REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gospodarka wchodzi w fazę recesji? Inwestowanie ze znakami zapytania

recesja
recesja

REKLAMA

REKLAMA

9 na 10 przedsiębiorstw jest przekonanych, że dotychczasowy model biznesowy wymaga aktualizacji.

Z badania McKinsey wynika, że 9 na 10 przedsiębiorstw uważa, że ich model biznesowy musi się zmienić w 2023 roku. 64 proc. uważa, że kluczowa będzie digitalizacja. Skąd nagły zwrot w kierunku cyfryzacji?

REKLAMA

Koszty rozłożone w czasie nie zawsze optymalne

— Kiedyś wszyscy pożądali kontraktów długoterminowych, bo dawały stabilność. Obecnie powszechna chwiejność czynników kosztotwórczych sprawia, że długoterminowe zlecenia są obarczone dużym ryzykiem. Zmienność kosztowo-cenowa jest na tak wysokim poziomie, że firmy potrzebują sprawnych narzędzi do planowania produkcji i sprzedaży. — tłumaczy Tomasz Marczuk, Sales Manager z BPSC.

Tym bardziej, że perspektywy gospodarcze na 2023 rok są co najwyżej umiarkowanie optymistyczne.

Czy przemysł znajdzie sposób na ochłodzenie gospodarki?

REKLAMA

Przemysł dużo znaczy dla polskiego PKB. Sektor wytwórczy stanowi aż 20 proc.. Jesteśmy też zapleczem przemysłowym dla całej Europy, w związku z czym sytuacja w innych krajach ma na nas wpływ. Mocną stroną polskiego przemysłu jest jego zdywersyfikowany charakter. Nie ma jednej dominującej branży, jak np. w Czechach, które mocno odczuwają każde spowolnienie na rynku automotive. Nie oznacza to, że Polska jest zieloną wyspą. Spowolnienie w branży motoryzacyjnej, które na 2023 zapowiada The Economist Intelligence Unit, odczują także producenci nad Wisłą, ale wpływ będzie znacznie mniejszy niż u południowych sąsiadów.

— Dynamika popytu w poszczególnych segmentach będzie rozłożona nierównomiernie. - zauważa Tomasz Marczuk i dodaje: — Dla rodzimego sektora wytwórczego największym wyzwaniem będzie ogólna niepewność gospodarcza. — wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Słowa eksperta znajdują odzwierciedlenie w odczytach GUS. Jak się okazuje, najczęstszą barierą rozwojową, którą podają polskie firmy, jest przede wszystkim niepewność, a nie ograniczony popyt.

Na konkurencyjność i odporność wpływa technologiczne zaawansowanie. Przykład: systemy zarządcze przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15 – 25 proc., zredukowania czasu przestoju maszyn o połowę, czy dwukrotnego skrócenia czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek. W czasach niestabilności cen na energię i towarów, dalsza digitalizacja będzie największym wyzwaniem przed sektorem produkcyjnym w Polsce. Jednak potencjalne korzyści z cyfryzacji to nadal coś, o co warto kruszyć kopie.

Lepiej przygotować się na recesję zanim kryzys nadejdzie

Rozpędzona gospodarka wzmaga apetyt firm na konsumpcję koniunktury. Spowolnienie mobilizuje do oszczędności, wtedy każdy procent marży znaczy dużo. Sęk w tym, że gdy recesja się rozkręcą, na optymalizację może być za późno. Co prawda technologie i metodyki wdrożeniowe rozwinęły się w ostatnich latach na tyle, że projekt IT nie tylko można realizować etapami, ale także czerpać korzyści na każdym z nich. Jednak próżno oczekiwać, że firma z marszu zacznie odczuwać korzyści. Benefity przychodzą z czasem, a ten podczas spowolnienia jest towarem deficytowym.

Inflacja może przeszkadzać w modernizacji

REKLAMA

Niestety, wbrew obiegowej opinii, pandemia wcale znacząco nie przyspieszyła digitalizacji nad Wisłą. O ile w 2021 roku widać było wzmożone inwestycje, kolejny rok był pod tym względem spokojniejszy. Wyczekiwanie, to teraz dominuje. Przedsiębiorcy chcą zobaczyć jak przebiegać będzie proces związany z wychodzeniem rynków z obecnej sytuacji, ale konia z rzędem, temu kto trafnie przewidzi przesilenie na rynku.

— Pragmatyzm inwestycyjny wydaje się bardzo naturalnym krokiem. W czasach dużej niepewności każdy jest bardzo ostrożny. — tłumaczy Tomasz Marczuk, jednocześnie przestrzegając: — Ważne jest, by z decyzją o wdrożeniu nie czekać za długo, bo może się okazać, że koszty zakupu i wdrożenia konkretnego rozwiązania w 2024 będą znacznie wyższe niż obecnie. Inflacja, nawet jeśli będzie powoli spadać, nadal będzie wysoka, trzeba o tym pamiętać. – uważa ekspert z branży IT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA