REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja dla małych i średnich firm w UE

Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska chce uproszczenia, co najmniej 10 najbardziej uciążliwych z punktu małych firm unijnych aktów prawnych (w tym m.in. przepisów dot. VAT). Małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest w Europie 20,8 mln. Tworzą one 85% wszystkich nowych miejsc pracy w Europie, zatrudniają 2/3 wszystkich pracowników w UE i w zasadniczym stopniu przyczyniają się do innowacji i wzrostu.

Komisja Eurpejska priorytetowo traktuje interesy MŚP, aby stymulować wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w Europie. Postępuje tu zgodnie z zasadą „najpierw myśl na małą skalę” oraz z założeniami programu Small Business Act z 2008 roku, w realizacji swojego programu na rzecz inteligentnych regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

 W ramach zorganizowanych przez Komisję konsultacji społecznych około 1000 przedsiębiorstw i reprezentujących je organizacji wskazało 10 najbardziej z ich punktu widzenia uciążliwych aktów prawnych UE. Celem tych szeroko zakrojonych konsultacji było sprawdzenie, w jakich obszarach unijne przepisy mogą hamować wzrost i zatrudnienie, oraz określenie dziedzin bądź kwestii wymagających bardziej szczegółowej analizy lub podjęcia działań.

Opublikowane 7 marca 2013 r. wyniki wskazują na to, że według MŚP największe trudności i koszty wiążą się z przepisami dotyczącymi substancji chemicznych (REACH), podatku od wartości dodanej (VAT), bezpieczeństwa produktów, uznawania kwalifikacji zawodowych, ochrony danych, odpadów, rynku pracy, urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, zamówień publicznych oraz zmodernizowanego kodeksu celnego.

Komisja jest zdania, że w tych dziedzinach potrzebne są wspólne przepisy unijne. Teraz przystąpi do analizy wyników konsultacji w ramach nowego programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) który został zainicjowany w grudniu zeszłego roku. Program ten wykorzystywany jest do analizy przepisów UE pod kątem poziomu uciążliwości, ewentualnych luk czy niedoskonałości i pozwala ocenić obowiązujące akty prawne, a w razie potrzeby dokonać ich przeglądu. Komisja do czerwca tego roku zapowie, jakie działania następcze zostaną podjęte, uwzględniając również trwające procesy legislacyjne.

REKLAMA

Przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, powiedział: „Komisja Europejska stara się zagwarantować, aby unijne przepisy były adekwatne i sprzyjały rozwojowi europejskich przedsiębiorstw oraz tworzeniu nowych miejsc pracy. Dlatego właśnie inteligentne regulacje stały się centralnym elementem naszej polityki. I dlatego też chcemy ułatwić życie małym i średnim przedsiębiorstwom, które są główną siłą napędową europejskiej gospodarki. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do ustalenia, które unijne akty prawne są dla tych firm najbardziej uciążliwe, oraz zapewnić ich, że dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść ich oczekiwań.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrostrona – co to jest i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie?

Autostop XXI wieku, czyli jak nie wozić powietrza

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorczość, Antonio Tajani, powiedział: „MŚP, które tworzą większość nowych miejsc pracy w Europie, odgrywają pierwszorzędną rolę w pokonywaniu kryzysu. Nasze przepisy prawne muszą być opracowywane we współpracy z MŚP (zwłaszcza nowopowstałymi): muszą być inteligentne, proste i stabilne. Im uważniej będziemy słuchać MŚP, tym skuteczniej uda nam się wykorzystać ich potencjał w przywracaniu wzrostu gospodarczego. "

Według MŚP najbardziej uciążliwe akty prawne UE dotyczą:

  • rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

  • podatku od wartości dodanej

  • bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku

  • uznawania kwalifikacji zawodowych

  • transportu odpadów, wykazu odpadów i odpadów niebezpiecznych

  • rynku pracy

  • ochrony danych

  • czasu pracy

  • urządzeń rejestrujących czas jazdy i czas odpoczynku w samochodach ciężarowych

  • procedur udzielania zamówień publicznych (na roboty budowlane, dostawy i usługi)

  • zmodernizowanego kodeksu celnego.

W wielu spośród tych dziedzin (np. uznawanie kwalifikacji, ochrona danych, zamówienia publiczne itp.) Komisja podjęła już działania na rzecz ulepszenia i uproszczenia unijnych przepisów (MEMO/12/974).

Konsultacje pokazały również, że spośród dotychczas wprowadzonych zmian przepisów prawnych małe firmy najbardziej cenią sobie skrócenie terminów płatności faktur na mocy dyrektywy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach, która wchodzi w życie 16 marca 2013 r. (IP/12/1071), oraz umożliwienie MŚP stosowania uproszczonych systemów sprawozdawczości i audytu.


Komisja opublikowała wyniki konsultacji dotyczących 10 najbardziej uciążliwych aktów prawnych jako swój wkład w prace wiosennego szczytu Rady Europejskiej. Komunikat „Inteligentne regulacje − odpowiedź na potrzeby MŚP” oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji podaje również przykłady wyłączeń i uproszczonych systemów stosowanych w przypadku MŚP, zaproponowanych przez Komisję i przyjętych przez unijnego prawodawcę.

Zaprezentowano również nową roczną tabelę wyników, która pokazuje, jakie postępy osiągnięto dotychczas w zakresie upraszczania przepisów dotyczących MŚP, oraz jakie działania następcze podejmują inne instytucje i państwa członkowskie w związku z przedstawionymi przez Komisję wnioskami mającymi na celu uproszczenie przepisów.

Z tabeli wynika także, jak różnice w podejściu do realizacji przepisów przekładają się na ogólne wyniki MŚP − to ważne z uwagi na to, że ponad jedna trzecia formalności, jakie muszą wypełnić przedsiębiorcy, pojawia się na etapie wdrażania przez państwa członkowskie. Sieć rzeczników ds. MŚP będzie kontynuować działania związane z pierwszą dziesiątką najbardziej uciążliwych przepisów i sprawi, że redukcja formalności administracyjnych w państwach członkowskich będzie traktowana priorytetowo.

Przed przedłożeniem wniosków dotyczących nowych przepisów Komisja regularnie sprawdza, jakie koszty musiałyby ponieść małe firmy w związku z ich przestrzeganiem. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, mikroprzedsiębiorstwa są wyłączane z zakresu stosowania przepisów, a MŚP umożliwia się stosowanie uproszczonych systemów.

Komisja z założenia prowadzi konsultacje i otwarty dialog z przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami, aby mieć pewność, że przedkładane przez nią wnioski są odpowiedzią na realne potrzeby. Dialog ten może przybierać różne formy, a metody konsultacji oraz moment ich przeprowadzania zależą od kontekstu.

Więcej informacji:

MEMO/13/168: „Pierwsza dziesiątka aktów prawnych UE najbardziej uciążliwych z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw: Komisja wspiera MŚP”

Wyniki konsultacji społecznych

COM(2013)122: Komunikat „Inteligentne regulacje – odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw”

SWD(2013)60: Dokument roboczy służb Komisji „Monitorowanie i konsultacje w sprawie inteligentnych regulacji na rzecz MŚP”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA