REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka będzie inflacja w styczniu i lutym 2023 r.?

Prognozowana inflacja 2023
Prognozowana inflacja 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja 2023 - styczeń i luty przyszłego roku mogą przynieść ponowne przyspieszenie inflacji (będzie to wynikać m.in. z corocznych zmian cenników oraz efektu niskiej bazy z lutego br., kiedy mocno widoczny stał się wpływ tarcz antyinflacyjnych).

Inflacja w listopadzie 2022 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w listopadzie 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 0,7% w stosunku do października i były o 17,5% wyższe niż przed rokiem (w październiku dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 17,9%).

REKLAMA

W okresie I-XI 2022 roku ceny wzrosły o 14,1% r/r. Dane te nieznacznie się różnią od podanych pod koniec listopada w szybkim szacunku, zgodnie z którym inflacja wzrosła r/r o 17,4%.

W listopadzie 2022 roku towary były przeciętnie o 0,7% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 18,8% droższe niż przed rokiem. Z kolei ceny usług wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 0,6%, a w ujęciu rocznym o 13,2%.

Poziom inflacji okazał się niższy nie tylko od szacunków KIG i mediany prognoz rynkowych, ale i od najbardziej optymistycznych szacunków.

W stosunku do października ceny wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Najmocniej wzrosły ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,6%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny w kategoriach „inne towary i usługi” oraz „łączność” wzrosły o 1,3%. Restauracje i hotele były droższe o 1,2% niż przed miesiącem; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego również o 1,2%; zdrowie o 0,6%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe o 0,5%; rekreacja i kultura o 0,4%; edukacja o 0,2%; użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii o 0,1%. W stosunku do października br. spadły ceny odzieży i obuwia (o 0,2%) oraz transportu (o 0,8%).

Ceny w ujęciu rocznym wzrosły we wszystkich kategoriach:

  • Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii były droższe o 26,0% r/r
  • żywność i napoje bezalkoholowe o 22,3%
  • restauracje i hotele o 18,6%
  • transport o 14,4%
  • rekreacja i kultura o 14,2%
  • edukacja o 13,6%
  • wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego o 13,6%
  • inne towary i usługi o 12,8%
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe o 10,3%
  • zdrowie o 9,1%
  • odzież i obuwie o 6,8%
  • łączność o 5,0%

Szczegółowe dane na temat cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do listopada ubiegłego roku najmocniej drożejącym produktem był opał (wzrost o 109,1%).

Znacząco droższe niż przed rokiem pozostają również niektóre paliwa (w tym olej napędowy którego ceny są wyższe r/r o 31,2%) oraz artykuły spożywcze (w tym np. cukier - wzrost o 92,6% czy mąka – wzrost o 42,2%).

Listopadowe dane pokazują korektę po serii wcześniejszych pokaźnych wzrostów rocznego wskaźnika inflacji.

Inflacja 2023

Styczeń i luty 2023 roku mogą przynieść ponowne przyspieszenie inflacji (będzie to wynikać m.in. z corocznych zmian cenników oraz efektu niskiej bazy z lutego br., kiedy mocno widoczny stał się wpływ tarcz antyinflacyjnych).

Piotr Soroczyński
Główny ekonomista KIG
Dyrektor Biura Polityki Gospodarczej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA