REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gospodarka wchodzi w fazę recesji? Inwestowanie ze znakami zapytania

recesja
recesja

REKLAMA

REKLAMA

9 na 10 przedsiębiorstw jest przekonanych, że dotychczasowy model biznesowy wymaga aktualizacji.

Z badania McKinsey wynika, że 9 na 10 przedsiębiorstw uważa, że ich model biznesowy musi się zmienić w 2023 roku. 64 proc. uważa, że kluczowa będzie digitalizacja. Skąd nagły zwrot w kierunku cyfryzacji?

REKLAMA

Koszty rozłożone w czasie nie zawsze optymalne

— Kiedyś wszyscy pożądali kontraktów długoterminowych, bo dawały stabilność. Obecnie powszechna chwiejność czynników kosztotwórczych sprawia, że długoterminowe zlecenia są obarczone dużym ryzykiem. Zmienność kosztowo-cenowa jest na tak wysokim poziomie, że firmy potrzebują sprawnych narzędzi do planowania produkcji i sprzedaży. — tłumaczy Tomasz Marczuk, Sales Manager z BPSC.

Tym bardziej, że perspektywy gospodarcze na 2023 rok są co najwyżej umiarkowanie optymistyczne.

Czy przemysł znajdzie sposób na ochłodzenie gospodarki?

REKLAMA

Przemysł dużo znaczy dla polskiego PKB. Sektor wytwórczy stanowi aż 20 proc.. Jesteśmy też zapleczem przemysłowym dla całej Europy, w związku z czym sytuacja w innych krajach ma na nas wpływ. Mocną stroną polskiego przemysłu jest jego zdywersyfikowany charakter. Nie ma jednej dominującej branży, jak np. w Czechach, które mocno odczuwają każde spowolnienie na rynku automotive. Nie oznacza to, że Polska jest zieloną wyspą. Spowolnienie w branży motoryzacyjnej, które na 2023 zapowiada The Economist Intelligence Unit, odczują także producenci nad Wisłą, ale wpływ będzie znacznie mniejszy niż u południowych sąsiadów.

— Dynamika popytu w poszczególnych segmentach będzie rozłożona nierównomiernie. - zauważa Tomasz Marczuk i dodaje: — Dla rodzimego sektora wytwórczego największym wyzwaniem będzie ogólna niepewność gospodarcza. — wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Słowa eksperta znajdują odzwierciedlenie w odczytach GUS. Jak się okazuje, najczęstszą barierą rozwojową, którą podają polskie firmy, jest przede wszystkim niepewność, a nie ograniczony popyt.

Na konkurencyjność i odporność wpływa technologiczne zaawansowanie. Przykład: systemy zarządcze przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15 – 25 proc., zredukowania czasu przestoju maszyn o połowę, czy dwukrotnego skrócenia czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek. W czasach niestabilności cen na energię i towarów, dalsza digitalizacja będzie największym wyzwaniem przed sektorem produkcyjnym w Polsce. Jednak potencjalne korzyści z cyfryzacji to nadal coś, o co warto kruszyć kopie.

Lepiej przygotować się na recesję zanim kryzys nadejdzie

Rozpędzona gospodarka wzmaga apetyt firm na konsumpcję koniunktury. Spowolnienie mobilizuje do oszczędności, wtedy każdy procent marży znaczy dużo. Sęk w tym, że gdy recesja się rozkręcą, na optymalizację może być za późno. Co prawda technologie i metodyki wdrożeniowe rozwinęły się w ostatnich latach na tyle, że projekt IT nie tylko można realizować etapami, ale także czerpać korzyści na każdym z nich. Jednak próżno oczekiwać, że firma z marszu zacznie odczuwać korzyści. Benefity przychodzą z czasem, a ten podczas spowolnienia jest towarem deficytowym.

Inflacja może przeszkadzać w modernizacji

REKLAMA

Niestety, wbrew obiegowej opinii, pandemia wcale znacząco nie przyspieszyła digitalizacji nad Wisłą. O ile w 2021 roku widać było wzmożone inwestycje, kolejny rok był pod tym względem spokojniejszy. Wyczekiwanie, to teraz dominuje. Przedsiębiorcy chcą zobaczyć jak przebiegać będzie proces związany z wychodzeniem rynków z obecnej sytuacji, ale konia z rzędem, temu kto trafnie przewidzi przesilenie na rynku.

— Pragmatyzm inwestycyjny wydaje się bardzo naturalnym krokiem. W czasach dużej niepewności każdy jest bardzo ostrożny. — tłumaczy Tomasz Marczuk, jednocześnie przestrzegając: — Ważne jest, by z decyzją o wdrożeniu nie czekać za długo, bo może się okazać, że koszty zakupu i wdrożenia konkretnego rozwiązania w 2024 będą znacznie wyższe niż obecnie. Inflacja, nawet jeśli będzie powoli spadać, nadal będzie wysoka, trzeba o tym pamiętać. – uważa ekspert z branży IT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA