REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Lata pandemii i konsekwencje wojny w Ukrainie postawiły przed firmami nowe wyzwania. Pesymistyczne nastroje panują m.in. wśród dyrektorów finansowych, którzy obawiają się spowolnienia gospodarczego, będącego wynikiem wojny w Ukrainie. Ponad 90% z nich, w ciągu najbliższych miesięcy przewiduje wzrosty w obszarze kosztów zatrudnienia, produkcji czy dostaw.
Co drożeje w sklepach? W styczniu br. zdecydowana większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów zdrożała rok do roku dwucyfrowo. Największy wzrost sięgnął blisko 60% i dotyczył ręczników papierowych. O prawie 50% poszły w górę ceny margaryny do pieczenia i papieru toaletowego. Do tego o ponad 45% podrożały banany, a o przeszło 40% – jaja. Niewiele poniżej tego poziomu wyniosły podwyżki cen proszku do prania i mydła w kostce. Pierwszą dziesiątkę drożyzny zamykają tak popularne art. spożywcze, jak kasza jęczmienna, majonez i płatki kukurydziane, z ponad 30-procentowymi podwyżkami.
Początek roku 2023 przyniósł dobre wieści z frontu makroekonomicznego. Europa uniknęła zapowiadanej od dawna recesji, a wzrost wydajności i spowolnienie gospodarcze doprowadziły do gwałtownego spadku cen energii. To z kolei przyczyniło się do pożądanego spadku inflacji.
Czego szukamy w gazetkach promocyjnych? Jak wynika z badania pracowni KANTAR, obecnie prawie każdy konsument robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział w gazetkach. Ponad 90% shopperów, przeglądając tego typu publikacje, najbardziej zwraca uwagę na czytelność pokazywanych cen, jasny opis zasad promocji i terminy obowiązywania okazji zakupowych. Czego szukamy najcześciej?
REKLAMA
Styczniowe dane dotyczące produkcji sugerują hamowanie przemysłu oraz kontynuację procesów dezinflacyjnych - napisali analitycy w komentarzu do opublikowanych w poniedziałek wskaźników.
W styczniu br. codzienne zakupy były średnio o 20% droższe niż rok wcześniej. Śledząc wyniki z ostatnich trzech miesięcy, można zauważyć, że w relacji rocznej dynamika wzrostu cen spada. Jednak konsumenci wciąż słono płacą za zakupy. Komentujący powyższe dane eksperci wyjaśniają, że ceny ciągle rosną, tylko nieco wolniej. Jednocześnie dają nadzieję na to, że w kolejnych miesiącach dynamika podwyżek będzie stopniowo się obniżać, choć i tak pozostanie wysoka.
W styczniu br. codzienne zakupy były średnio o 20% droższe niż rok wcześniej. Śledząc wyniki z ostatnich trzech miesięcy, można zauważyć, że w relacji rocznej dynamika wzrostu cen spada. Jednak konsumenci wciąż słono płacą za zakupy.
Droższe zakupy. W styczniu br. codzienne zakupy w sklepach były średnio o 20% droższe niż w analogicznym okresie rok temu. Kolejny miesiąc z rzędu zanotowano też dwucyfrowe wzrosty we wszystkich kategoriach produktowych.
REKLAMA
Wielu ekonomistów przewiduje, że drugie w tym roku posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej zakończy się jak cztery poprzednie – pozostawiając stopy procentowe na obecnym poziomie 6,75 proc. Czy RPP może nas czymś zaskoczyć?
Polacy na zakupach. W ub.r. średnia liczba wizyt statystycznego konsumenta zwiększyła się rdr. o 21,4%. Największy skok zanotowały supermarkety – o 29,4%. Za nimi są dyskonty oraz hipermarkety – odpowiednio 16,7% i 12,5%. Przy tym przeciętna wizyta w placówce handlowej nieznacznie się skróciła rdr. Natomiast średnia liczba różnych sklepów odwiedzanych przez jednego konsumenta powiększyła się z 9 do 10. Ponadto wiadomo, że średni łączny czas spędzony na wszystkich zakupach w ciągu roku, przypadający na jednego klienta, wzrósł o 19,2% rdr.
Inflacja w Polsce może spaść poniżej 10 proc. w perspektywie najbliższych 6 miesięcy, trend dezinflacyjny będzie potężny
Inflacja dotyka także branżę turystyczną – w ubiegłym roku odnotowano wzrost cen paliwa lotniczego, w wielu krajach rosły też koszty żywności i noclegów, co przełożyło się na wyższe ceny wycieczek, biletów lotniczych i rezerwacji. I choć to może wpływać na częstotliwość wyjazdów, nie oznacza to, że Polacy rezygnują z wypoczynku za granicą czy wybierają wyłącznie najtańsze oferty. – Polacy wolą wydawać pieniądze na podróże, które dają wspomnienia, niż na rzeczy, które zostają z nami na krótszy czas – mówi Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy eSky.pl.
Hodowcy świń szczególnie dotknięci wpływem wojny w Ukrainie zyskali dodatkowy tydzień na złożenie wniosków o wsparcie – termin został wydłużony do 7 lutego 2023 r.
Rok 2023 rozpoczął się w niekorzystnym otoczeniu gospodarczym. Polska weszła w niego z najwyższą od 26 lat inflacją, wysokimi stopami procentowymi i znacznym spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego.
Informujący o przyszłych tendencjach w gospodarce Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury (WWK) w gospodarce w styczniu 2023 roku nie zmienił się w stosunku do wartości sprzed miesiąca - podało Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych BIEC.
Przedsiębiorcy, samorządy, twórcy startupów z Polski Wschodniej mogą otrzymać 1,39 mld euro wsparcia ze środków unijnych - poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Chcesz zastrzec znak towarowy swojej marki? To dobry moment. Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75%. Ruszyła kolejna edycja dofinansowań z EUIPO. Ilość środków jest ograniczona, a dotacje przyznawane są zgodnie z zasadą: kto pierwszy, ten lepszy. Kto może skorzystać z dofinansowania? Jak je zdobyć? Jakie są zasady? Wyjaśniamy w artykule.
Wiedza o finansach. Jak wynika z raportu Intrum, ”European Consumer Payment Report 2022 i deklaracji blisko 60% ankietowanych konsumentów chce pogłębiać wiedzę dotyczącą finansów. Zrozumienie mechanizmów rządzących pieniędzmi i „zjawisk” występujących w ekonomii ma nas uchronić przez negatywnymi skutkami recesji.
REKLAMA