REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty na rzecz franczyzodawcy

Joanna Nadolska
Opłaty na rzecz franczyzodawcy
Opłaty na rzecz franczyzodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Ciężar, który musi ponieść każdy biorca franczyzy, wchodząc do systemu będąc świadomym tego obowiązku - to opłaty na rzecz dawcy.

Opłaty na rzecz franczyzodawcy - strukturę opłat oraz ich wysokość powinien określić franczyzodawca. Dawca powinien zdawać sobie sprawę z nakładów inwestycyjnych, które ponosi biorca, by stać się pełnoprawnym uczestnikiem systemu franczyzowego. Zadaniem franczyzodawcy jest również określenie wyników finansowych, które on i jego franczyzobiorcy będą w stanie osiągnąć.

REKLAMA

Przychód franczyzodawcy z tytułu udzielonych licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego przybiera z reguły następujące trzy formy, którymi są: 

REKLAMA

• Wstępna opłata franczyzowa (ang. an initial franchise fee) – na jej wysokość składają się takie czynniki jak: zakres i charakter wsparcia oferowanego franczyzobiorcom przez franczyzodawcę poprzez usługi wstępne i bieżące, koszt ego wsparcia dla franczyzodawcy, finanse, którymi dysponuje franczyzobiorca, wysokość wstępnych opłat franczyzowych, które pobiera konkurencja, wartości znaku towarowego i know – how, przekazanego przez franczyzodawcę, wyjątkowość,koncepcji prowadzenia działalności gospodarczej oferowanej przez franczyzodawcę, obszaru, na którym będzie działał franczyzobiorca, okres obowiązywania umowy franczyzowej.

• Bieżąca opłata franczyzowa (ang. an on-going franchise fee; a royalty) – opłata pobierana przez franczyzodawcę za korzystanie z jego znaku towarowego, wiedzy i doświadczenia oraz za wsparcie w postaci usług bieżących jakich udziela na podstawie umowy. Opłata ta to procent od wartości sprzedaży realizowanej przez franczyzobiorcę. Opłata bieżąca jest głównym źródłem bieżących przychodów dla franczyzodawcy, dlatego wysokość jej winna być ustalona w taki sposób aby był on w stanie w sposób ciągły wspierać rozwój systemu. 

• Wpłata na wspólny fundusz marketingowy (ang. an advertising contribution; an advertising fee) – dla biorcy ważna jest rozpoznawalność marki a poprzez nią rozpoznawalność marki na rynku. Służyć temu ma opłata pobierana przez franczyzodawców od biorców, przeznaczona tylko i wyłącznie na kampanię reklamową. Wysokość pobieranych opłat powinna być proporcjonalne do kwoty wydatków koniecznych do przeprowadzenia skutecznych działań promocyjnych. Z puli funduszu marketingowego finansowane są także działania public relations sieci franczyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA