Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
REKLAMA
REKLAMA
Wszyscy beneficjenci projektów realizowanych ze wsparciem funduszy UE w toku realizacji inwestycji, jak i w okresie jej trwałości, muszą być przygotowani na kontrole: końcowe, warunkujące wypłatę ostatniej transzy dotacji i finalnego zatwierdzenia przedsięwzięcia, a także inne kontrole planowe i doraźne. W praktyce każdy beneficjent może spodziewać się przynajmniej 1 kontroli w toku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.
Kontrole wdrażania programu operacyjnego prowadzone są przez Instytucje Zarządzające (Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w programach centralnych, urzędy marszałkowskie w programach regionalnych), która deleguje swoje uprawnienia na m.in. Instytucje Pośredniczące i Wdrażające oraz Regionalne Instytucje Finansujące.
Ponadto kontrole mogą być prowadzone także przez:
Komisję Europejską (KE)
Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO)
Urząd Kontroli Skarbowej (UKS)
Najwyższą Izbę Kontroli (NIK)
Regionalną Instytucję Obrachunkową (RIO)
W niektórych programach wsparcia występuje obowiązkowy audyt zewnętrzny projektu (realizowany przez niezależnego audytora posiadającego odpowiednie kwalifikacje).
Zakres kontroli
Przeprowadzanie kontroli ma na celu weryfikację m.in.:
Prawidłowości ponoszenia wydatków kwalifikowanych w projektach, w tym zgodności z zasadami wspólnotowymi i krajowymi, a także postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu
Prawidłowości prowadzenia obowiązków sprawozdawczych (istotne w szczególności w tych projektach, w których beneficjent rozlicza się w sposób uproszczony tj. do wniosku o płatność przedstawia tylko zestawienie poniesionych wydatków, bez potwierdzających je dokumentów)
Rzeczowego efektu realizacji projektu – w tym, czy zadeklarowane wydatki zostały faktycznie poniesione a roboty budowlane wykonane,
Spełnienia innych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie (np. obowiązków w zakresie informacji i promocji, terminowej realizacji projektu, osiągnięcia celów projektu)
Możliwe konsekwencje wykrycia nieprawidłowości
Decyzja o zwrocie części dofinansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych
Rozwiązania umowy o dofinansowanie przez instytucję finansującą i zwrot całości dofinansowania wraz z odsetkami
Nałożenie korekt finansowych
Wykluczenie na 3 lata z możliwości korzystania z programów pomocowych finansowanych ze środków europejskich
Odpowiedzialność karna w przypadku poświadczenia nieprawdy, przedłożenia poświadczającej nieprawdę dokumentacji lub niepoinformowania, mimo obowiązku, właściwego podmiotu o sytuacji mogącej mieć wpływ na wstrzymanie albo ograniczenie wysokości udzielonego wsparcia
Zapraszamy Państwa również na webcast, podczas którego eksperci Deloitte oraz instytucji zaangażowanej w realizację kontroli projektów omówią następujące zagadnienia:
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Typy kontroli i wynikające z nich obowiązki dla beneficjentów
Główne rodzaje ryzyk i nieprawidłowości w projektach
Konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli
Jak skutecznie przygotować się do kontroli?
Dalsze kroki po zakończeniu projektu. Jak kontynuować korzystanie z finansowania publicznego i uczynić je łatwiejszym do zarządzania w latach 2014-20?
Informacje oraz rejestracja znajdują się na stronie.