REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja dla małych i średnich firm w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska chce uproszczenia, co najmniej 10 najbardziej uciążliwych z punktu małych firm unijnych aktów prawnych (w tym m.in. przepisów dot. VAT). Małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest w Europie 20,8 mln. Tworzą one 85% wszystkich nowych miejsc pracy w Europie, zatrudniają 2/3 wszystkich pracowników w UE i w zasadniczym stopniu przyczyniają się do innowacji i wzrostu.

Komisja Eurpejska priorytetowo traktuje interesy MŚP, aby stymulować wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w Europie. Postępuje tu zgodnie z zasadą „najpierw myśl na małą skalę” oraz z założeniami programu Small Business Act z 2008 roku, w realizacji swojego programu na rzecz inteligentnych regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

 W ramach zorganizowanych przez Komisję konsultacji społecznych około 1000 przedsiębiorstw i reprezentujących je organizacji wskazało 10 najbardziej z ich punktu widzenia uciążliwych aktów prawnych UE. Celem tych szeroko zakrojonych konsultacji było sprawdzenie, w jakich obszarach unijne przepisy mogą hamować wzrost i zatrudnienie, oraz określenie dziedzin bądź kwestii wymagających bardziej szczegółowej analizy lub podjęcia działań.

Opublikowane 7 marca 2013 r. wyniki wskazują na to, że według MŚP największe trudności i koszty wiążą się z przepisami dotyczącymi substancji chemicznych (REACH), podatku od wartości dodanej (VAT), bezpieczeństwa produktów, uznawania kwalifikacji zawodowych, ochrony danych, odpadów, rynku pracy, urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, zamówień publicznych oraz zmodernizowanego kodeksu celnego.

Komisja jest zdania, że w tych dziedzinach potrzebne są wspólne przepisy unijne. Teraz przystąpi do analizy wyników konsultacji w ramach nowego programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) który został zainicjowany w grudniu zeszłego roku. Program ten wykorzystywany jest do analizy przepisów UE pod kątem poziomu uciążliwości, ewentualnych luk czy niedoskonałości i pozwala ocenić obowiązujące akty prawne, a w razie potrzeby dokonać ich przeglądu. Komisja do czerwca tego roku zapowie, jakie działania następcze zostaną podjęte, uwzględniając również trwające procesy legislacyjne.

REKLAMA

Przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, powiedział: „Komisja Europejska stara się zagwarantować, aby unijne przepisy były adekwatne i sprzyjały rozwojowi europejskich przedsiębiorstw oraz tworzeniu nowych miejsc pracy. Dlatego właśnie inteligentne regulacje stały się centralnym elementem naszej polityki. I dlatego też chcemy ułatwić życie małym i średnim przedsiębiorstwom, które są główną siłą napędową europejskiej gospodarki. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do ustalenia, które unijne akty prawne są dla tych firm najbardziej uciążliwe, oraz zapewnić ich, że dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść ich oczekiwań.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrostrona – co to jest i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie?

Autostop XXI wieku, czyli jak nie wozić powietrza

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorczość, Antonio Tajani, powiedział: „MŚP, które tworzą większość nowych miejsc pracy w Europie, odgrywają pierwszorzędną rolę w pokonywaniu kryzysu. Nasze przepisy prawne muszą być opracowywane we współpracy z MŚP (zwłaszcza nowopowstałymi): muszą być inteligentne, proste i stabilne. Im uważniej będziemy słuchać MŚP, tym skuteczniej uda nam się wykorzystać ich potencjał w przywracaniu wzrostu gospodarczego. "

Według MŚP najbardziej uciążliwe akty prawne UE dotyczą:

  • rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

  • podatku od wartości dodanej

  • bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku

  • uznawania kwalifikacji zawodowych

  • transportu odpadów, wykazu odpadów i odpadów niebezpiecznych

  • rynku pracy

  • ochrony danych

  • czasu pracy

  • urządzeń rejestrujących czas jazdy i czas odpoczynku w samochodach ciężarowych

  • procedur udzielania zamówień publicznych (na roboty budowlane, dostawy i usługi)

  • zmodernizowanego kodeksu celnego.

W wielu spośród tych dziedzin (np. uznawanie kwalifikacji, ochrona danych, zamówienia publiczne itp.) Komisja podjęła już działania na rzecz ulepszenia i uproszczenia unijnych przepisów (MEMO/12/974).

Konsultacje pokazały również, że spośród dotychczas wprowadzonych zmian przepisów prawnych małe firmy najbardziej cenią sobie skrócenie terminów płatności faktur na mocy dyrektywy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach, która wchodzi w życie 16 marca 2013 r. (IP/12/1071), oraz umożliwienie MŚP stosowania uproszczonych systemów sprawozdawczości i audytu.


Komisja opublikowała wyniki konsultacji dotyczących 10 najbardziej uciążliwych aktów prawnych jako swój wkład w prace wiosennego szczytu Rady Europejskiej. Komunikat „Inteligentne regulacje − odpowiedź na potrzeby MŚP” oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji podaje również przykłady wyłączeń i uproszczonych systemów stosowanych w przypadku MŚP, zaproponowanych przez Komisję i przyjętych przez unijnego prawodawcę.

Zaprezentowano również nową roczną tabelę wyników, która pokazuje, jakie postępy osiągnięto dotychczas w zakresie upraszczania przepisów dotyczących MŚP, oraz jakie działania następcze podejmują inne instytucje i państwa członkowskie w związku z przedstawionymi przez Komisję wnioskami mającymi na celu uproszczenie przepisów.

Z tabeli wynika także, jak różnice w podejściu do realizacji przepisów przekładają się na ogólne wyniki MŚP − to ważne z uwagi na to, że ponad jedna trzecia formalności, jakie muszą wypełnić przedsiębiorcy, pojawia się na etapie wdrażania przez państwa członkowskie. Sieć rzeczników ds. MŚP będzie kontynuować działania związane z pierwszą dziesiątką najbardziej uciążliwych przepisów i sprawi, że redukcja formalności administracyjnych w państwach członkowskich będzie traktowana priorytetowo.

Przed przedłożeniem wniosków dotyczących nowych przepisów Komisja regularnie sprawdza, jakie koszty musiałyby ponieść małe firmy w związku z ich przestrzeganiem. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, mikroprzedsiębiorstwa są wyłączane z zakresu stosowania przepisów, a MŚP umożliwia się stosowanie uproszczonych systemów.

Komisja z założenia prowadzi konsultacje i otwarty dialog z przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami, aby mieć pewność, że przedkładane przez nią wnioski są odpowiedzią na realne potrzeby. Dialog ten może przybierać różne formy, a metody konsultacji oraz moment ich przeprowadzania zależą od kontekstu.

Więcej informacji:

MEMO/13/168: „Pierwsza dziesiątka aktów prawnych UE najbardziej uciążliwych z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw: Komisja wspiera MŚP”

Wyniki konsultacji społecznych

COM(2013)122: Komunikat „Inteligentne regulacje – odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw”

SWD(2013)60: Dokument roboczy służb Komisji „Monitorowanie i konsultacje w sprawie inteligentnych regulacji na rzecz MŚP”

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA