REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspert o danych GUS: konsumpcja prywatna "praktycznie otarła się o stagnację"

inflacja pkb konsumpcja
inflacja pkb konsumpcja

REKLAMA

REKLAMA

W końcówce roku i na początku 2023 dynamika PKB będzie się obniżać, odzwierciedlając recesję w sektorze konsumenta; konsumpcja prywatna "praktycznie otarła się o stagnację" - wskazało w środę PKO BP komentując dane GUS. Jak dodano, struktura PKB staje się mniej inflacjogenna.

Pierwsze oznaki recesji?

Główny Urząd Statystyczny podał w środę we wstępnym szacunku GUS, że Produkt Krajowy Brutto w III kw. 2022 r. wzrósł o 3,6 proc. rdr w porównaniu ze wzrostem o 5,8 proc. rdr w II kw. 2022 r. Wcześniej w szacunku flash GUS podał, że PKB w II kw. wzrósł o 3,5 proc. rdr.

REKLAMA

Jak zauważyli ekonomiści PKO PB w środowym komentarzu, wzrost PKB w III kw. 2022 r. został zrewidowany w górę, do 3,6 proc. r/r, z 3,5 proc. r/r w szacunku flash.

Sprzedaż krajowa a PKB

REKLAMA

"Główną składową odpowiadającą za spadek rocznego tempa wzrostu PKB z 5,8 proc. r/r w II kw. 2022 r. była sprzedaż krajowa (popyt krajowy bez zapasów). Jej wkład do wzrostu PKB zmniejszył się z 4,7 pp w II kw. 2022 do 0,8 pp w III kw. 2022, sygnalizując tym samym, że oczekiwane wcześniej spowolnienie wzrostu gospodarczego zaczęło się już wyraźnie materializować" - przekazał Zespół Analiz Makroekonomicznych PKO BP.

Jak wskazali analitycy PKO BP, popyt krajowy w III kwartale br. wzrósł o 3,1 proc. r/r (vs 6,9 proc. r/r w II kw. 2022), a wkład eksportu netto do wzrostu PKB wyniósł +0,6 pp (vs -0,7 pp w II kw. 22).

"W samej strukturze popytu krajowego wyróżnia się przede wszystkim utrzymujący się mocny przyrost zapasów, przez co wkład zapasów do wzrostu zwiększył się w III kw. 22 (do 2,2 pp z 1,8 pp w II kw. 22)" - zauważyli ekonomiści.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umiarkowany popyt inwestycyjny z prognozą negatywną

Jak dodali, popyt inwestycyjny pozostał umiarkowany, z tendencją do osłabienia – wzrost inwestycji wyniósł 2,0 proc. r/r (wobec 6,6 proc. r/r w II kw. 22). "To oznacza, że przy nieco lepszym wyniku sektora przedsiębiorstw, sygnalizowanym już wcześniej przez dane o przedsiębiorstwach za III kw. 2022, słabsze wyniki odnotowano w zakresie popytu inwestycyjnego w sektorze publicznym i mieszkaniowym" - podkreślono.

Konsumpcja prywatna bliska stagnacji

W ocenie PKO BP, konsumpcja prywatna "praktycznie otarła się o stagnację, rosnąc w III kw. zaledwie o 0,9 proc. r/r wobec 6,4 proc. r/r w II kw. 2022".

"W końcówce roku i na początku 2023 dynamika PKB będzie się nadal obniżać, odzwierciedlając recesję w sektorze konsumenta. Struktura PKB staje się przy tym coraz mniej inflacjogenna, a słabnąca konsumpcja nie będzie sprzyjać wzrostom cen" - wskazało PKO BP. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA