Opłaty na rzecz franczyzodawcy
REKLAMA
REKLAMA
Opłaty na rzecz franczyzodawcy - strukturę opłat oraz ich wysokość powinien określić franczyzodawca. Dawca powinien zdawać sobie sprawę z nakładów inwestycyjnych, które ponosi biorca, by stać się pełnoprawnym uczestnikiem systemu franczyzowego. Zadaniem franczyzodawcy jest również określenie wyników finansowych, które on i jego franczyzobiorcy będą w stanie osiągnąć.
REKLAMA
Przychód franczyzodawcy z tytułu udzielonych licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego przybiera z reguły następujące trzy formy, którymi są:
REKLAMA
• Wstępna opłata franczyzowa (ang. an initial franchise fee) – na jej wysokość składają się takie czynniki jak: zakres i charakter wsparcia oferowanego franczyzobiorcom przez franczyzodawcę poprzez usługi wstępne i bieżące, koszt ego wsparcia dla franczyzodawcy, finanse, którymi dysponuje franczyzobiorca, wysokość wstępnych opłat franczyzowych, które pobiera konkurencja, wartości znaku towarowego i know – how, przekazanego przez franczyzodawcę, wyjątkowość,koncepcji prowadzenia działalności gospodarczej oferowanej przez franczyzodawcę, obszaru, na którym będzie działał franczyzobiorca, okres obowiązywania umowy franczyzowej.
• Bieżąca opłata franczyzowa (ang. an on-going franchise fee; a royalty) – opłata pobierana przez franczyzodawcę za korzystanie z jego znaku towarowego, wiedzy i doświadczenia oraz za wsparcie w postaci usług bieżących jakich udziela na podstawie umowy. Opłata ta to procent od wartości sprzedaży realizowanej przez franczyzobiorcę. Opłata bieżąca jest głównym źródłem bieżących przychodów dla franczyzodawcy, dlatego wysokość jej winna być ustalona w taki sposób aby był on w stanie w sposób ciągły wspierać rozwój systemu.
• Wpłata na wspólny fundusz marketingowy (ang. an advertising contribution; an advertising fee) – dla biorcy ważna jest rozpoznawalność marki a poprzez nią rozpoznawalność marki na rynku. Służyć temu ma opłata pobierana przez franczyzodawców od biorców, przeznaczona tylko i wyłącznie na kampanię reklamową. Wysokość pobieranych opłat powinna być proporcjonalne do kwoty wydatków koniecznych do przeprowadzenia skutecznych działań promocyjnych. Z puli funduszu marketingowego finansowane są także działania public relations sieci franczyzowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.