REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty na rzecz franczyzodawcy

Joanna Nadolska
Opłaty na rzecz franczyzodawcy
Opłaty na rzecz franczyzodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Ciężar, który musi ponieść każdy biorca franczyzy, wchodząc do systemu będąc świadomym tego obowiązku - to opłaty na rzecz dawcy.

Opłaty na rzecz franczyzodawcy - strukturę opłat oraz ich wysokość powinien określić franczyzodawca. Dawca powinien zdawać sobie sprawę z nakładów inwestycyjnych, które ponosi biorca, by stać się pełnoprawnym uczestnikiem systemu franczyzowego. Zadaniem franczyzodawcy jest również określenie wyników finansowych, które on i jego franczyzobiorcy będą w stanie osiągnąć.

REKLAMA

Przychód franczyzodawcy z tytułu udzielonych licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego przybiera z reguły następujące trzy formy, którymi są: 

REKLAMA

• Wstępna opłata franczyzowa (ang. an initial franchise fee) – na jej wysokość składają się takie czynniki jak: zakres i charakter wsparcia oferowanego franczyzobiorcom przez franczyzodawcę poprzez usługi wstępne i bieżące, koszt ego wsparcia dla franczyzodawcy, finanse, którymi dysponuje franczyzobiorca, wysokość wstępnych opłat franczyzowych, które pobiera konkurencja, wartości znaku towarowego i know – how, przekazanego przez franczyzodawcę, wyjątkowość,koncepcji prowadzenia działalności gospodarczej oferowanej przez franczyzodawcę, obszaru, na którym będzie działał franczyzobiorca, okres obowiązywania umowy franczyzowej.

• Bieżąca opłata franczyzowa (ang. an on-going franchise fee; a royalty) – opłata pobierana przez franczyzodawcę za korzystanie z jego znaku towarowego, wiedzy i doświadczenia oraz za wsparcie w postaci usług bieżących jakich udziela na podstawie umowy. Opłata ta to procent od wartości sprzedaży realizowanej przez franczyzobiorcę. Opłata bieżąca jest głównym źródłem bieżących przychodów dla franczyzodawcy, dlatego wysokość jej winna być ustalona w taki sposób aby był on w stanie w sposób ciągły wspierać rozwój systemu. 

• Wpłata na wspólny fundusz marketingowy (ang. an advertising contribution; an advertising fee) – dla biorcy ważna jest rozpoznawalność marki a poprzez nią rozpoznawalność marki na rynku. Służyć temu ma opłata pobierana przez franczyzodawców od biorców, przeznaczona tylko i wyłącznie na kampanię reklamową. Wysokość pobieranych opłat powinna być proporcjonalne do kwoty wydatków koniecznych do przeprowadzenia skutecznych działań promocyjnych. Z puli funduszu marketingowego finansowane są także działania public relations sieci franczyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA