REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja dla małych i średnich firm w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska chce uproszczenia, co najmniej 10 najbardziej uciążliwych z punktu małych firm unijnych aktów prawnych (w tym m.in. przepisów dot. VAT). Małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest w Europie 20,8 mln. Tworzą one 85% wszystkich nowych miejsc pracy w Europie, zatrudniają 2/3 wszystkich pracowników w UE i w zasadniczym stopniu przyczyniają się do innowacji i wzrostu.

Komisja Eurpejska priorytetowo traktuje interesy MŚP, aby stymulować wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w Europie. Postępuje tu zgodnie z zasadą „najpierw myśl na małą skalę” oraz z założeniami programu Small Business Act z 2008 roku, w realizacji swojego programu na rzecz inteligentnych regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

 W ramach zorganizowanych przez Komisję konsultacji społecznych około 1000 przedsiębiorstw i reprezentujących je organizacji wskazało 10 najbardziej z ich punktu widzenia uciążliwych aktów prawnych UE. Celem tych szeroko zakrojonych konsultacji było sprawdzenie, w jakich obszarach unijne przepisy mogą hamować wzrost i zatrudnienie, oraz określenie dziedzin bądź kwestii wymagających bardziej szczegółowej analizy lub podjęcia działań.

Opublikowane 7 marca 2013 r. wyniki wskazują na to, że według MŚP największe trudności i koszty wiążą się z przepisami dotyczącymi substancji chemicznych (REACH), podatku od wartości dodanej (VAT), bezpieczeństwa produktów, uznawania kwalifikacji zawodowych, ochrony danych, odpadów, rynku pracy, urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, zamówień publicznych oraz zmodernizowanego kodeksu celnego.

REKLAMA

Komisja jest zdania, że w tych dziedzinach potrzebne są wspólne przepisy unijne. Teraz przystąpi do analizy wyników konsultacji w ramach nowego programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) który został zainicjowany w grudniu zeszłego roku. Program ten wykorzystywany jest do analizy przepisów UE pod kątem poziomu uciążliwości, ewentualnych luk czy niedoskonałości i pozwala ocenić obowiązujące akty prawne, a w razie potrzeby dokonać ich przeglądu. Komisja do czerwca tego roku zapowie, jakie działania następcze zostaną podjęte, uwzględniając również trwające procesy legislacyjne.

Przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, powiedział: „Komisja Europejska stara się zagwarantować, aby unijne przepisy były adekwatne i sprzyjały rozwojowi europejskich przedsiębiorstw oraz tworzeniu nowych miejsc pracy. Dlatego właśnie inteligentne regulacje stały się centralnym elementem naszej polityki. I dlatego też chcemy ułatwić życie małym i średnim przedsiębiorstwom, które są główną siłą napędową europejskiej gospodarki. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do ustalenia, które unijne akty prawne są dla tych firm najbardziej uciążliwe, oraz zapewnić ich, że dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść ich oczekiwań.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrostrona – co to jest i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie?

Autostop XXI wieku, czyli jak nie wozić powietrza

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorczość, Antonio Tajani, powiedział: „MŚP, które tworzą większość nowych miejsc pracy w Europie, odgrywają pierwszorzędną rolę w pokonywaniu kryzysu. Nasze przepisy prawne muszą być opracowywane we współpracy z MŚP (zwłaszcza nowopowstałymi): muszą być inteligentne, proste i stabilne. Im uważniej będziemy słuchać MŚP, tym skuteczniej uda nam się wykorzystać ich potencjał w przywracaniu wzrostu gospodarczego. "

Według MŚP najbardziej uciążliwe akty prawne UE dotyczą:

  • rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

  • podatku od wartości dodanej

  • bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku

  • uznawania kwalifikacji zawodowych

  • transportu odpadów, wykazu odpadów i odpadów niebezpiecznych

  • rynku pracy

  • ochrony danych

  • czasu pracy

  • urządzeń rejestrujących czas jazdy i czas odpoczynku w samochodach ciężarowych

  • procedur udzielania zamówień publicznych (na roboty budowlane, dostawy i usługi)

  • zmodernizowanego kodeksu celnego.

W wielu spośród tych dziedzin (np. uznawanie kwalifikacji, ochrona danych, zamówienia publiczne itp.) Komisja podjęła już działania na rzecz ulepszenia i uproszczenia unijnych przepisów (MEMO/12/974).

Konsultacje pokazały również, że spośród dotychczas wprowadzonych zmian przepisów prawnych małe firmy najbardziej cenią sobie skrócenie terminów płatności faktur na mocy dyrektywy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach, która wchodzi w życie 16 marca 2013 r. (IP/12/1071), oraz umożliwienie MŚP stosowania uproszczonych systemów sprawozdawczości i audytu.


Komisja opublikowała wyniki konsultacji dotyczących 10 najbardziej uciążliwych aktów prawnych jako swój wkład w prace wiosennego szczytu Rady Europejskiej. Komunikat „Inteligentne regulacje − odpowiedź na potrzeby MŚP” oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji podaje również przykłady wyłączeń i uproszczonych systemów stosowanych w przypadku MŚP, zaproponowanych przez Komisję i przyjętych przez unijnego prawodawcę.

Zaprezentowano również nową roczną tabelę wyników, która pokazuje, jakie postępy osiągnięto dotychczas w zakresie upraszczania przepisów dotyczących MŚP, oraz jakie działania następcze podejmują inne instytucje i państwa członkowskie w związku z przedstawionymi przez Komisję wnioskami mającymi na celu uproszczenie przepisów.

Z tabeli wynika także, jak różnice w podejściu do realizacji przepisów przekładają się na ogólne wyniki MŚP − to ważne z uwagi na to, że ponad jedna trzecia formalności, jakie muszą wypełnić przedsiębiorcy, pojawia się na etapie wdrażania przez państwa członkowskie. Sieć rzeczników ds. MŚP będzie kontynuować działania związane z pierwszą dziesiątką najbardziej uciążliwych przepisów i sprawi, że redukcja formalności administracyjnych w państwach członkowskich będzie traktowana priorytetowo.

Przed przedłożeniem wniosków dotyczących nowych przepisów Komisja regularnie sprawdza, jakie koszty musiałyby ponieść małe firmy w związku z ich przestrzeganiem. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, mikroprzedsiębiorstwa są wyłączane z zakresu stosowania przepisów, a MŚP umożliwia się stosowanie uproszczonych systemów.

Komisja z założenia prowadzi konsultacje i otwarty dialog z przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami, aby mieć pewność, że przedkładane przez nią wnioski są odpowiedzią na realne potrzeby. Dialog ten może przybierać różne formy, a metody konsultacji oraz moment ich przeprowadzania zależą od kontekstu.

Więcej informacji:

MEMO/13/168: „Pierwsza dziesiątka aktów prawnych UE najbardziej uciążliwych z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw: Komisja wspiera MŚP”

Wyniki konsultacji społecznych

COM(2013)122: Komunikat „Inteligentne regulacje – odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw”

SWD(2013)60: Dokument roboczy służb Komisji „Monitorowanie i konsultacje w sprawie inteligentnych regulacji na rzecz MŚP”

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA