należą do tego systemu branże, które zajmują się dystrybucją: artykułów spożywczych i przemysłowych, artykułów zdrowotnych, odzieży i obuwia, artykułów dziecięcych, kosmetyków, biżuterii, upominków, AGD, RTV i telekomunikacji, artykułów wyposażenia wnętrz jak również stacje paliw, handlu nieruchomościami, samochodami.

Franczyza usługowa...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją wiedzę w postaci receptur i wykonywania usługi. We franczyzie usługowej franczyzobiorca oznacza swój punkt znakiem towarowym franczyzodawcy i jak w przypadku poprzednim korzysta ze wsparcia i doświadczenia partnera franczyzowego. Na tych zasadach działają partnerzy w hotelarstwie, kosmetyce, fryzjerstwie, usługach dla biznesu, gastronomii, zakładach mechaniki pojazdowej, wynajmie samochodów czy turystyce

Franczyza produkcyjna /przemysłowa ...

franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy swoją wiedzę w postaci technologii produkcji i tajemnicy produkcji. Przedmiotem umowy jest produkcja określonych wyrobów o identycznej jakości i takich samych cechach zewnętrznych, jakie mają dobra produkowane przez macierzyste przedsiębiorstwo franczyzodawcy. Ważne jest też, aby umowa jasno określała sposób dostarczenia surowców do wyrobu produktów, jak również zbywania gotowych wyrobów. Franczyzobiorca zobligowany jest również do używania znaku firmowego jednostki macierzystej. 

Franczyza mieszana...

franczyzodawca jest producentem , a franczyzobiorca zajmuje się dystrybucją jego towarów i świadczeniem usług z zastosowaniem tych towarów – np. salony fryzjerskie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

Jakie korzyści ma wykonawca, wnosząc wadium w formie niepieniężnej

Wadium to powszechne narzędzie, wykorzystywane w przetargach i znane wielu przedsiębiorcom. W kwietniu 2024 r. na zlecenie UNIQA zostało przeprowadzone badanie* wśród mikro i małych przedsiębiorstw, świadczących usługi budowlane na rzecz podmiotów prawnych. Według badania aż 71 proc. z tych firm, biorąc udział w przetargach, spotkało się z koniecznością wniesienia wadium. 

Cyberprzestępcy wykradają dane osobowe najchętniej z małych firm. Większość z nich jest przekonana o dobrej ochronie przed cyberatakami

Jednak rzeczywistość pokazuje, że to przekonanie o bezpieczeństwie danych osobowych pracowników, generuje tylko dodatkowe zagrożenie. W rzeczywistości dla hakerów dotarcie do tych danych nie stanowi żadnego problemu. Problemy za to mają potem pracownicy, których dane skradziono.

Wzrost gospodarczy w Polsce w 2024 r. wciąż słaby, ale i jak mocniejszy niż w Niemczech. Kiedy silniejszy trend wzrostowy w gospodarkach

Zbierane przez Deloitte rynkowe i instytucjonalne prognozy wzrostu PKB wskazują, że w 2024 r. sięgnie on 2,1 proc. w Europie Środkowej i 2,9 proc. w Polsce, a zaledwie 0,3 proc. w Niemczech. W dłuższym okresie otwartą kwestią pozostaje, czy Polska utrzyma tempo wzrostu gospodarczego pozwalające na osiągnięcie poziomu życia krajów Europy Zachodniej.

REKLAMA

Prawo autorskie. Prezydent zdecydował w sprawie nowej ustawy

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Co z wynagrodzeniem dla twórców?

Ekipy budowlane gwałtownie poszukują zleceń i obniżają ceny usług. To efekt rozpoczynającego się kryzysu w budowie domów i mieszkań

Pogarszająca się kondycja branży budowalnej zmieniła relację popytu i podaży na rynku usług z nią związanych. Obecnie widoczny jest spadek zapotrzebowania na usługi budowlane, zarówno ze strony inwestorów publicznych, jak i prywatnych.

REKLAMA