Znak towarowy/logo firmy
REKLAMA
REKLAMA
Standardowy pakiet franczyzowy zawiera:
• Znak towarowy
• Konw – how
• Podręcznik operacyjny
• Usługi na świadczone przez dawców franczyzy na rzecz biorców
• Opłaty na rzecz franczyzodawcy
REKLAMA
Znak towarowy / logo firmy
REKLAMA
„znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 p. 1 ust. Pwp). Jednocześnie przyjęto, iż „znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy” (art. 120, p. 2 ust. Pwp).
Znak ten to identyfikator firmy. W gąszczu propozycji klient będzie szukał właśnie logo danej firmy. W świadomości klienta utrwala się bowiem logo, a gdy dodatkowo przywodzi na myśl pozytywne skojarzenia, oznacza, że wybór takiego znaku to strzał w dziesiątkę. Aby ktoś nie ukradł pomysłu na znak firmowy, należy go zarejestrować. W naszym kraju nie ma obowiązku takiej rejestracji, ale w myśl powiedzenia „lepiej chuchać na zimne” bezpieczniej to zrobić, gdyż właściciel nabiera do tego znaku prawa i znak jest chroniony. Rejestracji takiej dokonuje się w Urzędzie Patentowym. A jak rozpoznać, że dany znak jest opatentowany – po małej literce "r" w okręgu, znajdującej się zawsze przy danym znaku firmowym.
Taki patent ważny jest przez 10 lat od dnia rejestracji. Prawo używania znaku jest prawem zbywalnym, czyli można je odsprzedać je wraz z przedsiębiorstwem, a na podstawie umowy licencyjnej jest możliwość upoważnienia innego podmiotu do używania danej marki (licencja patentowa). Na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują przepisy ochrony własności przemysłowej, są nimi: wzór wspólnotowy, znak towarowy wspólnoty oraz patent europejski. W celu uniknięcia dublowania polscy przedsiębiorcy powinni również zapoznać się z Biuletynem Towarowym Znaków Towarowych Wspólnoty.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.