REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawieszenie działalności blokuje udział w przetargu nieograniczonym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
zawieszenie działalności a przetarg
zawieszenie działalności a przetarg

REKLAMA

REKLAMA

Podczas trwania zawieszenia działalności przedsiębiorca ma ograniczoną możliwość prowadzenia spraw firmowych. Czy zawieszenie działalności wpływa na możliwość udziału przedsiębiorcy w przetargu nieograniczonym?

Przetarg nieograniczony

Już na początku trzeba jednoznacznie stwierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej nie ma wpływu na udział przedsiębiorcy w przetargu nieograniczonym. Oznacza to, że przedsiębiorca może brać w nim udział pomimo trwającego zawieszenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Pod pojęciem wykonawcy, w rozumieniu Prawa Zamówień Publicznych, należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Ustawodawca wskazał więc trzy kategorie podmiotów jako ewentualnych wykonawców a jednocześnie nie wprowadził zastrzeżenia, że każdy wykonawca powinien posiadać przymiot przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Oznacza to, że każda osoba fizyczna posiadająca zdolność prawną i pełną zdolność do czynności prawnych może startować np. w przetargu nieograniczonym. Co więcej każdy wykonawca składający ofertę w postępowaniu o zamówienie publiczne, musi posiadać zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sama zdolność prawna polega na zdolności do bycia podmiotem praw i obowiązków, a zdolność do czynności prawnych to możliwość nabywania we własnym imieniu wskazanych wcześniej praw i obowiązków. Pojęcia te powinny występować jednocześnie, tworząc podmiotowość prawną wykonawcy i umożliwiając udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Oferty konkurencyjne złożone przez małżonków

Należy również wskazać generalną zasadę znajdującą się w PZP, zgodnie z którą do czynności podejmowanych przez zamawiających i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosować należy Kodeks cywilny w przypadku jeśli ustawa nie stanowi inaczej. Jednak ustawodawca nie wprowadził wymogu udziału w postępowaniu wyłącznie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Skoro tak to tym bardziej wykonawcą może być osoba fizyczna, która zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej.

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Status wykonawcy zamówienia

Status wykonawcy może zatem uzyskać zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak również osoba prawna czy jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje podmiotowość prawną – wykonujące we własnym imieniu działalność gospodarczą. Zawieszenie działalności gospodarczej nie powoduje więc całkowitego jej zaprzestania, ale okresowego wyłączenia się z jej prowadzenia. To jednak nie koliduje z możliwością wykonania zamówienia publicznego, z uwagi na ogólną definicję wykonawcy zamieszczoną w samej PZP. Ciągłość działalności pozwala tylko wyeliminować z definicji działalności gospodarczej czynności jednorazowe o charakterze okazjonalnym. Tymczasem wykonanie zamówienia publicznego może nie być czynnością wpisującą się w "ciągłość" prowadzonej działalności.

Jakie warunki finansowe musi spełnić wykonawca?

Opracowane na podstawie orzeczenia KIO z 15 maja 2009 r. (KIO/UZP 567/09)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA