REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Unia Europejska

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy zawieszenie działalności blokuje udział w przetargu nieograniczonym?

Podczas trwania zawieszenia działalności przedsiębiorca ma ograniczoną możliwość prowadzenia spraw firmowych. Czy zawieszenie działalności wpływa na możliwość udziału przedsiębiorcy w przetargu nieograniczonym?

Zbycie przedsiębiorstwa a możliwość posługiwania się referencjami

Dynamiczne zmiany w gospodarce wymuszają na przedsiębiorcach ciągłą czujność i szukanie najbardziej optymalnej i ekonomicznej ścieżki rozwoju. Niejednokrotnie wiąże się to z koniecznością przejęcia bądź zawiązania nowej spółki w miejsce starej. Jak w takiej sytuacji wygląda sprawa z referencjami? Czy nowa bądź przekształcona spółka może powoływać się na referencje dotychczasowego – przekształconego wykonawcy ?

Jakich dokumentów może żądać zamawiający od podmiotu udostępniającego wykonawcy swoje zasoby ?

Prawo zamówień publicznych dopuszcza, iż w przypadku, jeśli wykonawca nie dysponuje samodzielnie określonymi zasobami potwierdzającymi spełnianie warunków udziału w postępowaniu, wykonawca może posłużyć się potencjałem innych podmiotów. Czy jednak w takiej sytuacji ten inny podmiot udostępniający dany zasób musi również wykazać, iż spełnia postawione warunki udziału w postępowaniu ?

Jakie warunki finansowe musi spełnić wykonawca?

Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może żądać od wykonawcy spełnienia warunku dostarczenia dokumentów potwierdzających fakt, że jest on ubezpieczony. Może to być zarówno sam dokument polisy ubezpieczeniowej, jak też cały zestaw. W jakiej formie należy przedstawić polisę?

REKLAMA

Reprezentacja spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy nie stanowią one inaczej – zastosowanie znajdą regulacje kodeksu cywilnego. Wobec tego, w przypadku spółki cywilnej, prawo do reprezentacji będzie przysługiwało każdemu wspólnikowi, jeżeli reprezentacja nie przekracza zakresu zwykłych czynności.

Co warto wiedzieć o eIDAS?

Parlamentu Europejski i Rada pracują nad rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Parlament Europejski dnia 3 kwietnia br. przyjął w pierwszym czytaniu projekt tego rozporządzenia, w skrócie zwanego właśnie eIDAS. Co warto o nim wiedzieć?

Unia Europejska chce wprowadzić zmiany w dostawach energii

Unia Europejska chce wprowadzić nowe metody w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii. Zwiększenie bezpieczeństwa w tym sektorze związane jest z ostatnimi wydarzeniami na świecie.

Fundusze Europejskie 2015 r.

23 maja 2014 r. Komisja Europejska zatwierdziła umowę partnerstwa, na mocy której Polska będzie mogła zainwestować 82,5 mld euro z unijnej polityki spójności. Z nowego budżetu będzie można jednak skorzystać dopiero od 2015 r. Na jakie działania będą przeznaczone fundusze?

REKLAMA

Nowa europejska inicjatywa obywatelska

21 maja weszły w życie przepisy ustawy o europejskiej inicjatywie obywatelskiej. Dają one możliwość obywatelom Unii zgłaszania petycji o podjęcie działań legislacyjnych. Ustawa umożliwia realizację w Polsce rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z 16 lutego 2011 r.

Szkolenie "Prawo zamówień publicznych dla szkół wyższych i instytucji naukowych" - 16 maja 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Prawo zamówień publicznych dla szkół wyższych i instytucji naukowych", które odbędzie się 16 maja 2014 r.

Przedłużenia terminu związania ofertą - dorozumiane oświadczenie woli

Nierzadkim problemem w czasie trwania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego jest kończący się termin związania ofertą. W przypadkach, gdy postępowanie zabezpieczone jest wadium, wiąże się to zazwyczaj z upływającym okresem ważności wadium. Pytanie jednak brzmi, czy w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe, aby wykonawca nie został wykluczony, jeśli nie złoży oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą, a jedynie przedłuży okres zabezpieczenia oferty wadium ?

Jeden podmiot w wielu ofertach przetargowych – czy to dopuszczalne ?

Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, iż odpowiedź na postawione w tytule pytanie jest nader oczywista. Często jednak dochodzi do sytuacji, w których wykonawcy chcący ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego, mają w tej materii liczne wątpliwości. Jest to szczególnie widoczne, gdy dany wykonawca chciałby wziąć udział w jednym postępowaniu, lecz składając jedną ofertę jako uczestnik jednego konsorcjum oraz drugą ofertę w ramach drugiego konsorcjum. Czy taka sytuacja jest prawnie dopuszczalna ?

Unieważnienie postępowania spowodowane wykluczeniem jedynego oferenta

W przypadku, gdy w postępowaniu przetargowym ofertę złożył tylko jeden wykonawca, zaś na skutek procedury przetargowej został on wykluczony z postępowania a jego oferta odrzucona, na podstawie art. 93 ust 1. pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177 z późn. zm.) postępowanie podlega unieważnieniu. Pytanie, jakie jednak się nasuwa, brzmi: jak należy traktować kwestię terminu związania ofertą oraz wadium w przypadku, gdy ten jedyny wykonawca zamierza złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej a w międzyczasie minął termin związania ofertą oraz wygasła złożona do oferty gwarancja wadialna.

Rażąco niska cena składników oferty w kontekście zamówienia publicznego

Zamówienia publiczne, z nielicznymi wyjątkami, udzielane są w oparciu o ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177 z późn. zm.). Z uwagi jednak na wysoki stopień formalizmu oraz niedostateczną znajomość przepisów prawa pracowników zamawiającego, często dochodzi do nadinterpretacji w tym zakresie. Pojęciem, w stosunku do którego takie nadinterpretacje zdarzają się nader często, jest rażąco niska cena.

Oferty konkurencyjne złożone przez małżonków

W zamówieniach publicznych od czasu do czasu dochodzi do sytuacji, w których, w ramach jednego postępowania przetargowego, swoje oferty złoży dwóch wykonawców będących małżonkami. W zależności jednak od specyfiki konkretnego przypadku, sytuacja taka może, ale nie zawsze musi naruszać zasadę zachowania uczciwej konkurencji. Warto jednak przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Umowy ramowe w zamówieniach publicznych

Odsetek postępowań w sprawach o zamówienie publiczne mających na celu zawarcia umowy ramowej wciąż pozostaje niewielki. Czy warto stosować umowy ramowe w zamówieniach publicznych?

Zmiany w stosowaniu prawa zamówień publicznych

Od 16 kwietnia 2014 r. zmieniła się wysokość progu, od którego należy stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamiast 14 000 euro będzie on wynosić 30 000 euro. Oznacza to, że nie będzie można stosować tej ustawy do zamówień o wartości nie przekraczającej 126 747 zł.

Jak skorzystać z Funduszy Europejskich?

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozwinąć działalność firmy, mogą skorzystać ze środków finansowych zgromadzonych w Funduszach Europejskich, przeznaczonych na prace badawczo – rozwojowe oraz takie, które zwiększają innowacyjność. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania powinna skorzystać z innowacji.

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Prawo zamówień publicznych nie zawiera jednakże definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, toteż jej ocena powinna odbywać się w odniesieniu do sytuacji zamawiającego i wszystkich okoliczności towarzyszących udzielaniu zamówienia publicznego.

Powołanie biegłego w prawie zamówień publicznych

Zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą, której przedmiotem są dostawy, usługi bądź roboty budowlane. Organ administracji publicznej może w każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia zwrócić się do biegłego o wydanie opinii.

Swoboda przedsiębiorczości a swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej

Swoboda przedsiębiorczości oraz swoboda świadczenia usług wliczane są do najważniejszych swobód gwarantowanych członkom Unii Europejskiej w ramach współpracy gospodarczej państw, o ich randze może stanowić fakt uregulowania w Traktacie o Funkcjonowaniu UE stanowiącym najważniejsze źródło prawa unijnego dla państw członkowskich.

Jak założyć spółkę europejską?

Kiedy planujemy prowadzić swój biznes nie tylko w Polsce ale również poza granicami kraju powinniśmy rozważyć możliwość założenia tzw. spółki europejskiej (łac. Societas Europaea - SE). Ta forma prawna wiąże się z potencjalnymi korzyściami takimi jak możliwość prowadzenia działalności na terenie Unii Europejskiej bez potrzeby otworzenia nowej fili. Spółka może zostać zawiązana w obrębie terytorium UE w formie europejskiej spółki akcyjnej na warunkach i w sposób określony przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r.

Czym jest gwarancja europejska?

Gwarancja europejska oznacza dokument gwarancyjny wystawiony najczęściej przez producenta, który jest ważny na terenie wszystkich Państw Członkowskich Unii Europejskiej. Termin gwarancji europejskiej jest terminem potocznym i występuję jedynie w praktyce.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Najkorzystniejsza oferta w prawie zamówień publicznych

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?

Większa ochrona praw konkurencji i konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadza nowe narzędzie wspomagające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych. Zamierza również zwiększyć nadzór nad systemem przetargów publicznych. Dodatkowo UOKiK chce wzmocnić ochronę najsłabszych uczestników rynku.

Rynek aplikacji mobilnych zanotował znaczny wzrost

Unijny rynek aplikacji mobilnych pnie się w górę. Z badań wynika, iż dzięki niemu w najbliższych latach może zanotować znaczny wzrost dochodów aż o 63 mld euro. Dodatkowo przybędzie 5 mln nowych miejsc pracy.

Wsparcie pomostowe i szkolenia dla nowych przedsiębiorców

Program Kapitał Ludzki oferowany przez Unię Europejską pomaga rozwinąć się nowym przedsiębiorcom w początkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wyróżniamy tutaj wsparcie pomostowe i doradztwo w założeniu firmy.

Fundusze Unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Pozyskanie funduszy na rozpoczęcie działalności gospodarczej możliwe jest dzięki Unii Europejskiej. Dla wielu osób pragnących ową działalność rozpocząć sen z powiek spędza zawiłość procedur, niewiedza czy najważniejsze brak środków na taką działalność. Jak pozyskać fundusze unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Projekt zmian w zamówieniach publicznych w Sejmie

Projekt zmian w prawie zamówień publicznych ma na celu w głównej mierze podniesienie progu wartości zamówienia, powyżej którego ogłasza się przetarg. Projekt zmian trafił do trzeciego czytania w Sejmie. Zdaniem przedsiębiorców korzystniejsze byłoby uchwalenie zupełnie nowego prawa zamówień publicznych.

Udzielanie zamówień publicznych w ramach tej samej grupy kapitałowej

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej nie mogą brać udziału w postępowaniu o udzielenie tego samego zamówienia publicznego. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji. Jaki jest charakter prawny listy podmiotów uczestniczących w udzieleniu zamówienia?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w zamówieniach publicznych

Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Bezpieczniejsze zakupy w Unii Europejskiej

Unia Europejska chce zapewnić konsumentom większą ochronę przy dokonywaniu zakupów, w szczególności przez Internet. Czym będzie charakteryzować się ta ochrona?

Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Przedsiębiorcy unikają płacenia podatków

Unia Europejska chce wprowadzić zmiany w opodatkowaniu osób prawnych. Ma to na celu zwiększenie przychodów do budżetów państw członkowskich oraz zlikwidowanie luk prawnych związanych z unikaniem płacenia podatków.

Konsorcjum jako instrument skutecznego przystępowania do zamówień publicznych

Przy realizacji zamówień publicznych kluczową rolę odgrywają zamawiający i wykonawca. Nie jest jednak jednoznacznie przesądzone czy wykonawca musi występować samodzielnie czy też jest dopuszczalna możliwość występowania wspólnie.

Wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu

Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ma to na celu wyeliminowanie wykonawców, którzy nie spełniają określonych warunków. Jakie są przesłanki wykluczenia?

Środki na ochronę własności intelektualnej dla firm

Środki na ochronę własności intelektualnej dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, można uzyskać poprzez składanie odpowiednich wniosków, co możliwe jest jeszcze do dnia 1 lipca tego roku.

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

Deregulacja dla małych i średnich firm w UE

Komisja Europejska chce uproszczenia, co najmniej 10 najbardziej uciążliwych z punktu małych firm unijnych aktów prawnych (w tym m.in. przepisów dot. VAT). Małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest w Europie 20,8 mln. Tworzą one 85% wszystkich nowych miejsc pracy w Europie, zatrudniają 2/3 wszystkich pracowników w UE i w zasadniczym stopniu przyczyniają się do innowacji i wzrostu.

Dofinansowanie do sprzedaży produktów na rynku unijnym

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowuje wydatki firm przeznaczone na doradztwo w zakresie badań, produkcji, wprowadzania i sprzedaży produktów na rynek Unii Europejskiej. Jakie jeszcze działanie podejmuje PARP?

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Nierzetelni wykonawcy wykluczeni z przetargów

20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja z 12 października 2012 r. ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowelizacja ta wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE.

Nieuczciwe praktyki handlowe w Unii Europejskiej

Komisja Europejska podejmuje działania na rzecz rozwiązania problemu nieuczciwych praktyk handlowych. Pomóc w tym ma m.in. zgromadzenie informacji odnośnie ich wpływu na gospodarkę oraz działalność transgraniczną.

Europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych (EZIG)

W Unii Europejskiej funkcjonuje instytucja prawna europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych (EZIG). Jest to oparta na prawie europejskim jednostka organizacyjna mająca ułatwić i wspomóc gospodarczą współpracę transgraniczną spółek i innych podmiotów mających siedzibę w państwach członkowskich UE.

Skróty ciekawych transmisji może robić każdy nadawca

Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych pozwala każdemu nadawcy telewizyjnemu z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej przygotowywać krótkie relacje informacyjne z wydarzeń budzących duże zainteresowanie odbiorców transmitowanych na zasadach wyłączności. Nadawcy mogą swobodnie wybierać krótkie fragmenty z sygnału pochodzącego od podmiotu praw wyłącznych, który może żądać jedynie wynagrodzenia w wysokości dodatkowych kosztów poniesionych bezpośrednio w związku z udostępnieniem sygnału.

Zaświadczenia o niekaralności przy udzielaniu zamówień publicznych

W Prawie zamówień publicznych istnieje obowiązek przedłożenia zamawiającemu zaświadczeń o niekaralności wspólników spółek osobowych i członków zarządu osób prawnych. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy wspólnikiem lub komplementariuszem spółki osobowej (wykonawcy) jest inna spółka osobowa lub kapitałowa.

Co warto wiedzieć o spółkach cypryjskich?

Najpopularniejszą formą prawno – organizacyjną dla spółek zakładanych przez obcokrajowców na Cyprze jest spółka Private Company Limited of Shares odpowiadająca polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

REKLAMA