REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projektanci mody w opałach. Inflacja i pandemia utrudniają działalność

Projektanci mody liczą się ze skutkami kryzysu i inflacji. Najpierw pandemia, teraz sytuacja gospodarcza utrudniają planowanie działalności
Projektanci mody liczą się ze skutkami kryzysu i inflacji. Najpierw pandemia, teraz sytuacja gospodarcza utrudniają planowanie działalności

REKLAMA

REKLAMA

Projektanci mody odczuwają sytuację gospodarczą i geopolityczną. Projektantka Gosia Baczyńska podkreśla, że okres pandemii był w jej branży bardzo trudny dla przedsiębiorców, którzy przetrwali w zasadzie tylko dzięki dywersyfikacji działalności. Po zniesieniu największych restrykcji nastąpiło wprawdzie ożywienie, na które jednak szybko przełożyło się spowolnienie w gospodarce i wybuch wojny. Teraz z kolei Baczyńska mierzy się z wysokim kursem euro i brakiem krawcowych.

Projektanci mody liczą się ze skutkami kryzysu i inflacji. Najpierw pandemia, teraz sytuacja gospodarcza utrudniają planowanie działalności

– Świat się zmienił, już nie jest taki sam. Teraz wszystko jest smutniejsze przez pandemię, sytuację ekonomiczną na całym świecie i wojnę. To wszystko wisi w powietrzu, czujemy się niepewnie, czujemy rodzaj jakiegoś zagrożenia, nie mamy poczucia bezpieczeństwa. Już myśleliśmy, że zapanowaliśmy nad pandemią, to wybuchła wojna w Ukrainie i pojawił się kolejny kryzys. Ciężkie czasy, ale musimy je przetrwać – mówi agencji Newseria Lifestyle Gosia Baczyńska.

REKLAMA

Jak podkreśla, dla przedsiębiorców i pracodawców – niezależnie od branży – oznacza to szereg wyzwań, chociażby związanych z utrzymaniem pracowników.

– Czas pandemii był naprawdę koszmarny, nic się nie sprzedawało, bo ubrania to nie są rzeczy pierwszej potrzeby. Na szczęście miałam inne zajęcia, bo w tym czasie projektowałam kolekcję dla Paradyża i ten kontrakt uratował mnie i moją firmę. Robiłam też kostiumy do opery w Katowicach i Bytomiu, więc to pomogło mi jakoś przetrwać. Przedryfowałam przez tę pandemię. Później nastąpiło ożywienie i mam wrażenie, że jeszcze jesteśmy na tej fali, bo coś się dzieje. Nie mogę narzekać na brak zamówień – mówi projektantka.

W branży modowej, podobnie jak w innych sektorach gospodarki, problemem jest za to brak wykwalifikowanej kadry, która mogłaby obsłużyć rosnącą liczbę zamówień.

Brakuje krawcowych, bo ten zawód trochę wymiera. Bardzo mi zależy na tym, żeby nadać z powrotem rangę tej profesji i wykształcić nowe pokolenie, ale to nie jest łatwe – mówi Gosia Baczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza problemami na rynku pracy projektanci mody mierzą się także ze skutkami spowolnienia gospodarczego, inflacji i pogarszających się nastrojów konsumenckich.

REKLAMA

– Wszystko drożeje. Ja też nieco podniosłam ceny, ale niektóre rzeczy mają takie ceny jak osiem lat temu. Wszystkie materiały i dodatki kupuję za granicą za euro, a to jednak ciągle drożeje, więc ma to coraz mniejszy sens ekonomiczny – mówi projektantka mody. – Wszyscy to czujemy w kościach, że idą naprawdę bardzo ciężkie czasy. W zasadzie już trzeci rok nie możemy zaplanować przyszłości. Niestety nie sprzyja to dobremu samopoczuciu.

Jak przyznaje, z racji pandemii i różnych ograniczeń dużo rzadziej podróżowała i odwiedzała światowe stolice mody, a jeśli już udało jej się do nich dotrzeć, to zauważyła spore zmiany. Chociażby Nowy Jork jej zdaniem już nie tętni życiem tak jak kiedyś.

– Ponad dwa lata nie byłam w Paryżu, bo przez pandemię mniej wyjeżdżaliśmy, więc troszeczkę się stęskniłam, chociaż to nie jest moje ulubione miasto – mówi Gosia Baczyńska. – W Paryżu był początek mody – tam najpierw były domy mody haute couture, potem przyszło prêt-à-porter. Przed laty Paryż został nazwany stolicą mody i tak leci na tym. Ale są jeszcze inne ciekawe miejsca i każde z nich ma trochę inną specyfikę. Jest Londyn, który zawsze był bardziej krnąbrny, bardziej awangardowy, undergroundowy, bo Paryż to była elegancja, wielkie krawiectwo, Mediolan z kolei jest bardziej biznesowy. Ale to wszystko się zmienia i naprawdę trudno jest mi znaleźć dystans do tego.

Przykładem miasta, które bardzo się zmieniło w ostatnim czasie, jest Nowy Jork, także bardzo ważne miejsce dla świata projektantów.

REKLAMA

– Nowym Jorkiem też jestem teraz zawiedziona, bo byłam tam po raz siódmy i do tej pory znałam go z zupełnie innej strony, innej energii, a teraz jest po prostu nudnym miastem z zakazami. Natomiast bardzo lubię Londyn, w którym też nie byłam ponad dwa lata i tam też planuję się wybrać. Poza tym uwielbiam Włochy. Kiedyś jeździłam tam bardzo często, minimum raz w miesiącu, więc jestem tego troszkę głodna – dodaje projektantka.

Przed wybuchem pandemii Gosia Baczyńska wielokrotnie prezentowała swoje kolekcje podczas Paris Fashion Week. Była zresztą pierwszą polską projektantką zaproszoną przez Francuską Federację Mody do prezentacji swoich kolekcji podczas pokazów prêt-à-porter. To tam dała się poznać szeroko światu mody. O marce Gosi Baczyńskiej było bardzo głośno w 2019 roku, kiedy księżna Cambridge założyła sukienkę jej projektu podczas oficjalnej wizyty w Polsce. Projektantka od wielu lat współpracuje także z instytucjami kultury w Polsce, m.in. z Operą Narodową. W 2022 roku jej marka świętowała 25. urodziny – na Placu Defilad odbył się z tej okazji plenerowy happening łączący operowy spektakl z pokazem kolekcji mody.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA