REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa pasażerów podróżujących autobusami w UE

Subskrybuj nas na Youtube
prawa pasażerów autobusów w UE
prawa pasażerów autobusów w UE

REKLAMA

REKLAMA

Pasażerowie i przewoźnicy autokarowi wiedzieć powinni, że od 1 marca 2013 r. w obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 181/2011 dotyczące praw pasażerów autobusów i autokarów, które podróżującym tymi środkami transportu zapewnia nowe prawa w całej UE. W rozporządzeniu ustanowiono podstawowe prawa podróżnych, a na przewoźników autobusowych i autokarowych oraz na zarządców terminali nałożono szereg obowiązków związanych z odpowiedzialnością wobec pasażerów.

Każdego roku autobusami i autokarami podróżuje w UE ok. 70 mln osób i liczba ta rośnie.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: „Dotrzymaliśmy obietnicy: dzięki temu rozporządzeniu unijne prawa pasażerów dotyczą teraz również transportu autobusowego i autokarowego. Unia Europejska jest pierwszym miejscem na świecie, w którym obowiązuje pełen zbiór praw pasażerów dotyczący wszystkich środków transportu”.

Rozporządzenie dotyczące transportu autobusowego i autokarowego zawiera podobne prawa pasażerów, jak w przypadku transportu lotniczego, kolejowego i wodnego, a mianowicie:

- niedyskryminację ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen przejazdu i innych warunków umownych;

REKLAMA

- niedyskryminujące traktowanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Obejmuje to zwłaszcza bezpłatną pomoc zarówno na wyznaczonych terminalach autobusowych, jak i w autobusach i autokarach, a także odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie sprzętu służącego tym osobom do poruszania się;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiednie informacje dostępne dla wszystkich pasażerów przed podróżą i w jej trakcie, jak również ogólne informacje dotyczące praw pasażerów zamieszczane na terminalach autobusowych oraz w internecie;

- zwrot pełnego kosztu biletu lub zmianę trasy w przypadku nadkompletu bądź odwołania lub opóźnienia przejazdu o ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- oprócz zwrotu pełnego kosztu biletu w przypadku nadkompletu, odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu – odszkodowanie w wysokości 50 proc. ceny biletu, jeżeli przewoźnik autobusowy lub autokarowy nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem kosztu a zmianą trasy (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- odpowiednią pomoc (przekąski, posiłki, napoje oraz ewentualne zakwaterowanie) w razie odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 90 minut w przypadku podróży o czasie dłuższym niż trzy godziny (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- odszkodowanie w związku ze śmiercią, odniesieniem obrażeń bądź utratą lub uszkodzeniem bagażu, jeżeli ich przyczyną jest wypadek drogowy;

- mechanizm rozpatrywania skarg ustanowiony przez przewoźników autobusowych i autokarowych oraz dostępny wszystkim pasażerom;

- ustanowienie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim UE, które będą egzekwować stosowanie rozporządzenia i które mogą, w razie potrzeby, nakładać kary.

„Podatek śmieciowy”- co warto wiedzieć

W Biedronce zapłacisz smartfonem już w I połowie 2013 roku

Dofinansowanie do sprzedaży produktów na rynku unijnym


Zanim Komisja Europejska postanowiła pięć lat temu przedstawić wniosek dotyczący praw pasażerów autobusów i autokarów, w większości państw członkowskich nie obowiązywała odpowiednia umowa międzynarodowa, a żadne przepisy unijne nie regulowały kwestii ogólnych praw związanych z tym środkiem transportu.

Przyjęcie rozporządzenia w 2011 r., które dotyczy praw pasażerów autobusów i autokarów, oznacza, że zakończono proces tworzenia unijnych ram prawnych dla użytkowników wszystkich środków transportu. Obecnie UE stanowi pierwszy na świecie obszar, gdzie obowiązują zintegrowane prawa pasażerów: przemieszczając się na terenie UE, pasażerowie są objęci ochroną bez względu na to, czy podróżują samolotem, koleją, statkiem, autobusem czy autokarem.

Jesienią 2013 r. odbędzie się pierwsze spotkanie Komisji Europejskiej z organami krajowymi poświęcone koordynacji stosowania przepisów w dziedzinie praw pasażerów autobusów i autokarów.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004.

Strona internetowa Komisji Europejskiej Prawa pasażera w zasięgu ręki.

Pobierz aplikację dotyczącą praw pasażerów, dostępną na wszystkich platformach mobilnych (wkrótce będzie ona obejmować prawa pasażerów transportu autobusowego i autokarowego oraz wodnego).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA