REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System franczyzowy kusi inwestorów

Irina Nowochatko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek franczyzy cechuje wysoki stopień dojrzałości. Na początku 2008 roku 19 tys. krajowych franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci. Czy działanie na licencji jest bardziej korzystne niż prowadzenie biznesu na własną rękę?

Eksperci z firmy Profit system podają, że w pierwszej połowie tego roku wzrosła liczba ofert dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. W tym okresie na rynku pojawiło się 480 propozycji, co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu 2008 roku. Na rynku krajowym powstało także więcej sklepów i punktów usługowych prowadzonych na tej zasadzie – 26,6 tys. Jest to wzrost o 19,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.
W Polsce franczyza rozwija się głównie w handlu i usługach. Najbardziej znane są sklepy odzieżowe np. Reserved, Cropp Town czy House. Z kolei w usługach przede wszystkim są to punkty gastronomiczne.
Co zatem kusi przedsiębiorców, by spróbować swoich szans w sieci?

REKLAMA

Działanie pod znaną marką

Uruchomienie i prowadzenie własnego biznesu jest poważnym wyzwaniem, które wymaga stałych nakładów finansowych. Z kolei działalność firmy w systemie partnerstwa franczyzowego opiera się na ciekawym pomyśle i sprawdzonej metodzie.
W ramach obowiązującej umowy franczyzy przedsiębiorca ma prawo działać pod cenioną i dobrze znaną marką. Działanie pod wypromowaną przez franczyzodawcę marką jest podstawą funkcjonowania tego systemu. Obecność w sieci ułatwia także dystrybucję produktów lub usług.
Przystąpienie do systemu minimalizuje również ryzyko porażki. Franczyzobiorca przejmuje wypracowane standardy i korzysta ze sprawdzonych rozwiązań. Sprzedaje towary i usługi, które są już dobrze znane klientom.

Korzyść obustronna

REKLAMA

Sieć franczyzowa rozwija się w takim tempie, w jakim franczyzodawca jest w stanie pozyskać i wyszkolić franczyzobiorców, a także rozwijać swoją infrastrukturę.
Powiększając sieć za pomocą franczyzy franczyzodawca między innymi minimalizuje koszty związane z utworzeniem kolejnych placówek. W większości płacą za to franczyzobiorcy.
Oprócz tego będą oni zobowiązani do zapłacenia opłat franczyzowych. Franczyzodawca będzie miał także mniejsze wydatki związane z promocją i reklamą firmy, ponieważ najczęściej to franczyzobiorcy uiszczają opłaty na fundusz promocyjno-reklamowy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiększenie sieci zapewnia także szybszy i bardziej sprawny rozwój firmy, ponieważ franczyzobiorcy zajmują się tworzeniem nowych placówek na lokalnym rynku, który jest im dobrze znany.
Ponadto korzystne jest również to, że w ramach sieci obowiązuje uporządkowany system reklamacji, co oznacza że odpowiedzialność za efekty swoich działań ponosi franczyzobiorca. Jego klienci nie mogą zgłaszać ewentualnych roszczeń bezpośrednio franczyzodawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA