Franczyza w dobie recesji
REKLAMA
REKLAMA
Obroty firm działających we franczyzie przekroczyły już 72 mld złotych. Przedsiębiorcy wchodzący do sieci franczyzowych w ubiegłym roku zainwestowali w swoje firmy 1,15 mld złotych co oznacza wzrost wydatków o prawie 40% w porównaniu z rokiem 2007. Analitycy są zdania, że rynek jeszcze nie wyczerpał swojego potencjału. Szacują że w tym roku liczba punktów sprzedaży franczyzowej wzrośnie o co najmniej 10%, a jeżeli chodzi o przychody franczyzobiorców, będą one uzależnione od ogólnej koniunktury gospodarczej.
REKLAMA
Niższe koszty
REKLAMA
Popularność tej formy działalności wiąże się z licznymi korzyściami oraz przede wszystkim kosztami, które w przypadku biznesu franczyzowego mogą być niższe nawet do 50%. Franczyza to umowa, zgodnie z którą dwa podmioty gospodarcze decydują się na współpracę. Jedna ze stron – franczyzodawca przekazuje drugiej franczyzobiorcy swoją wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zezwala na sprzedaż produktów bądź usług pod swoja marką, czyli tak zwany pakiet franczyzowy. Umowa franczyzowa ma charakter trwały. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy za licencje oraz zwykle co miesiąc uiszcza opłatę franczyzową i marketingową. W zamian otrzymuje od franczyzodawcy nieprzerwanie cały know – how niezbędny do prowadzenia działalności. Jednocześnie firma działająca w ramach sieci franczyzowej zachowuje pełną niezależność gospodarczą, prawną i organizacyjną.
Przez cały czas trwania umowy franczyzodawca jest wyłącznym właścicielem znaku towarowego i marki sieci. Zobowiązuje się do wspierania franczyzobiorcy wiedzą, jak prowadzić biznes. Korzyścią, jaką otrzymuje ze współpracy jest zysk z opłat jakie pobiera od franczyzobiorcy. Podejmując decyzję o rozpoczęciu działalności pod cudzym szyldem można zaoszczędzić nie tylko na kosztach uruchomienia działalności, ale również na kosztach promocji w pierwszym okresie działalności, gdyż znana marka przyciąga klientów.
Rozpoczynając działalność biznesową w okresie recesji nie bez znaczenia jest szybki napływ klientów. Znana marka zakupiona od franczyzodawcy gwarantuje napływ klientów, a co za tym idzie szybsze osiąganie przez franczyzobiorcę zysków. Okres taki potrafi skrócić się wręcz o połowę. Wiele sieci gwarantuje już pierwszy zarobek już po 3-4 miesiącach od uruchomienia punktu franczyzowego. Według wyliczeń ekspertów po przystąpieniu do sieci przez działającą już na rynku placówkę zysk z prowadzonej działalności wzrasta średnio o 20-30%. Dużo łatwiejszym jest również pozyskanie z banku środków finansowych na uruchomienie i finansowanie działalności.
Najlepsze rozwiązanie biznesowe
REKLAMA
Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, że franczyza to najlepsze rozwiązanie biznesowe w czasach recesji. Franczyzobiorcy działający w sieci otrzymują wiele korzyści płynących z takiej współpracy. Mogą korzystać z usług świadczonych przez pracowników operacyjnych franczyzodawcy, których zadaniem jest wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w trakcie prowadzenia firmy.
Franczyzobiorca korzysta również z działań reklamowych i promocyjnych podejmowanych przez franczyzodawcę organizowanych na skalę krajową. Franczyzobiorca zwykle potrzebuje niższych nakładów finansowych na rozpoczęcie działalności niż gdyby rozpoczynał ją samodzielnie. Kluczowa jest też możliwość zakupu towaru po atrakcyjnej cenie, gdyż franczyzodawca zamawia go zwykle w dużych ilościach i dzięki temu ma silna pozycje negocjacyjną.
Dzięki franczyzodawcy franczyzobiorca nie musi mieć specjalistycznej wiedzy, gdyż wszelkie jej braki są niwelowane przez specjalne programy szkoleniowe. Ponadto korzyścią dla franczyzobiorcy jest pomoc na starcie w doborze lokalizacji, wystroju wnętrza, wyposażeniu i logistyce oraz renoma płynąca z marki, sprawdzony pomysł, know-how wypracowany latami, większa wiarygodność kredytowa, mniejsze ryzyko przedsięwzięcia oraz innowacyjne produkty opracowywane przez centralę.
Największą jednak korzyścią dla franczyzobiorcy jest fakt, iż przez cały okres trwania umowy franczyzowej strony pozostają prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. O sukcesie współczesnego biznesu stanowi przede wszystkim dobry pomysł, rozpoznawalna marka oraz sprawdzony know-how. Wszystko to początkujący przedsiębiorca może kupić w pakiecie przystępując do sieci franczyzowej.
Edyta Gajda
Dział marketingu i relacji inwestorskich
Auxilium S.A.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.