REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pesymistyczne nastroje rynków finansowych w 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
prognoza 2023
prognoza 2023
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Lata pandemii i konsekwencje wojny w Ukrainie postawiły przed firmami nowe wyzwania. Pesymistyczne nastroje panują m.in. wśród dyrektorów finansowych, którzy obawiają się spowolnienia gospodarczego, będącego wynikiem wojny w Ukrainie. Ponad 90% z nich, w ciągu najbliższych miesięcy przewiduje wzrosty w obszarze kosztów zatrudnienia, produkcji czy dostaw. 

Rola dyrektorów finansowych 

Dyrektorzy finansowi postrzegani są coraz częściej jako stratedzy mający kluczowy wpływ na rentowność firmy, którzy współdecydują w kwestiach jej rozwoju, ekspansji zagranicznej czy nowych inwestycji. Jednak dzisiejsze, nieprzewidywalne otoczenie sprawia, że realizacja działań i wdrażanie nowych strategii staje się dla nich ogromnym wyzwaniem, przyczyniając się do pesymistycznej oceny nadchodzącej przyszłości. 

REKLAMA

REKLAMA

Niepewność biznesowa  

Jak wynika z badania CE CFO Survey 2023 przeprowadzonego przez Deloitte, nastroje dyrektorów finansowych (reprezentujących 15 krajów Europy Środkowo-Wschodniej), względem poprzednich edycji, uległy  znacznemu pogorszeniu. Wartość Confidence Index na 2023 r. spadła do -15%, w stosunku do roku 2022 (10%). Jest to wynik niższych nastrojów każdego z elementów, składających się na ten wskaźniki: Economy Confidence Index, który opisuje podejście badanych do kwestii gospodarczych (-6% do 44%), Business Environment Confidence Index, sprawdzający nastawienie do otoczenia biznesowego (-46% do -40%) oraz Company Perspective Confidence, czyli ocena kondycji firmy (7% do 26%). 

- Trudno się dziwić, że na rynku panuje tak duży niepokój. Inwazja na Ukrainę, brak perspektyw na jej zakończenie, inflacja, zakłócenia w łańcuchu dostaw – to wszystko miało i ma ogromny wpływ na niedobór i rosnące koszty surowców i energii. Czynniki te powodują nie tylko spadek nastrojów, czy spowolnienie gospodarcze, ale też zwiększoną ostrożność wśród zagranicznych inwestorów przed zaangażowaniem kapitałowym – komentuje Paulina Szajuk, Partner w Foodcom S.A.

Niskie oczekiwania i prognozy będące skutkiem geopolitycznych wydarzeń ostatnich miesięcy zmieniły podejście dyrektorów finansowych do otoczenia biznesowego, przyczyniając się do wyższej niepewności biznesowej. Obecnie odczuwa ją 61% kadry zarządzającej finansami, co jest najwyższym wynikiem od 2015 roku. Za główne źródła niepokoju podają oni zmniejszony popyt krajowy (45%), ryzyko geopolityczne (45%) oraz brak wykwalifikowanych specjalistów (42%). Perspektywy finansowe swoich firm ocenia pozytywnie tylko co czwarty badany (w stosunku do 40% w roku ubiegłym), natomiast aż 43% przyszłość swoich firm widzi pesymistycznie. 

REKLAMA

Pesymizm pojawia się również w przypadku inflacji cen konsumenckich (CPI). Zdecydowana większość dyrektorów finansowych (70%) spodziewa się wzrostu w tym obszarze. Oczekiwania inflacyjne co do poziomu inflacji w 2023 roku wynoszą 11,5%. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sobie radzić z nieprzewidywalnym otoczeniem?

W czasach zdefiniowanych w dużej mierze przez niepewność, każda firma powinna być przygotowana na zagrożenia i szanse, które wiążą się ze zmienną sytuacją rynkową. 

- Niezwykle ważnym elementem prowadzenia biznesu staje się obecnie właściwy proces planowania finansowego. W tym celu kluczowa jest wiedza na temat funkcjonowania rynku, łańcucha dostaw oraz znajomość potrzeb i oczekiwań klientów oraz tego jak reagują oni na zmiany gospodarcze. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie działalności do stale zmieniającej się rzeczywistości. Z drugiej strony, warto pamiętać, że stawianie sobie ambitnych celów, nawet w czasach kryzysu jest niezbędne na drodze do dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa - dodaje Paulina Szajuk.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA