REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka będzie inflacja w styczniu i lutym 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prognozowana inflacja 2023
Prognozowana inflacja 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja 2023 - styczeń i luty przyszłego roku mogą przynieść ponowne przyspieszenie inflacji (będzie to wynikać m.in. z corocznych zmian cenników oraz efektu niskiej bazy z lutego br., kiedy mocno widoczny stał się wpływ tarcz antyinflacyjnych).

Inflacja w listopadzie 2022 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w listopadzie 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 0,7% w stosunku do października i były o 17,5% wyższe niż przed rokiem (w październiku dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 17,9%).

REKLAMA

W okresie I-XI 2022 roku ceny wzrosły o 14,1% r/r. Dane te nieznacznie się różnią od podanych pod koniec listopada w szybkim szacunku, zgodnie z którym inflacja wzrosła r/r o 17,4%.

W listopadzie 2022 roku towary były przeciętnie o 0,7% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 18,8% droższe niż przed rokiem. Z kolei ceny usług wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 0,6%, a w ujęciu rocznym o 13,2%.

Poziom inflacji okazał się niższy nie tylko od szacunków KIG i mediany prognoz rynkowych, ale i od najbardziej optymistycznych szacunków.

W stosunku do października ceny wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Najmocniej wzrosły ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,6%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny w kategoriach „inne towary i usługi” oraz „łączność” wzrosły o 1,3%. Restauracje i hotele były droższe o 1,2% niż przed miesiącem; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego również o 1,2%; zdrowie o 0,6%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe o 0,5%; rekreacja i kultura o 0,4%; edukacja o 0,2%; użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii o 0,1%. W stosunku do października br. spadły ceny odzieży i obuwia (o 0,2%) oraz transportu (o 0,8%).

Ceny w ujęciu rocznym wzrosły we wszystkich kategoriach:

  • Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii były droższe o 26,0% r/r
  • żywność i napoje bezalkoholowe o 22,3%
  • restauracje i hotele o 18,6%
  • transport o 14,4%
  • rekreacja i kultura o 14,2%
  • edukacja o 13,6%
  • wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego o 13,6%
  • inne towary i usługi o 12,8%
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe o 10,3%
  • zdrowie o 9,1%
  • odzież i obuwie o 6,8%
  • łączność o 5,0%

Szczegółowe dane na temat cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do listopada ubiegłego roku najmocniej drożejącym produktem był opał (wzrost o 109,1%).

Znacząco droższe niż przed rokiem pozostają również niektóre paliwa (w tym olej napędowy którego ceny są wyższe r/r o 31,2%) oraz artykuły spożywcze (w tym np. cukier - wzrost o 92,6% czy mąka – wzrost o 42,2%).

Listopadowe dane pokazują korektę po serii wcześniejszych pokaźnych wzrostów rocznego wskaźnika inflacji.

Inflacja 2023

Styczeń i luty 2023 roku mogą przynieść ponowne przyspieszenie inflacji (będzie to wynikać m.in. z corocznych zmian cenników oraz efektu niskiej bazy z lutego br., kiedy mocno widoczny stał się wpływ tarcz antyinflacyjnych).

Piotr Soroczyński
Główny ekonomista KIG
Dyrektor Biura Polityki Gospodarczej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA