REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy RPP podwyższy stopy procentowe na koniec roku?

Subskrybuj nas na Youtube
stopy procentowe
stopy procentowe
Agencja Wyborcza.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżamy się do ostatniego w tym roku posiedzenia RPP. Stopy procentowe podnoszone były na każdym posiedzeniu od stycznia do września. Wyjątek stanowiły ostatnie dwa posiedzenia, które mocno zaskoczyły rynek, pozostawiając stopę referencyjną na niezmienionym poziomie, a więc 6,75%.

Najbliższe spotkanie prawdopodobnie nie spowoduje podwyżki stóp procentowych. Jakie argumenty stać będą za taką decyzją? Tłumaczy w komentarzu Tomasz Gessner, analityk rynków finansowych Tavex.

REKLAMA

RPP wydaje się niechętna wobec dalszych podwyżek stóp procentowych

REKLAMA

Biorąc pod uwagę ostatnie decyzje Rady Polityki Pieniężnej o niepodnoszeniu stóp procentowych, nawet w obliczu rosnącej wciąż inflacji, a także zbliżające się wybory parlamentarne (które powinny odbyć się zgodnie z planem jesienią przyszłego roku), można przypuszczać, że nie zobaczymy już kolejnych podwyżek stóp procentowych. Sytuacja mogłaby się w tej kwestii zmienić tylko w obliczu poważnego, niekontrolowanego osłabienia złotego.

Istotne jest to, że poprzednie podwyżki odbywały się w otoczeniu inflacyjnych rekordów. Jednak trzeba mieć na uwadze, że obecna inflacja ma w dużej mierze charakter podażowy. Rosnące ceny nie wynikają bowiem tylko z taniego, choć już coraz mniej, pieniądza, ale także z kłopotów z dostępnością dóbr i usług, z którymi pozostawiła nas pandemia. Co więcej, decyzje RPP znajdują swoje odzwierciedlenie w gospodarce z opóźnieniem. Często porównuje się to do sterowania dużym okrętem, gdzie w celu ominięcia przeszkody manewr należy zainicjować z dużym wyprzedzeniem. Podobnie jest również z jego zakończeniem.

Kurs PLN zależy nie tylko od stóp procentowych

Na kondycję złotego wpływ ma wiele czynników, a zmiany stóp i ich relacja względem inflacji, są tylko jednym z nich. Rekordowe, realnie ujemne stopy to dla złotego balast. Jednak w ostatnich tygodniach w walce z inflacją pojawił się pewien globalny czynnik. Jest nim osłabienie dolara amerykańskiego na głównych parach na rynku walutowym (m.in. EUR/USD, GBP/USD czy USD/CHF), co pozytywnie wpłynęło na PLN.

Dane z różnych krajów wskazują na perspektywę obniżania inflacji

Do tego na rynek trafił szereg danych inflacyjnych z poszczególnych krajów, sygnalizujących, że szczyt inflacji w obecnym cyklu jest już prawdopodobnie za nami. Według wstępnych szacunków za listopad inflacja cofnęła się także w Polsce osiągając poziom 17,4%.  Spowalnianie inflacji, a także ostatnie wzmocnienie złotówki, dopisać więc można do listy argumentów za dalszym pozostawieniem stóp na dotychczasowym poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana stóp procentowych wpływa nie tylko na inflację

Choć Rada Polityki Pieniężnej ma za zadanie przede wszystkim dbać o stabilny poziom cen, przy podejmowaniu decyzji ma zapewne z tyłu głowy także kwestię przełożenia stóp procentowych na dynamikę wzrostu gospodarczego. Podobnie jednak jak z inflacją, wzrost gospodarczy zależy od wielu czynników, a nie tylko od ceny pieniądza. Równie ważny jest stopień skomplikowania przepisów prawa, w którego obszarze poruszają się przedsiębiorcy, kondycja gospodarcza naszych głównych, zewnętrznych partnerów handlowych, czy chociażby stabilność rynku pracy, przekładającego się na konsumpcyjne decyzje Polaków.

Źródło: Tavex

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA